Saab93 elproblem

samuelsson84 Göken
31 januari 2013 · 2 Inlägg

hejsan.

Köpte mig en begagnad saab 93 årsmodell 03 nya karossen 2.0t.
den är även Automat.

nu till sak, allt som har med el i bilen krånglar, började med att centrallåsen i bak slutade funka sen även passagerar dörren. förardörren funkar fortfarande, fast låser jag med knappen på nyckeln så går larmet lite titt som tätt.
på sid displayen står de tex att högerbak bromsljus är ur funktion, fast den funkar felfritt.
står även dags för service, och jag har vart inne på verkstad och dom kopplade in den i deras dator.
Då kom de upp runt 19felkoder bland annat att styrenhet ej existerar fast allt el inne i bilen förutom farthållaren funkar.
sen började även motorlampan att lysa fasten det inte verkar va något fel, den går som den ska så att säga.
sid displayen säger även att ABS och ANTISPINN är ur funktion trots de så funkade dom ett tag men har nu lagt av.
när den va inne på verkstaden så nollade dom service meddelandet trots detta så kommer den upp lite då och då.

någon som har en aning om vart jag ska börja felsöka.
säkringarna har jag kollat och dom är hela.

tacksam för all hjälp jag kan få.

ps. kan inte ett jävla skvatt om bilar så är de något så fråga så ska jag försöka svara.

man får va som man är när man inte blev som man skulle /gök
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2013 · 17 380 Inlägg

Kolla om den laddar ordentligt och om batteriet är ok. Dåligt med mos i elsystemet brukar ställa till det.

Dålig jordning mellan kaross/motor/generator.

Annars får jag nog hänvisa till verkstad då det låter som någon eller några styrenheter fått spel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Aero T16
31 januari 2013 · 1 327 Inlägg

Dåligt med ström i batteriet och extrem kyla ger liknande felmedelande.

samuelsson84 Göken
31 januari 2013 · 2 Inlägg

okej, då ska jag kolla detta först.  tack för svaren smile

man får va som man är när man inte blev som man skulle /gök
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang