PoulZen
12 januari 2013
· 772 Inlägg
DKn skrev:
PoulZen skrev:
Svaret finns i tidigare inlägg.
Ja det kan vara farligt och du kan förstöra drivlinan genom att inte ha samma rullomkrets på alla fyra hjulen.
Inte bara per axel utan på alla hjul.
Vissa bilmodeller är kanske inte lika känsliga, men varför chansa?
Och vad har 2cm bredare slityta bak för betydelse om du ställer det i kontrast till trasig drivlina?
Ja det är ju just därför jag frågar för att jag inte vill chansa och jag gissar att du menar inlägg två som svar pa min fråga men om du läser inlägg 3 och 5 så säger dom att de inte skall spela så stor roll, och om vilken bil det gäller. Därav jag vill ha svar på just min bil inte på fyrhjulsdrivna bilar i allmänhet.
Du har Torsendiff på din bil. Söker du på Torsendiff och rullomkrets så får du fram ungefär lika många svar på båda delar.
Vissa säger att det får skilja lite, (upp till 5mm är en siffra som kommit upp), andra säger att det får inte skilja något alls, och mer slitna fram än bakdäck kan göra att diffen går sönder.
Huruvida vilket av det är sant kan nog ingen tyvärr ge ett konkret svar på.
Rådet som kommer fram allra mest är att man ska ha 4 likadana däck runt om. Och det även för att du då kan skifta mellan fram och bak för att få den absolut jämnaste slitning som går.
Vill du ändå ha olika storlekar så rekommenderar jag att leta fram en profil som har den absolut minsta skillnaden i rullomkretsen som går. (dock så skulle jag rekommendera 4 likadana däck runt om).
Exaktare svar kan du nog inte få.