3911
Sök

Vad tror ni om detta system? DLS produkter.

5 150 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Nu när det eviga mörkret och vinter depressionen börgar göra sig påmind så tänkte jag bege mig ut i garagets värme och ljus. Så nu behöver jag era tips och ideer innan min beslutångest får allvarliga konsekvenser för min och sambons hälsa.
Eftersom det finns en massa bra produkter ute på marknaden så vill jag ha lite hjälp med några funderingar och ideer i produktval och elementplaseringar.

Till att börja med så ska självklart bilen dämpas osv, dörrsidor kommer byggas i MDF samt plastas till önskad form och utseende.
Bilen i fråga är min vita w202 eller c-klass som de heter. Den har fått en "skidlucka" byggd där basen ska spela igenom. Självklart tätat och dämpat även där:)

Så nu till några frågor,
1, Om man kör med 3 vägs framsystem, kan man då med mellanregistren och diskanterna plaserade i A-stolparna få upp ljudbilden? Om man gämför med att ha middar i dörrarnas nederkant och diskanterna i stolparna alt på brädan. Körde med 5,25 kitt i instrumentpanelen på gamla bilen och saknar den ljudbilden men orkar inte bygga ny bräda.
2. Vad tror ni om detta system?https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-6ac99260f9176c42285f71ad7b3f6dfe.jpg
Om inte ljudbilden går att flytta upp med 3 vägsystemet så blir de nog ett DLS Refence 6.2 system där i stället.
3. Tror ni middbasen räcker till med rm6.2 för skönt hårt poppande tillsammans med ljuva toner eller bör man köpa till en extra middbas och köra dom på separat steg och sedan mellanregister och diskant på ett steg? Låter som de blir onödigt dyrt och krångligt?

Anledningen till DLS produkterna är att efter nästan en timmes provspelande och klämmande på BRL så är ja kär i framsystemet. Har dock ej hört basen men blir nog nöjd.

Eller ni kanske tycker att jag bör kolla in några andra produkter? krav är att högtalare ska vara av samma tillvärkare och hälst serie, det samma gäller även stegen. Lite pedantisk får man vara;)
Budget är 10000kr för steg å högtalare. Hu i skissen har ja redan lika så 2ggr sådana baterier. (inte optimala men bra rabat på jobbet)

Fyll på med synpunkter och ideer, MVH Pucken

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 035 Inlägg
27 november 2012
Om du ska köra på befintligt delningsfilter tror jag du både får för långt emellan diskanterna och midbasen.

Självklart får du upp ljudbilden med att ha mellanregister och diskant i a-stolpen, men ska du ha nån rolig midbas ska du nog ha ett separat steg på dem.
Du kan även tweaka ljudet mer om du kör ett steg på middarna och ett steg på resten. Har du pengarna så kör ett kraftigt tvåkanalssteg på middarna och ett fyrkanalssteg alternativt tre tvåkanalssteg och en processor.

Ser inte riktigt vad du har för stereo men ska du få en fin ljudbild så är ju en stereo med tidskomp att föredra.

Biljudsveteran sen 1984!

5 150 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
3 steg å prosessor vettefan om de ryms i budgeten denna vinters budget:-\
Kör en pioneer DEH-80PRS så tidskomp finns:-) då bör ja väl kunna köra 4 kanalssteg alt 2 st 2 kanalssteg där jag kör mid och diskant på 2 kanaler och middar på en kanal? Dels har jag ju filter i stegen och sedan i sterion. Eller är det bättre å lindrigare å köra ett kraftigare steg till basarna å ett mindre till diskanterna? Skulle vara fint å gå en högre ljudbild än när middarna sitter i nederdelen av dörrarna. Stört mig på de sedan ja köpte bilen.
Någon som kan rekomendera steg till att köra på framsystemet?  dev ett litet väljudande och ett kraftigtsom får plåga middbasarna lite;-)
Går det att använda filter att dela med mellan diskant och mellanregister?  och köra dom i hop på ett steg? Dom kommer sitta nära varandra.
Senast redigerat av mb_pucken (27 november 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 035 Inlägg
28 november 2012
mb_pucken skrev:
3 steg å prosessor vettefan om de ryms i budgeten denna vinters budget:-\
Kör en pioneer DEH-80PRS så tidskomp finns:-) då bör ja väl kunna köra 4 kanalssteg alt 2 st 2 kanalssteg där jag kör mid och diskant på 2 kanaler och middar på en kanal? Dels har jag ju filter i stegen och sedan i sterion. Eller är det bättre å lindrigare å köra ett kraftigare steg till basarna å ett mindre till diskanterna? Skulle vara fint å gå en högre ljudbild än när middarna sitter i nederdelen av dörrarna. Stört mig på de sedan ja köpte bilen.
Någon som kan rekomendera steg till att köra på framsystemet?  dev ett litet väljudande och ett kraftigtsom får plåga middbasarna lite;-)
Går det att använda filter att dela med mellan diskant och mellanregister?  och köra dom i hop på ett steg? Dom kommer sitta nära varandra.

Okej då har den tre lågnivå va?

Försök hålla isär orden diskant mellanregister mid och bas. Blir lite rörigt annars.

