5247
Sök

Är lite osäker på hur jag ska koppla in mina "nya" högtalare. Hjälp

6 740 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
Hej! smile

Jag fick ett par högtalare från 90-talet (om de nu spelar nån roll) av en god vän till mej som jag tänkte koppla in i bilen. det är 2 st som ska kopplas in.
På dom står det:
Nominal power 20W
Max. Music power 60W
Impedance 4ohm.
Han jag fick de av hade dom inkopplade direkt till sin radio i bilen men mina utgångar från radion är fulla.

Jag har ett 4-kanals slutsteg på 520W http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9262.4698/
Som just nu driver en baslåda på 150W RMS 300W MAX. Basen är bryggkopplad på de 2 "rear" utgångarna.

Så min fråga då. Kan ja koppla in mina 2st 90-tals högtalare på de 2 lediga "front" utagerna? smile
Tänkte jag skulle sänka ner basen på steget till just dom 2högtalarna för o använda dom ungefär som diskanter tongue

Sen en annan liten fråga. där ljud ingången är så finns det 2 RCA ingångar och en utgång. en rca ingång där knapparna till rear utgången är och en rca ingång där knapparna till front är. Måste ja även koppla in front sidan så att säga från rca utgången till front rca ingång för att det ska komma ljud där?

Snälla hjälp mej lite jag är totalt värdelös när det gäller att koppla slutsteg tongue
Endast seriösa svar tack!

Mvh big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

21 761 Inlägg
31 december 2012
Du kan koppla in dina "nya" högtalare på stegets frontutgång, inga problem. Om du bara har anslutit ett par lågnivåkablar just nu så är det nog mycket möjligt att det även måste anslutas lågnivåkablar i stegets andra lågnivåingång, men kolla på stegets inställningsknappar om det kanske finns en knapp som gör att båda lågnivåingångarna byglas internt.

Vissa flerkanalssteg har en sån möjlighet, då slipper man dra två par lågnivåkablar. smile

6 740 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du kan koppla in dina "nya" högtalare på stegets frontutgång, inga problem. Om du bara har anslutit ett par lågnivåkablar just nu så är det nog mycket möjligt att det även måste anslutas lågnivåkablar i stegets andra lågnivåingång, men kolla på stegets inställningsknappar om det kanske finns en knapp som gör att båda lågnivåingångarna byglas internt.

Vissa flerkanalssteg har en sån möjlighet, då slipper man dra två par lågnivåkablar. smile

tack så mycket för perfekt  svar big_smile
ja var o kolla efter en sån knapp så båda lågnivåingångarna byglas internt men det fans ingen så för bli o köpa ett par rca kablar tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
hej hoppas nån kan hjälpa mej igen är inte så värst duktig på de här med slutsteg hur jag än försöker.
som sagt jag har ju detta steget http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9262.4698/
dock har de skrivit lite fel på netonnet för i instruktionsboken står det:
uteffekt RMS 4ohm: 4x50w , 2x180W , 1x180w + 2x50W
uteffekt MAX: 4x130W , 2x260W , 1x260W + 2x50W

om jag förstått de hela rätt nu så om man vill ha 4högtalare te steget så får dom vara på högst 50w rms o 130w max?

2x180w rms det är la att man bryggkopplat de 4kanalerna till 2? som då högtalaren max får vara på 260w o 180w rms?

och 1x180W + 2x50W då är att man tex har bryggat 2 kanaler till en så att det får vara högst 180w rms på högtalaren o 260w max o att man sedan kopplat in 2 andra högtalare till de 2 andra utagen på högst  50w rms o 130w max?

elr e jag helt ute o cyklar? e så duktig på o koppla el annars men när det kommer te slutsteg då tar de stopp.

vad händer om man har en högtalare som har högre rms än vad det står i boken o högre max än vad det står i boken?

sen en sista fråga.
va händer om man har en högtalare som har högre rms än vad det står i boken men ändå men ändå har en maxeffekt under högsta tillåtna. tillexempel om man kopplar 2 högtalare till ett 2kanals steg som har 70w rms o 200w max medan steget tillexempel e på 2x50w rms o 2x250w max?

Tacksam för seriösa svar har fått ett intresse för billjud o som vanligt har jag svårt att lära mej sad men hoppas nån kan lära mej lite!! big_smile

Du är liv

21 761 Inlägg
21 januari 2013
Max effekt är inget att bry sig om, det viktiga är RMS-effekt (både för högtalaren och slutsteget). Det händer inget konstigt om man kopplar högtalare som tål högre RMS än vad steget kan ge ut, men i vissa fall kan det innebära att högtalaren inte riktigt drivs fullt ut. När det gäller helt vanliga dörrhögtalare så brukar man dock kunna driva dem ganska ordentligt med "bara" 50-60 WRMS från slutsteget.

Om steget kan ge ut högre RMS-effekt än vad högtalaren tål så händer det inget konstigt där heller, däremot är det då extra viktigt att justera in stegets gainkontroll på rätt sätt för att inte riskera att överbelasta högtalaren. smile

6 740 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Max effekt är inget att bry sig om, det viktiga är RMS-effekt (både för högtalaren och slutsteget). Det händer inget konstigt om man kopplar högtalare som tål högre RMS än vad steget kan ge ut, men i vissa fall kan det innebära att högtalaren inte riktigt drivs fullt ut. När det gäller helt vanliga dörrhögtalare så brukar man dock kunna driva dem ganska ordentligt med "bara" 50-60 WRMS från slutsteget.

Om steget kan ge ut högre RMS-effekt än vad högtalaren tål så händer det inget konstigt där heller, däremot är det då extra viktigt att justera in stegets gainkontroll på rätt sätt för att inte riskera att överbelasta högtalaren. smile

okej tack nu blev allt klarare för mej big_smile big_smile
så om jag förstått de rätt nu så gör de inget om man tillexempel kopplar in en högtalare på tillexempel 150w rms till ett steg som ger ut 50w rms? de enda kanske är att högtalaren inte spelar lika bra som den hade gjort ifall steget vart på 150w rms? tongue

Du är liv

21 761 Inlägg
21 januari 2013
Ja, i princip så är det. Men här finns ytterligare en sak att tänka på.

När slutsteget ger ut markant lägre effekt än vad högtalaren tål (speciellt bashögtalare) så finns risken att man försöker vrida upp alla kontroller på max eftersom att högtalaren inte verkar spela så högt som man anser att den borde göra, på så sätt riskerar man alltså att förstöra högtalaren pga att steget egentligen är "för klent".

Av den anledningen brukar man ofta rekommendera att hellre överdimensionera slutsteget en aning, då kan steget driva ut högtalaren ordentligt men ändå "jobba lugnt" och ge ut bra kvalitet på musiksignalerna. smile

Men som sagt, ställer man in stegets gainkontroll på rätt sätt så är risken för dåliga musiksignaler minimal även med ett underdimensionerat steg.

6 740 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
ahaa okej big_smile big_smile tack så jätte mycket för din hjälp! big_smile

Du är liv

Sök