2.0TFSI Tickar

herr_tobias
7 januari 2013 · 6 Inlägg

Tjo!

Är i full gång att inhandla en Audi S3 -09 av bilhandlare. Allt ser bra ut och den är billig, 1 års gratis Xtra garanti silver medföljer,som verkar täcka alla grundläggande haverier på bilen.

Allt ser bravur förutom att jag tycker att bilen knackar i motorn lite väl mkt, att TFSI motorerna knackar har jag fått förklarat för mig att det beror på att kompressionen är hög i motorn. Men den tickar ganska högt. Som en äldre diesel bil, men det verkar bara vara på tomgången.

Någon som har erfarenhet av denna motor som kan varna mig eller lugna mig om tickandet?
Länkar en bil med liknande ticknngar:

www.youtube.com/watch?v=6fQdWFmMv_M

Han menar här att det är fullt normalt, men jag hör det gärna från fler.

Senast redigerat av herr_tobias (8 januari 2013)

Audi S3 (2009)
Etar
18 januari 2013 · 6 Inlägg

Lite sent svar kanske, men bättre än inget!
Har själv en A4 2.0tfsi, relativt nyköpt.
Ja, dessa motorer tickar litegrann på tomgången.
Har läst att vissa bilar kan låta lite extra och det beror tydligen oftast på spännrullen eller ventilerna.
Jag körde på 95bränsle ett tag, sedan bytte jag till 98 (som fsi motorer ska ha).
Då lät det inte alls liks mkt från motorn vid tomgång.

FatManCustoms grön aktivist
18 januari 2013 · 846 Inlägg

2.0 TFSI har ett tickande ljud ifrån sig, men som etar här säger så avhjälper man en del av dom genom att KÖRA PÅ RÄTT BRÄNSLE!
Vet att det inte är du som tankat S3:an, men ta bilen på en provtur och försök tanka i en skvätt 98-oktanigt om den är tom.
Då kommer du märka (som etar säger) att ljudet kommer avta avsevärt smile.

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
herr_tobias
30 januari 2013 · 6 Inlägg

Hej!

Tack för tipsen, jag märkte av det nu i efterhand, har köpt en Audi S3 - 09 nu, en riktig skönhet.
Tankade 98 direkt och denna bilen (som inte är samma som jag frågade om i början) låter mycket mindre som standard, och ännu mindre med 98-oktan i tanken.

Även om den har lite diesel-drag i sig på låga varv låter det inte ett dugg oroande.


tack för era svar!

Från en sak till en annan, jag är en av dem som fortfarande är lite av en "kepspojke" i sinnet som gillar dumpljudet från turbon, skall montera öppet luftfilter från BSR och vet att detta tar fram ljudet en aning men hittade en produkt från Forge motorsport som blockerar återcirkuleringen av turbotrycket och tvingar ut den i atmosfären ist, vilket skapar ett tufft ljud.

Frågan är, är detta skadligt för turbon eller är allt jag riskerar en lite långsammare uppspoolning av turbon?

Länkar produkten om ni vill ha något att läsa:
http://www.forgemotorsport.com/content. … ct=FMDV14T

Tacksam för svar

Audi S3 (2009)
Richtenb
30 januari 2013 · 1 365 Inlägg

Du riskerar också att pappa Polis inte tycker om ditt häftiga ljud och vill slå dig med sin batong. Eller åtminstone ge dig en tillsägelse och i värsta fall en omregistrering av bilen där du får montera bort allt vilket tyvärr verkar hända oftare än man tror.

Chansen är väl inte så stor men de verkar vara särskilt sugna på att hugga bilar med dumpventiler

herr_tobias skrev:
Hej!

Tack för tipsen, jag märkte av det nu i efterhand, har köpt en Audi S3 - 09 nu, en riktig skönhet.
Tankade 98 direkt och denna bilen (som inte är samma som jag frågade om i början) låter mycket mindre som standard, och ännu mindre med 98-oktan i tanken.

Även om den har lite diesel-drag i sig på låga varv låter det inte ett dugg oroande.


tack för era svar!

Från en sak till en annan, jag är en av dem som fortfarande är lite av en "kepspojke" i sinnet som gillar dumpljudet från turbon, skall montera öppet luftfilter från BSR och vet att detta tar fram ljudet en aning men hittade en produkt från Forge motorsport som blockerar återcirkuleringen av turbotrycket och tvingar ut den i atmosfären ist, vilket skapar ett tufft ljud.

Frågan är, är detta skadligt för turbon eller är allt jag riskerar en lite långsammare uppspoolning av turbon?

Länkar produkten om ni vill ha något att läsa:
http://www.forgemotorsport.com/content. … ct=FMDV14T

Tacksam för svar

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
herr_tobias
30 januari 2013 · 6 Inlägg

Tjo!

Jasså? det visste jag fan inte om.

Men detta verkar bara vara en adapter för att göra ljudet lite coolare, tvivlar på att det väsnas så att man störs på det, och om jag ska vara helt ärlig verkar det vara en monteringstid på ca 15 minuter om man e kvick, bara en tillsats på bildens orginaldelar! Verkar sjukt lätt att montera den, och ljudet blir riktigt nice med tanke på hur lite jobb det är, men orolig om LMM skulle balla ur eller om turbon tar skada eller nått.

Här e länk när man testar de olika ventilerna från Forge på en Golf med 2.0TFSI

http://www.youtube.com/watch?v=H7F7OPUt … ults_video

Audi S3 (2009)
Richtenb
30 januari 2013 · 1 365 Inlägg

De som åkt dit här på garaget har ju haft mer trim än så men antagligen har polisen hört pshhhhhh ljudet vid växlingen och skickat iväg dem på omregistrering.

DU får hålla jämn gas när de åker förbi så är det lugnt wink

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang