Nu när det eviga mörkret och vinter depressionen börgar göra sig påmind så tänkte jag bege mig ut i garagets värme och ljus. Så nu behöver jag era tips och ideer innan min beslutångest får allvarliga konsekvenser för min och sambons hälsa.
Eftersom det finns en massa bra produkter ute på marknaden så vill jag ha lite hjälp med några funderingar och ideer i produktval och elementplaseringar.
Till att börja med så ska självklart bilen dämpas osv, dörrsidor kommer byggas i MDF samt plastas till önskad form och utseende.
Bilen i fråga är min vita w202 eller c-klass som de heter. Den har fått en "skidlucka" byggd där basen ska spela igenom. Självklart tätat och dämpat även där:)
Så nu till några frågor,
1, Om man kör med 3 vägs framsystem, kan man då med mellanregistren och diskanterna plaserade i A-stolparna få upp ljudbilden? Om man gämför med att ha middar i dörrarnas nederkant och diskanterna i stolparna alt på brädan. Körde med 5,25 kitt i instrumentpanelen på gamla bilen och saknar den ljudbilden men orkar inte bygga ny bräda.
2. Vad tror ni om detta system?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-6ac99260f9176c42285f71ad7b3f6dfe.jpg]()
Om inte ljudbilden går att flytta upp med 3 vägsystemet så blir de nog ett DLS Refence 6.2 system där i stället.
3. Tror ni middbasen räcker till med rm6.2 för skönt hårt poppande tillsammans med ljuva toner eller bör man köpa till en extra middbas och köra dom på separat steg och sedan mellanregister och diskant på ett steg? Låter som de blir onödigt dyrt och krångligt?
Anledningen till DLS produkterna är att efter nästan en timmes provspelande och klämmande på BRL så är ja kär i framsystemet. Har dock ej hört basen men blir nog nöjd.
Eller ni kanske tycker att jag bör kolla in några andra produkter? krav är att högtalare ska vara av samma tillvärkare och hälst serie, det samma gäller även stegen. Lite pedantisk får man vara;)
Budget är 10000kr för steg å högtalare. Hu i skissen har ja redan lika så 2ggr sådana baterier. (inte optimala men bra rabat på jobbet)
Fyll på med synpunkter och ideer, MVH Pucken