Byta parkeringsljus / positionsljus till LED på en V70II 2008 med xenon

AllramEest
2 maj 2012 · 14 Inlägg

Nu blir jag tokig!! Har letat som fan efter tips om hur man ska komma åt lampan till parkeringljuset mellan halvljuset och helljuset i strålkastarinsatsen. Bilen är en V70II 2008 med original aktiva(kurv) xenon. Finns fan inga andra råd än "äh det går på 1 minut..."
Det som är att det är omöjligt att få in fingrarna och drar man i den svarta platta sockeln med en plattång är det helt stumt. Den sitter som fan! Är lite rädd att bryta sönder nåt för det lär ju inte bli gratis... Hittade en liten kromad flärp i ena kanten av sockeln och har provat att böja undan den och dra samtidigt, men det är ändå lika stumt!!

Så, är det någon vänlig själ här som vet trixet? ska man vrida eller nåt, eller bara att vålda den rakt ut?
Får man lampvarning om man byter till 1W LED eller måste man ha canbus-LED (har vanliga liggandes nämligen)?

Vore schysst om någon kan svara på detta!

Volvo XC60 D4 Summum (VEA) "Business Edition Pro" (2014)
Lydicke
2 maj 2012 · 40 Inlägg

ta en mejsel å vik bort spärren på sidan av sockeln, ta sedan med andra handen en tång å dra rakt ut. är väldigt enkelt om man gör på rätt sätt bara. och ja, bilen kommer varna för lampfel posljus om du inte har en med canbus

AllramEest
2 maj 2012 · 14 Inlägg

Tack ska du ha för infon!
Måste nog fixa en längre tång då så jag får bättre vinkel för att dra rakt ut. Det sitter skit i vägen nämligen!
Mycket bra att veta ang. lampvarningen. Då ska jag ta och beställa rätt LED'ar innan jag ger mig på det igen!
Tack igen!

Senast redigerat av AllramEest (2 maj 2012)

Volvo XC60 D4 Summum (VEA) "Business Edition Pro" (2014)
Manssen Inte svår på spontanrace !
24 januari 2013 · 292 Inlägg

Har precis köpt en V70II och ska också byta mina parkeringsljus, finns det bilder på hur man ska göra ?
Jag var på volvo idag och skulle fråga hur man gjorde, den teknikern sa att det vara bara att försöka dra och lirka.

One Life - Live It !
Volkswagen Golf "122 Tsi" (2011)
Volvo V70 2,5FT Autotech "Autotech R-design" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang