2948
Sök

Koppla högtalare till monoblock?

84 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
Tja!
är inte så kunnig inom ljud men just nu har jag 2st 10"basar 350w/st som drivs av ett mono-block från mds.
Nu har jag köpt 2st 6,9or 400w/st och antar att det blir bäst ljud om dem blir kopplade till ett slutsteg. Undrar nu om man kan koppla dem till mono-blocket eller om jag måste dra sladdar från högtalarna i dörrarna?

Tack på förhand

2 024 Inlägg
21 december 2012
Monoblocket är som namnet antyder bara en kanal som spelar i mono, dvs skulle du ansluta ett par 6x9or till dem så kommer du inte få någon stereobild. Dessutom sitter det filter i många monoblock så det är inte säkert att du får nåt mer än bas ur dem ändå. Du kan dra kablar från dörrarnas högtalare men då bör du koppla ur dem högtalarna för att inte riskera att elda upp förstärkaren i stereon då den inte kommer klara av 2ohm belastning särskilt länge. Det bästa alternativet är att köpa ett 2-kanals slutsteg för att driva 6x9orna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

84 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
Okej tack för snabbt svar. Drar man om nya sladdar likadant som man har dragit till monoblocket?

Sök