Ratt/tändningslås saab 9-3 -04

JaPPmaN
25 december 2012 · 36 Inlägg

halloj
mitt problem är att rattlåset inte knäpper till när jag sätter i nykeln i tändningslåset. bilen startar inte (tänder inte) och detta borde väl vara imobilaisern. frågan är om det kan va nykeln (låser upp bilen som den ska) eller tändningslåset som har lagt av /thomas

Saab 9-3 SS (2004)
ZoreX
26 december 2012 · 31 Inlägg

Det är ev tändlåset väldigt vanligt fel att dem dör. Hyffsat lätt att byta tror inte just den behöver kodas in
http://bilder.lagabasen.se/delar/1043/1043270507vy1.jpg


sen har du även ett elektriskt rattås sitter på rattstången väldigt vanligt den inte fungerar,,
4kantig silvrig plåt box. hm sitter med en 6a insex i bakkant ned mot pedalerna den ska skruvas inåt för att släppa..

http://shop.speedparts.se/shop/13102/art2/h4251/10864251-origpic-af65fb.jpg

Kattmatte
1 januari 2013 · 4 Inlägg

Hej, Jag har ett problem som påminner om ditt men inte riktigt. Min 9-3 2,0T 2008, 13000 mil är i dag medvetslös. Bilen har varnat rattlsåsfel en tid, utan att det gått att märka något fel - larmet har försvunnit och kommit tillbaka godtyckligt. Nu går det inte att använda nyckeln vare sig för att öppna eller start bilen. Enda livstecknet är "Ta ur startnyckel, vrid ratten och försök ingen". Upprepade försök ger inget resultat. (Upptäckte att bilen var olåst när jag skulle använda den idag). Några tips??

ZoreX
2 januari 2013 · 31 Inlägg

Hejsan. Det kan vara din CIM som strular. Alltså Spakcentralen  - det är mottagaren för dina nycklar. Låter som det är ditt problem. Samma där är ett hyffsat vanligt fel.  Måste koda in en ny via verkstan  eller beggad som är avkodad med nycklar. sen gifta in den i din bil.
 

Kattmatte skrev:
Hej, Jag har ett problem som påminner om ditt men inte riktigt. Min 9-3 2,0T 2008, 13000 mil är i dag medvetslös. Bilen har varnat rattlsåsfel en tid, utan att det gått att märka något fel - larmet har försvunnit och kommit tillbaka godtyckligt. Nu går det inte att använda nyckeln vare sig för att öppna eller start bilen. Enda livstecknet är "Ta ur startnyckel, vrid ratten och försök ingen". Upprepade försök ger inget resultat. (Upptäckte att bilen var olåst när jag skulle använda den idag). Några tips??

Kattmatte
2 januari 2013 · 4 Inlägg

Tack för tipset! Känns alltid bättre med en rimlig teori om vad som är fel!
smile

Kattmatte
4 januari 2013 · 4 Inlägg

Hej igen!
Lösningen var tack och lov mycket enklare än jag kunde gissa! När jag tittade till bilen dagen efter hade alla livstecken försvunnit. Det var låg spänning på batteriet.
Med lite laddning har jag kommit igång igen. Har gått 13000 mil och mycket småkörningar i vinter. Det blir väl ett nytt batteri så småningom men det är ju hanterbart och vad man kan förvänta sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang