3307
Sök

Koppla in laddregulator

10 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Har sökt runt på internet nu men ej fått svar på hur man kopplar laddregulatorn som jag köpt och någon här borde ju veta. Den ska kopplas in i min skotern som jag monterat batteri på.
Jag har 12-15 V AC (beroende på varvtal) ut ur voltregulatorn. Ska montera en likriktare också.
På laddregulatorn har jag 3 stift:
D+
D-
DF
http://forumbilder.se/CD43T/regulatorr.JPG

Tror ni det här skulle fungera?
http://forumbilder.se/CD43T/regulator.png

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av skrotaX (31 januari 2013)

10 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Kom igen! Jag vet att någon här på forumet vet smile

10 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Ingen som vet? yikes

69 Inlägg
2 februari 2013
Är den där regulatorn verkligen gjord för att passa en skoter?
Det verkar ju vara en laddningsregulator till nån form av bilgenerator.
Vet inget om skotrar, men jag gissar att elsystemet ser lite annorlunda ut på en sån än på en bil.

Df-anslutningen ska säkert kopplas till en fältlindning i generatorn, men du verkar ju bara ha två tåtar ut från skotern.

10 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Tack för att du svarar.
Det va den ända regulatorn jag kunde hitta och den ända som säljs så jag köpte den då försäljaren på Autoexperten sa att den skulle fungera bra på skotern.
På de externa regulatorerna till bilar som jag hittat så har alla 4 stift B+ D- D+ och DF så då borde den jag köpt passa tycker jag.

Skulle vara grymt om någon kunde säka säkert om jag kan kolla in den eller ej!

21 761 Inlägg
2 februari 2013
Externa regulatorer till bilgeneratorer brukar väl inte ha B+, den anslutningen borde sitta på själva generatorn. Den där regulatorn verkar vara till bilgenerator iaf och DF ska kopplas till fältlindningen så vitt jag vet, inte till batteriet. smile

Hur ser det ut på din skoter, är det någon typ av generator eller är det en enklare variant?
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2013)

10 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Jaha så kanske det va.
Jag köpte denna regulator då det va den ända som fanns att få tag på.

Jag har en 360W generator på motorn och om jag inte minns helt fel så går det ut 3 eller 4 kablar ur generatorn till voltregulatorn. Sen efter voltregulatorn så har jag växelström ut i hela systemet. Är tänkt att jag ska likrikta sen monterna regulatorn som sedan styr laddningen till batteriet.

Får ta och ringa upp Autoexperten och höra med han som sa att den skulle fungera fint.,
Så det finns ingen möjlighet att den kommer fungera?

21 761 Inlägg
2 februari 2013
Om det är en "riktig" generator så borde den ju redan ha inbyggd diodbrygga som likriktar spänningen tycker jag. hmm

10 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Nepp, det har den inte då den ej är förberedd för elstart. Men det är väldigt olika från maskin till maskin, vissa har AC och andra har DC beroende på om dem har elstart eller batteri.
Men iallafall, AC eller DC så kommer jag ändå få + och - ut ur elsystemet.

69 Inlägg
3 februari 2013
Det sitter alltså en generator med spänningsregulator redan monterat i skotern, som ger 12-15 Volt AC ut?
Och nu vill du ta ström därifrån, likrikta, samt koppla in en till regulator efteråt för att reglera likspänningen som sen används för att ladda ditt batteri?

Jag tror inte det där kommer bli nån vidare bra lösning faktiskt. Iallafall inte om du tänkt köra några större belastningar på batteriet.
Och den där regulatorn du köpt kommer nog dessvärre inte funka då den med största sannolikhet är gjord för att arbeta med en generator som har en fältlindning.

Vad hade du tänkt använda för att likrikta strömmen förresten?

10 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Precis men spänningsregulatorn sitter inte i själva generatorn utan bredvid motorn, och den ger som du sa 12-15 VAC beroende på varvtal.

Exakt! så hade jag tänk att göra smile Ska bara ha 36W kopplat på batteriet så det är ju inte jättemycket.
Jaha då får jag prata med han som sålde den till mig..
Men nog har jag fältlindningar i statorn?
http://forumbilder.se/CDB4O/20120910-174144.jpg

Jag ska BARA likrikta strömmen som ska gå till batteriet, inte hela systemet.
Denna har jag
http://forumbilder.se/CDB4N/likriktare.jpg
Senast redigerat av skrotaX (3 februari 2013)

69 Inlägg
3 februari 2013
Jo, du har lindningar i statorn, men på en bilgenerator finns även en lindning i rotorn för att generera ett magnetfält.
Din regulator du köpt måste kopplas till just denna rotorlindning för att kunna reglera.
Bilgeneratorer regleras genom att man låter en laddningsregulator mata en liten ström genom rotorlindningen i generatorn.
Genom att variera den strömmen så kan man variera hur mycket el som genereras i statorlindningen, och därmed utspänningen från generatorn.

10 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
På så vis.. Någon som vet nån regulator som skulle kunna passa min skoter? Har sökt läänge nu men ej hittat någon, alltså en regulator som BARA styr laddningen till batteriet.
Senast redigerat av skrotaX (3 februari 2013)

69 Inlägg
3 februari 2013
En ide som kanske kan funka annars är att använda en DC/DC-omvandlare.
Nåt sånt här:   12-15 VAC---->likriktare---->glättningskondensator---->DC/DC omvandlare---->batteri.

Då du efter likriktningen kommer få ca 1.4 gånger högre spänning så behöver du en DC/DC omvandlare som accepterar drivspänningar mellan ca 17 och 22 Volt.
Den ska dessutom ha en utspänning på ca 14 Volt för att kunna ladda ditt batteri.
Nåt liknande dessa kanske. Fast gärna något bättre än kina-kvalitet då :-)
http://www.ebay.co.uk/itm/V2000-DC-24V- … 0959859215
http://www.ebay.co.uk/itm/DC24-to-13-8V … 0779318310

Kan va värt att testa iallafall.

10 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Tackar!
Men även fast jag har en DC/DC omvandlare så måste jag ju ändå ha något som styr laddningen til batteriet så det inte överladdas.. Det är den regulatorn jag inte hittar.
Nått som kanske skulle fungera är att sätta en brytare som bryter laddströmmen, sen så laddar jag bara batteriet då jag har på förbrukarna (36W)? Tror du batteriet överladdas om laddningen är 14V och förbrukarna (strålkastare) är på varje gång man laddar?
Får forska vidare och se vad jag kommer fram till. smile

21 761 Inlägg
3 februari 2013
Batteriet överladdas inte av 14 V när det gäller användning i fordon (dvs saker som inte är igång flera dygn/veckor i sträck), den saken är inget att bekymra sig om. smile

10 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
Grymt!

Tack för hjälpen big_smile

Sök