4071
Sök

Sprängd högtalare?

6 740 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
hej, jag hjälpte i fredags en kompis med att koppla in 2st 5x25or i hatthyllan i hans bil alt gick fint o spelade på bra tills igår.
han kom te mej i skolan idag och sa att ena högtalaren "sprakar" o har sej o bad mej att ta en titt på det. först trodde jag att det var nån störning från slutsteget så jag gick igenom alla kablar och så men det blev inte bättre. så då tog vi bort den sprakande högtalaren o satte dit en annan och då slutade det så förmodligen mår inte högtalaren bra.

dock har jag inte en aning hur nogran han vart med att spela in högtalarna men vafaan jag tycker inte att ett par nya högtalare borde gå sönder så fort? dom e kopplade till ett steg som gainen e inställt på ca 30% (spelar ungefär i samma volym som stereon) sen finns det något på steget som heter bass bost där man kan välja 0 6 12db och den e inställd på 6. sen fans de nått man kunde ställa in de stod typ full hpf lpf. den står iaf på full
han hade stereon ungefär på volym 80 av 100 när det började skrapa o ha sej

vi e rätt nya inom de här med billjud så kan det vara nått annat som gör att det låter som de gör? tongue

högtalarna:
http://www.ullareddigital.se/renegade-p … n=prisjakt

steget:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553.4697/

vi e tacksamma för seriösa svar
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

DLS
1 147 Inlägg
30 januari 2013
bassboost på plus att ni ej delat av högtalarna. Var glada att bara en är sönder..

6 740 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
huntelaar skrev:
bassboost på plus att ni ej delat av högtalarna. Var glada att bara en är sönder..

lite nybörjade på detta tongue men vad menar du med att vi ej delat av högtalarna?
okej bassbosten ska vara av helt när det gäller mindre högtalare typ dom dessa? smile

Du är liv

DLS
1 147 Inlägg
30 januari 2013
Bassboosten ska alltid vara av, spelar ingen roll om du har en biltemahögtalare eller en orion hcca 15.2. Det förvränger signalen och försöker få basen att spela toner den inte klarar av.

Som du vet finns ingen högtalare i världen som kan spela fullregister på hög volym= dela av högtalarna till sina respektive frekvensområde. Den högtalaren ska inte spela i närheten av bas vilket den gjort, plus med en förstärkning i en viss frekvens (bassboost). Du har hpf på steget, använd de.

Och framöver, LÄS PÅ. Här inne står allt och lite till.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163574
Senast redigerat av huntelaar (30 januari 2013)

6 740 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
huntelaar skrev:
Bassboosten ska alltid vara av, spelar ingen roll om du har en biltemahögtalare eller en orion hcca 15.2. Det förvränger signalen och försöker få basen att spela toner den inte klarar av.

Som du vet finns ingen högtalare i världen som kan spela fullregister på hög volym= dela av högtalarna till sina respektive frekvensområde. Den högtalaren ska inte spela i närheten av bas vilket den gjort, plus med en förstärkning i en viss frekvens (bassboost). Du har hpf på steget, använd de.

Och framöver, LÄS PÅ. Här inne står allt och lite till.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163574

oket tack så mycket för hjälpen! smile Gott att det finns folk som du som kan hjälpa oss som inte kan så värst mycket big_smile tack så mycket för länken tongue

Du är liv

DLS
1 147 Inlägg
30 januari 2013
Och smart av er (eller din vän) att inte gå på värstinggrejor direkt. Tro mig, de flesta har varit nybörjare och bränt ett steg eller två. Jag har bränt ett steg, men de är allt. Man ser och man lär av andras misstag.

6 740 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
huntelaar skrev:
Och smart av er (eller din vän) att inte gå på värstinggrejor direkt. Tro mig, de flesta har varit nybörjare och bränt ett steg eller två. Jag har bränt ett steg, men de är allt. Man ser och man lär av andras misstag.

hehe ja det gör man smile tack tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
har en liten sista fråga såhär på kvällen som kanske nån kan svara på.
även ja ska in med ett par 5x25or i min bil som ska kopplas te ett steg jag har tongue
högtalaren ligger på 35w rms o steget 50w rms på de två utgångarna som dom ska kopplas till smile
först så ska jag ställa in gainen så att man inte råkar spela sönder dom.
Men är det de där HPF läget som gäller där också?
sen ska dom ju spelas in också, hur länge ska man spela in dom tror ni?
dessa högtalare är det de gäller:
http://www.mds.se/product.html/pioneer- … ry_id=2601

mvh

Du är liv

7 281 Inlägg
30 januari 2013
Henkix skrev:
även ja ska in med ett par 5x25or i min bil som ska kopplas te ett steg jag har tongue
högtalaren ligger på 35w rms o steget 50w rms på de två utgångarna som dom ska kopplas till smile

mvh

HPF läget gäller där ja. Någonstans mellan 50-100hz borde bli bra om monteringen är bra.
Testa och se vad du tycker blir bäst. Sänker du hz så slår dom genom lättare.

Det som menas med inspelning är att högtalaren KAN ändra karaktär lite grann efter ett visst antal timmar.
T ex så kan diskanten vara lite vass men efter låt säga 20-100 timmar så låter den bättre.
Du kan spela på precis som vanligt!

6 740 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Brains skrev:
Henkix skrev:

mvh

HPF läget gäller där ja. Någonstans mellan 50-100hz borde bli bra om monteringen är bra.
Testa och se vad du tycker blir bäst. Sänker du hz så slår dom genom lättare.

Det som menas med inspelning är att högtalaren KAN ändra karaktär lite grann efter ett visst antal timmar.
T ex så kan diskanten vara lite vass men efter låt säga 20-100 timmar så låter den bättre.
Du kan spela på precis som vanligt!

okej tack så mycket för snabbt svar! big_smile
ja kan ställa in min hpf mellan 120Hz till 3KHz enligt instruktionsboken så det blir att testa sej fram vilket som låter bäst smile tack!

Du är liv

Sök