Mercedes 190e 1990. Oljud från drivlina, malande ljud. Ökar med hastighet.

hardrox
3 januari 2013 · 731 Inlägg

Har ett malande ljud, precis som att ett lager är helt slut. Det märks tydligt över ca 30-40km/h.
Har alltid trott att det var diffen, men är osäker då jag hissade upp bilen och la i 5an med tomgång. Lät som fan, men kunde inte urskilja om det var från mitten eller bak i diffen.


Min fråga till er är följande:

Stödlager, det som håller upp kardanet på mitten. Är det någon som kan och brukar gå sönder, kan det orsaka ett malande ljud som ökar med hastighet?

Eller är det större changs att det är bakaxel?

En sak är säker och det är att det inte är hjullager.

Audi RS3 (2018)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
3 januari 2013 · 1 201 Inlägg

Stödlagrerna brukar gå , även diffen.. Byt bägge.. Eller börja med o byta olja i diffen

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
dawwe ...has left the building...
3 januari 2013 · 4 474 Inlägg

1: Byt olja i "diffen"
2: Om oljudet följer HASTIGHETEN oberoende av växel o varvtal skulle det kunna vara "diffen" eller stödlagret
3: Om oljudet följer motorns varvtal och ändras i nivå/frekvens beroende på vilken växel man har i kan det vara "v-lådan

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Farleykarley
3 januari 2013 · 406 Inlägg

Fick byta stödlager på min 190E - 93:a för ca en månad sen. Hade använt bilen en hel del i daglig trafik, och sen blev den ståendes i några dagar när det var redigt kallt ute. När jag sedan skulle använda den ven det som fasen så fort jag belastade bilen. Var mer eller mindre bombsäker på att oljan i lådan inte ville smörja som den skulle pga att det var för kallt ute. Men trots att bilen fick upp bra arbetstemp i grejerna så blev det aldrig bättre.
Kände på kardan i anslutning till stödlagret, och det glappade en hel del. Bytte grejerna - o problemet försvann på en gång! smile

Mystiskt i min mening, då problemet kom mer eller mindre över en natt. Brukar ju alltid vara så att man märker när grejerna blir sämre o sämre.. Men men, nu går den kanon igen i alla fall! smile

Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
hardrox
3 januari 2013 · 731 Inlägg

Ljudet följer hastigheten oberoende av lådan.. Men jag börjar med stödlageret..

Tack för svaren smile

Audi RS3 (2018)
hardrox
3 januari 2013 · 731 Inlägg

Är det den här jag är ute efter?
http://www.skruvat.se/Upphangning-karda … 25017.aspx

Audi RS3 (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang