tändkabel till vilket tändstift

mrbuggy Entreprenör
17 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

t0rnsved skrev:
Grejen är att märkningarna är riktigt vid kammen och nere vid remskivan precis, annars skulle den inte gå antar jag? Men om jag inte har fått i kilen riktigt i remskivan så kanske den skaver hela tiden därför det blir sånt jewla ljud

OK..de e svårt för mej att se å höra...de hör du bäst själv...

Senast redigerat av mrbuggy (17 oktober 2008)

Illzi Titel??
17 oktober 2008 · 30 Inlägg

Kan det vara att ventilerna blev krökta när den kilen gick av?
Kanske inte riktigt så sannolikt, men möjligt é det ju.

\\ Original är för Gubb-jävlar! //
mrbuggy Entreprenör
17 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

inte på den motorn... smile

patrik89
17 oktober 2008 ·

ventilerna blir inte krökta på FT motorerna, det är det fina.

pimpad740
17 oktober 2008 · 812 Inlägg

mrbuggy skrev:

pimpad740 skrev:
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket..
2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor

om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...smile

har haft så på alla mina 740sar och kompisarnas är koplade på samma sätt.
hadde en bil på skolan när jag började där som va koplade som du vill ha de å den hadde inte startat på 4-5år. jag koplade bara om de så startade den. men ja tror du tänker på gammla block fördelaren för den ska väl vara kopplad som du säger?

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
blacken
17 oktober 2008 ·

pimpad740 skrev:
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket..
2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor

På -82-92 740 B230 så är tändföljden 1342 och cyl ett är längst fram vid vattenpumpen..

Senast redigerat av blacken (17 oktober 2008)

Ramneborg Allt i allo
18 oktober 2008 · 358 Inlägg

pimpad740 skrev:

mrbuggy skrev:

pimpad740 skrev:
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket..
2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor

om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...smile

har haft så på alla mina 740sar och kompisarnas är koplade på samma sätt.
hadde en bil på skolan när jag började där som va koplade som du vill ha de å den hadde inte startat på 4-5år. jag koplade bara om de så startade den. men ja tror du tänker på gammla block fördelaren för den ska väl vara kopplad som du säger?

Jag kan med handen på hjärtat sätta 1miljon på att volvo inte har haft någon annan tändföljd än 1342 på någon Bxxx motor. (om jag har fel flyr jag till ryssland)

Du kan inte ha råkat ställa motor ett ½ varv fel? volvos motorer har förmågan att fungera då dock jävlit orkeslösa samt går och låter som en påse nötter. låna ett stroboskåp från närmsta värkstad/mack och kolla det.

Senast redigerat av Ramneborg (18 oktober 2008)

De é nice !
patrik89
18 oktober 2008 ·

Ramneborg: det låter som en bra idé, hoppas att det är nån sån sak och inte nå lager eller jävulskap....fyfan va bilen har krånglat... tongue

mrbuggy Entreprenör
18 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

pimpad740 skrev:

mrbuggy skrev:

pimpad740 skrev:
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket..
2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor

om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...smile

har haft så på alla mina 740sar och kompisarnas är koplade på samma sätt.
hadde en bil på skolan när jag började där som va koplade som du vill ha de å den hadde inte startat på 4-5år. jag koplade bara om de så startade den. men ja tror du tänker på gammla block fördelaren för den ska väl vara kopplad som du säger?

Hmm.ok..har du ettan längst bak på din motor.. GRATTIS..du e den enda som har de... smile Å så dina kompisar förstås... så här har vi andra alla fall.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=485454

Å en sak till.... SKAFFA en cykel istället så slipper du tänka så mycket...

Senast redigerat av mrbuggy (18 oktober 2008)

patrik89
18 oktober 2008 ·

Men iallafall så går bilen som den ska nu! tack för hjälpen mrbuggy!

mrbuggy Entreprenör
18 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

t0rnsved skrev:
Men iallafall så går bilen som den ska nu! tack för hjälpen mrbuggy!

Härligt..va va de som lät då...?

patrik89
18 oktober 2008 ·

Jadu, det sluta helt plötsligt ska ut och prova igen sen när den har kallnat och kolla igen tongue

mrbuggy Entreprenör
18 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

OK..hoppas de går bra då...
MVH.
Benny.

Henka_ Slav
18 oktober 2008 · 1 454 Inlägg

taskigt med olje tryck i början kanske? kollat så du har olja i maskinen? tongue haha långsökt ja vet, men ett simpelt fel.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
patrik89
18 oktober 2008 ·

ska kolla det, men en gång för alla, ska man kolla oljan när allt är nere i blocket eller ska man kolla när den är varmkörd? iallafall så har jag fyllt på nyligen så tror lackar nog inte oljan. kanske trycket menmen

75O
21 januari 2013 · 3 Inlägg

mrbuggy skrev:

pimpad740 skrev:

mrbuggy skrev:

om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...smile

har haft så på alla mina 740sar och kompisarnas är koplade på samma sätt.
hadde en bil på skolan när jag började där som va koplade som du vill ha de å den hadde inte startat på 4-5år. jag koplade bara om de så startade den. men ja tror du tänker på gammla block fördelaren för den ska väl vara kopplad som du säger?

Hmm.ok..har du ettan längst bak på din motor.. GRATTIS..du e den enda som har de... smile Å så dina kompisar förstås... så här har vi andra alla fall.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=485454

Å en sak till.... SKAFFA en cykel istället så slipper du tänka så mycket...

du har ju brunnit. lär dig mecka bil sopa

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang