5063
Sök

2 olika DD basar

19 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
Hej

Jag har 2 st DD 510b-s4, men ena är nu trasig och jag behöver ersätta denna. Men saken är att min återförsäljare har mer eller mindre slutat sälja, så jag får inte tag i någon mer 510b. Däremot har jag hittat på MDS hemmsida en 510 för samma pris som jag betalade för 510b.
Så frågan är väll igentligen, är det någon större skillnad på dessa och kommer man märka något i bilen. Vore även dumt om de spelar lite olika och blir någon akustisk kortslutning eller något.

Better safe then sorry, därför jag frågar.

//Hansson

Andra kan dom...

16 197 Inlägg
29 november 2012
eftersom ena basen du har nu är garanterat inspelad så kommer de inte funka nå vidare att sätta dit en helt ny.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

19 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
Så att köpa 2 elt nya är alltså de som borde göras? Lite surt bara ><

Andra kan dom...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 december 2012
Thaampe skrev:

Det är klart du kan köpa en ny sån bas. Den blir ju efter ett tag inspelad. Men man kan ju fundera på varför den ena dog; hade du de två i separata lådor, eller delade de volym?

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 december 2012
jonash skrev:
Thaampe skrev:

Det är klart du kan köpa en ny sån bas. Den blir ju efter ett tag inspelad. Men man kan ju fundera på varför den ena dog; hade du de två i separata lådor, eller delade de volym?

/Jonas

Är det bara modellnamnet som är ändrat då för på trådskaparen verkar ju inte basarna vara likadana?
Om de är likadana kan man ju spela in den nya lite för sig själv och sen sätta i lådan eller bara göra som du föreslog för som sagt blir den ju inspelad till slut den med...

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

19 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Hej
ANledningen till att förra blev trasig var för liten låda och inte optimalt med ström antar jag. Men var nog flygturen av vägen å ner i diket som tog död på den wink Men har både riktig låda och bra med ström nu så den delen är ingen fara med.
Mm de var ju de med att de har 2 olika benämningar, ena är en 510b och den andra blir isf en 510, eftersom det inte verkar vara möjligt att få tag på B versionen längre. Hittar ingen i alla fall.

Andra kan dom...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 december 2012
Thaampe skrev:
Hej
ANledningen till att förra blev trasig var för liten låda och inte optimalt med ström antar jag. Men var nog flygturen av vägen å ner i diket som tog död på den wink Men har både riktig låda och bra med ström nu så den delen är ingen fara med.
Mm de var ju de med att de har 2 olika benämningar, ena är en 510b och den andra blir isf en 510, eftersom det inte verkar vara möjligt att få tag på B versionen längre. Hittar ingen i alla fall.

OM basana delar samma luft, dvs sitter i samma kammare, är risken ganska stor att du även har påbörjat processen med att döda den andra basen med.

Det finns bara bra anledningar att bygga separata kammare till sina basar. Tyvärr orkar folk ofta inte det, men då vet de inte heller vad de utsätter sig för....

//Jonas

19 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Menar du då typ 2 lådor i en eller att de avdelade med öppning inne i lådan? De är väggar även inne i lådan, så mer eller mindre separata kamamre. Delar då på samma port.
Im still in the learning process wink

Andra kan dom...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 december 2012
Thaampe skrev:
Menar du då typ 2 lådor i en eller att de avdelade med öppning inne i lådan? De är väggar även inne i lådan, så mer eller mindre separata kamamre. Delar då på samma port.

Vad är det för lådtyp? Är det helt tätt mellan de olika utrymmena inne i lådan? Eller är det stag du satt?

Man skall alltid se till att bygga separata kammare / volymer till sina element, däremot kan de ju dela samma "hölje".

Om nån undrar varför kan vi ta det sen.

564 Inlägg
3 december 2012
jonash skrev:
Thaampe skrev:

Vad är det för lådtyp? Är det helt tätt mellan de olika utrymmena inne i lådan? Eller är det stag du satt?

Man skall alltid se till att bygga separata kammare / volymer till sina element, däremot kan de ju dela samma "hölje".

Om nån undrar varför kan vi ta det sen.

Jag undrar varför! Som jag ser det så har man ju fördelen av att två olika kammare blir stabilare utan stagning, samt att man kan få bättre möjligheter med placering. Vad finns det mer för fördelar/nackdelar?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

302 Inlägg
3 december 2012
Du kan absolut köpa en ny.
DD510b är bara en nyare version med små förbättringar av den gamla versionen.
Skillnaden är inte direkt märkbar, och som någon skrev tidigare så kommer den nya oxå att bli inspelad med tiden.

Har jobbat med DD i många år och garanterar dig att det kommer funka prima wink

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

19 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Xciso: Låter fint de smile

Låda på 90L, rektangulär port, en enkel låda med 2 st L skiljeväggar inne, inget som är slutet. Köpte den färdigbyggd då de skulle sluta med en yxa i frontrutan på bilen om jag skulle försöka.

Andra kan dom...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 december 2012
Thaampe skrev:
Xciso: Låter fint de smile

Låda på 90L, rektangulär port, en enkel låda med 2 st L skiljeväggar inne, inget som är slutet. Köpte den färdigbyggd då de skulle sluta med en yxa i frontrutan på bilen om jag skulle försöka.

Ok, såhär är det med lådor där man har fler element i samma volym:

Elementen delar ju volymen, och de "tar halva var". Om ett element går sönder så får det friska elementet helt plötsligt en dubbelt så stor volym (i princip). Detta gör att påfrestningen på det elementet blir enormt mycket större, och man riskerar bränna det med mycket snabbt, eller påverka det rejält.

Så, du bör kolla det "friska" elementet lite extra framöver.

Fördelen med separata kammare är att du slipper detta bekymmer. Dessutom blir lådan alltid stabilare.

//Jonas

19 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Det jag har varit rädd för.
Tusen tack för alla svar, jag kommer ta att chansa på att de går bra att köra med en 510 version och en 510b version då jag inte tävlar och behöver på så sätt inte 120% ljud. Bara något som inte går isönder för att de skriker lite metal ut ur bilen under sommarn wink

Andra kan dom...

302 Inlägg
4 december 2012
Finns fortfarande att få tag på båda versionerna wink

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

19 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
xciso skrev:

Bara jag som är blind alltså? >< Känns som att jag letat överallt på google för tillfället. Hittar inget i sverige iaf. Skicka PM om du vet vart de går^^

Andra kan dom...

6 558 Inlägg
4 december 2012
Thaampe skrev:
xciso skrev:

Bara jag som är blind alltså? >< Känns som att jag letat överallt på google för tillfället. Hittar inget i sverige iaf. Skicka PM om du vet vart de går^^

http://www.bjarud.se/

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

19 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Har kollat där minst 3 gånger tror jag >< Hittar ju bara 510 och 510A där, inte B. Men A å B kanske närmare varandra då?

Andra kan dom...

Sök