4203
Sök

Generator laddar dåligt tomgång/låga varv (Batterilampa lyser)

493 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Hejsan! Nu har jag ett akut problem här.

Nyårsnatten så började batterilampan att lysa och jag åkte hem och mätte på batteriet med tomgång på, bilen visade 12.2V och steg sakta till 12.5V och där tog det stopp.

Jag åkte idag och köpte en ny laddningsregulator till generatorn och bytte den, bilen drar nu UR sig batteriet på tomgång, men på 2000RPM laddar den 13.8V.

Jag provåkte bilen nån kilometer för att förhoppningsvis ladda upp batteriet lite men när jag kom tillbaka gick bilen inte att starta efter det. Batteriet visade då 12.3V.

Har någon en aning om vad felet kan vara? Batteripolerna är fräscha och polskorna som håller kablarna är utbytta.

Finns det något sätt att mäta jordning osv med en vanlig multimeter?

Känns lite kris då jag helst ska ha bilen till jobbet imorgon.

P.S Varvar jag upp bilen så slocknar nästan lampan, när jag kommer uppåt 4000RPM.

Sponsor: www.12vled.se

21 761 Inlägg
3 januari 2013
Vilken bil gäller det?
Hur låga tomgångsvarv har motorn?

493 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vilken bil gäller det?
Hur låga tomgångsvarv har motorn?

Min Ford Fiesta, den ligger på 1000-1200RPM på tomgången.

21 761 Inlägg
3 januari 2013
Lyser alltså batterilampan fastän generatorn ger 13,8 V?

Kolla hur drivremmen till generatorn ser ut och om den är bra spänd. Om batteriet har 12,3 V i vilospänning så ska det inte vara några bekymmer att starta motorn normalt sett, men det är kanske möjligt att spänningen inte hade hunnit sjunka ner till sitt viloläge när du mätte 12,3 V och motorn inte startade. smile

För att mäta upp tex hur bra kontakt jordkablarna har så kan du göra en spänningsfallsmätning, dvs sätta mätpinnarna i varsin ände av den kabel du vill mäta upp och ha multimetern ställd i läge för likspänningsmätning. Lämpligt mätområde kan vara 2 V eller 200 mV. Vid mätningen ska kabeln vara belastad, alltså det ska gå ström genom den till förbrukaren.
Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2013)

493 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lyser alltså batterilampan fastän generatorn ger 13,8 V?

Kolla hur drivremmen till generatorn ser ut och om den är bra spänd. Om batteriet har 12,3 V i vilospänning så ska det inte vara några bekymmer att starta motorn normalt sett, men det är kanske möjligt att spänningen inte hade hunnit sjunka ner till sitt viloläge när du mätte 12,3 V och motorn inte startade. smile

Näh den har inte lyst förut när bilen endast har laddat 12.5V typ, men sedan nyår så började den att lysa och den lyser alltså fortfarande efter att jag bytt regulatorn.

Provade också att ta bort kablarna från batteriet om den var tvungen att "nollställa" sig för att slockna.

Finns det något sätt att mäta på generatorn vad den skickar till batteriet, eller mäta jordning osv?

21 761 Inlägg
3 januari 2013
Jag hann skriva lite mer text i förra inlägget angående mätning av tex jordkabel.

Har du tillgång till ett annat batteri och testa om det fortfarande beter sig likadant?

Kolla upp om det sitter en tunn kabel på generatorns D+, plocka i så fall bort den och låt den hänga fritt. Vrid sedan på tändningen och se ifall batterilampan lyser, det ska den inte göra i detta läge. smile

493 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag hann skriva lite mer text i förra inlägget angående mätning av tex jordkabel.

Har du tillgång till ett annat batteri och testa om det fortfarande beter sig likadant?

Kolla upp om det sitter en tunn kabel på generatorns D+, plocka i så fall bort den och låt den hänga fritt. Vrid sedan på tändningen och se ifall batterilampan lyser, det ska den inte göra i detta läge. smile

Okej smile

Tyvärr har jag inte tillgång till ett annat batteri att prova med.

Jag har 2 kablar från generatorn, 1 tjock kabel som sitter under en 10mm mutter och sedan en smal kabel som sitter dittryckt på en lång metallpigg på generatorn.

Det sitter ett lock i vägen för denna sida på generatorn, vilket jag inte får bort utan att plocka bort hela generatorn.

Fläktremmen är spänd och istort sett ny (några veckor gammal).

Har batteriet på laddning nu och ska prova mäta snart igen när bilen är igång osv.

21 761 Inlägg
3 januari 2013
Jag skulle tro att den tunna kabeln på generatorn (som sitter på en lång metallpigg) går till D+. Lite synd att locket sitter i vägen, det hade varit bra att kolla upp när kabeln är bortplockad. hmm

Det viktiga med laddspänningen är iaf att det inte skiljer en massa mellan generatorn och batteriet, spänningen ska vara så lika som möjligt.

493 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag skulle tro att den tunna kabeln på generatorn (som sitter på en lång metallpigg) går till D+. Lite synd att locket sitter i vägen, det hade varit bra att kolla upp när kabeln är bortplockad. hmm

Det viktiga med laddspänningen är iaf att det inte skiljer en massa mellan generatorn och batteriet, spänningen ska vara så lika som möjligt.

Vad är den där D+ kabeln till för? Den kanske går att koppla ur på ett lite enklare ställe?

21 761 Inlägg
3 januari 2013
Den kabeln kommer uppifrån batterilampan och har till uppgift att förmagnetisera generatorns lindning så att den kan börja ge laddning när varvtalet är tillräckligt högt. smile

493 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den kabeln kommer uppifrån batterilampan och har till uppgift att förmagnetisera generatorns lindning så att den kan börja ge laddning när varvtalet är tillräckligt högt. smile

Ah okej okej.

För nu när jag provade starta bilen så låg laddningen stabilt på 12.55-12.60V på tomgång, stod så i 10 minuter utan att ändras.

Sen tog jag en tur med bilen igen och när jag kom tillbaka låg laddningen på 12.1-12.2V och när jag stängde av den så gick den inte att starta igen.

Jag blir seriöst galen på den här bilen...

21 761 Inlägg
3 januari 2013
Gör ett nytt startförsök igen och mät samtidigt direkt på batteripolerna hur spänningen beter sig när du försöker starta. smile

12,5-12,6 V innebär iaf att det inte ger någon laddning alls, det kan man konstatera. Antagligen därför som spänningen låg på 12,1-12,2 V när du hade kört bilen ett tag.

493 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Gör ett nytt startförsök igen och mät samtidigt direkt på batteripolerna hur spänningen beter sig när du försöker starta. smile

12,5-12,6 V innebär iaf att det inte ger någon laddning alls, det kan man konstatera. Antagligen därför som spänningen låg på 12,1-12,2 V när du hade kört bilen ett tag.

Skall göra ett nytt försök såfort morsan har kommit hem, men startmotorn går inte ens runt nu. Så dåligt med batteri är det i den just nu.

Jag misstänker mer och mer att HELA generatorn är kass.

21 761 Inlägg
3 januari 2013
Jag börjar nog också misstänka själva generatorn, inte alls omöjligt. hmm

Sök