Visst kan du köra så att du har ett fyrkanalssteg på trevägs kitet och ett steg till basen.
Då kan du ju dela bandpass på midden genom att både dela på stereon och steget. Men dela rätt högt då mellanregistret inte går så lågt

Diskanterna och mellanregisterna ....borde du ju kunna koppla in på det passiva filtret om det inte blir knas med
Impedansen. Lr hela kitet på det passiva filtret inkopplat på ett fint steg. Vill du köra på dls finns ju steg som passar från dem.

Biljudsveteran sen 1984!

5 150 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
japp den har 3 lågnivå. front, rear och sub. alla med egna filter.
jo det bör ju funka med ett 4 kanalssteg. då kan jag ju justera middbasen separat via tex rear kanalen på sterion och 2 kanaler på steget.
sedan kör jag mellanregister och diskant på dom andra kanalerna och via front utgången på sterion till steget.
men då behöver jag väl ett filter mellan diskant och mellanregister mistänker jag? kör ja medföljande filter bara till dessa element mistänker jag att ja får fel impedens efrersom middbasen kommer saknas i filtret? rätt eller fel?
kanske ska prova att köra hela kittet på att kraftigt steg och om ja inte blir nöjd med ljudbild och midbas så får ja invetsera i ett till steg.
avståndet till middbasarna i dörrarna skiler ju dock en bit mot mellanregistren och diskanterna i stolparna.

Mek
78 Inlägg
28 november 2012
Deh-80prs kan ställas om till ett läge där du får 3vägs delning, low, mid och high.
Ska du köra trevägssytem fram så skulle jag rekomendera det.

Midbas och sub kan du köra på samma utgång, ställ in lågpass i stereon och sen delar du mellan sub och mid på steget. Sen kör du mellanregistren på mid och diskant på high.

Så kommer jag köra i mitt bygge.

Audi A4 B7 tdi Quattro

5 150 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
Det var ingen dum ide:-) ingen som har någon ide hur ja gör mellan mellanregister och diskant?:-)

2 035 Inlägg
28 november 2012
calle gsi skrev:
Deh-80prs kan ställas om till ett läge där du får 3vägs delning, low, mid och high.

Midbas och sub kan du köra på samma utgång, ställ in lågpass i stereon och sen delar du mellan sub och mid på steget. Sen kör du mellanregistren på mid och diskant på high.

Bra funktion att kunna ställa om sådär. Förenklar ju en del. Att köra midbas å sub funkar nog men är inte "low" filtret ett lågpass? säg att man då ställer "low" filtret på 80hz så blir det ju inte så kul. Eller är jag helt ute å cyklar?
Du vill ju kunna dela t ex 80hz högpass i stereon och sen t ex 3000hz lågpass på steget. Men vilka steg kan det?

Biljudsveteran sen 1984!

5 150 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
Får kolla i sterion hur ja kan ställa low utgången når den är inställd på det. Går den att ställa tillräckligt högt för att köra middbasen på så bör ja ju kunna ställa lowpass i steget till subb basen eller tänker ja galet då?

Mek
78 Inlägg
28 november 2012
bosabengt skrev:
calle gsi skrev:

Bra funktion att kunna ställa om sådär. Förenklar ju en del. Att köra midbas å sub funkar nog men är inte "low" filtret ett lågpass? säg att man då ställer "low" filtret på 80hz så blir det ju inte så kul. Eller är jag helt ute å cyklar?
Du vill ju kunna dela t ex 80hz högpass i stereon och sen t ex 3000hz lågpass på steget. Men vilka steg kan det?

Kommer inte ihåg dom exakta frekvenserna för delningen nu men low är myclet riktigt ett lågpass men det går att dela högt nog för att köra midbas.
Mid är ett bandbass, alltså ett låg och ett högpass på den utgången, perfekt för mellanregister.
High är ett högpass.

Delar man low på lågpass 250Hz tex så delar man sen mellan sub och midbas på steget. högpass på 75hz tex till midbas och lågpass 75 till sub.

Du kan ju köra kittet på det medföljande filtret också på mid utgången och sub på low men då går det inte att tidskompa in allt.

En annan lösning är att köra sub på low, midbasarna på mid och sen mellanregister och diskant med kittets filter på high utgången. Sätter du diskan och mellanregister nära varandra så funkar det att tidskompa lite bättre.
Senast redigerat av calle gsi (28 november 2012)

Audi A4 B7 tdi Quattro

2 035 Inlägg
29 november 2012
Det mellanregistret i DLS kitet kan inte gå så lågt. Inte mycket lägre än 3000 iaf. Om man nu inte vill äventyra elementet.

Biljudsveteran sen 1984!

Mek
78 Inlägg
29 november 2012
bosabengt skrev:
Det mellanregistret i DLS kitet kan inte gå så lågt. Inte mycket lägre än 3000 iaf. Om man nu inte vill äventyra elementet.

Nja runt 700-800hz är det väl snarare?

Edit: 550hz med originalfiltret.
500hz som lägst enligt deras hemsida.
Senast redigerat av calle gsi (29 november 2012)

Audi A4 B7 tdi Quattro

2 035 Inlägg
29 november 2012
calle gsi skrev:
bosabengt skrev:

Nja runt 700-800hz är det väl snarare?

Okej jag det är möjligt.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök