Hur skall GLT kammar ligga i en T5 topp?

T5driver
18 januari 2011 · 145 Inlägg

tja, ska skruva på toppen på t5:an och behöver en bild på HUR glt kammarna ska liggahar sökt och sökt men hittar inget om detta. har inga markeringar på lamaxeldreven att gå på, så om det är någon som vill göra sig besväret och ta kort eller fixa en bild på hur dom ska ligga så är jag evigt tacksam! MVH T5driver.

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Marlboroman
18 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Man går aldrig efter kamdreven, någonsin.

Man går efter spåren i bakänden på kammarna. Dessa ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna. Men sen så är det som så att spåren är excentriska. Och insugskammens spår ska ligga över delningsplanet medans avgaskammens spår ska ligga under.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jip
18 januari 2011 · 272 Inlägg

Som Marlboroman säger. Kompletterande bild, dock ej 100% inställt som ni ser.

http://lh3.ggpht.com/_dSkLrgqlQXg/TQkR9zGufQI/AAAAAAAAA-8/MbBb4Mir7tE/s800/IMG_1760.jpg

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
T5driver
18 januari 2011 · 145 Inlägg

Marlboroman skrev:
Man går aldrig efter kamdreven, någonsin.

Man går efter spåren i bakänden på kammarna. Dessa ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna. Men sen så är det som så att spåren är excentriska. Och insugskammens spår ska ligga över delningsplanet medans avgaskammens spår ska ligga under.

de är som en ''halvmåne''  halvmånen på insugskammen ska alltså ligga över delningsplanet och avgaskammens ''halvmåne'' ska ligga under om jag nu har förstått? smile

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
T5driver
18 januari 2011 · 145 Inlägg

jip skrev:
Som Marlboroman säger. Kompletterande bild, dock ej 100% inställt som ni ser.

http://lh3.ggpht.com/_dSkLrgqlQXg/TQkR9 … G_1760.jpg

tack för bild! upskattat! smile

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Berglund_696 Non stop driving
6 februari 2013 · 402 Inlägg

lyfter fram denna tråden lite. då jag håller på med detta. så vad jag har fattat så ska insugningskammen ligga som bilden över och avgas kammen ligga lika dant fast under kanten då. båda ska ligga plant?

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1869228

så här såg ändarna ut när jag hade noll ställ motorn. så när jag lägger i glt kammarna så ska avgasen ligga plant ist. då?
snälla jag behöver verkligen hjläp har inte fattat det här än. har sköt som en idiot på garaget men kommer inte fram till något.  förutom denna tråden som jag inte ännu har förstått riktigt.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Marlboroman
6 februari 2013 · 8 233 Inlägg

Spåren ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna. Insugskammens spår ska ligga över centrum och avgaskammens ska ligga under.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
6 februari 2013 · 402 Inlägg

Marlboroman skrev:
Spåren ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna. Insugskammens spår ska ligga över centrum och avgaskammens ska ligga under.

okej så det är det enda jag behöver tänka på? inte hur orginal kammarna låg från början då? smile

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Marlboroman
6 februari 2013 · 8 233 Inlägg

Link_696 skrev:
okej så det är det enda jag behöver tänka på? inte hur orginal kammarna låg från början då? smile

Är motorn rätt nollad så ligger originalkammarna så när du tar ur dem. Ligger kammarna på nåt annat sätt så står inte vevaxeln i sitt 0-läge eller så har någon gjort något tok vid ett kamremsbyte.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
6 februari 2013 · 402 Inlägg

s

Marlboroman skrev:

Link_696 skrev:
okej så det är det enda jag behöver tänka på? inte hur orginal kammarna låg från början då? smile

Är motorn rätt nollad så ligger originalkammarna så när du tar ur dem. Ligger kammarna på nåt annat sätt så s inte vevaxeln i sitt 0-läge eller så har någon gjort något tok vid ett kamremsbyte.

Okej då förstår jag. Tyckte väl att kammarna inte stog rätt. Någon som intw har ställt kammarna riktift då. Men då är det ju lätt fixat. Bara att ha vevaxlen i nollläge som den står nu och lägga glt kammarna i noll läge då ju.
Bra dvar jag får av dig.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Marlboroman
6 februari 2013 · 8 233 Inlägg

Säker på att du har vevaxeln i sitt 0-läge då? Många som gör missen att tro att 0 är med ettans kolv i topp.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
6 februari 2013 · 402 Inlägg

Marlboroman skrev:
Säker på att du har vevaxeln i sitt 0-läge då? Många som gör missen att tro att 0 är med ettans kolv i topp.

Ja det lilla märket på kugghjulet är i mitten av märkningen på blocket. Märket på kugghjulet är ju så litet så man set det knappt. Men jag satte märket eller den lilla skåran eller vad man ska kalla det. Under den lilla avlånga utgutningen på blocket. Sen var ena kammen i lägen mens avgas kammen var lite innan markeringarna. Så var därför jag tyckte att det inte stämde. Men om motor nu är nollställd vart ska då första kolven vara? Har jobbat på Volvo och bytt kam rem några gånger men var dock ett tag sen

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Marlboroman
6 februari 2013 · 8 233 Inlägg

Link_696 skrev:
Men om motor nu är nollställd vart ska då första kolven vara?

20 vevaxelgrader innan TDC på ettan om jag inte kommer ihåg helt fel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
6 februari 2013 · 402 Inlägg

Marlboroman skrev:

Link_696 skrev:
Men om motor nu är nollställd vart ska då första kolven vara?

20 vevaxelgrader innan TDC på ettan om jag inte kommer ihåg helt fel.

okej. jag som är lite nollad när det gäller det här. så hur mäter man ut det? smile

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Marlboroman
6 februari 2013 · 8 233 Inlägg

Link_696 skrev:
så hur mäter man ut det? smile

Har du jobbat på Volvo borde du ha kommit i kontakt med tolken som används till vevaxeln? Det enklaste sättet att vara säker på att veven står i sitt 0-läge är att använda den. Men vill man absolut mäta så är det gradskiva och indikatorklocka som gäller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
6 februari 2013 · 402 Inlägg

Marlboroman skrev:

Link_696 skrev:
så hur mäter man ut det? smile

Har du jobbat på Volvo borde du ha kommit i kontakt med tolken som används till vevaxeln? Det enklaste sättet att vara säker på att veven står i sitt 0-läge är att använda den. Men vill man absolut mäta så är det gradskiva och indikatorklocka som gäller.

när jag jobbade på volvo var det bara märkningnarna på vev axlen alltså det lilla spåret nere på kugghjulet och märkningarna på kuggdrev på kammarna man gick efter. så tittar du på bilden jag länkar till så vet du nog vilka markeringar jag menar?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1869629
där är ett litet spår i kuggdrevet och en liten utgjutning i blocket dom ska stå mitt emot varan då är veven nollad iaf. när man ska byta kam rem. det är vad jag har fått lära mig. någon tolken har jag aldrig hört talas om.
men titta en gång på bilden. så ser du säkert om det är rätt? dom har ju gjort spårt så litet tyvärr så det är lite svårt att se men har man kammarna någorlunda i rätt läge så ser man märket där nere.
förresten vilken av cylindrarna är ettan den längst till växellådan eller den längst till kam remmen? bör väl vara den till kam remmen?

Senast redigerat av Link_696 (7 februari 2013)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Marlboroman
7 februari 2013 · 8 233 Inlägg

Man får ju hoppas att den som lärde ut det sättet också talade om att märkningen inte är exakt? Det är ett väldigt bra riktmärke, men inte alltid 100%. Enda vettiga sättet att vara absolut säker är att använda denna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ffdabca9433a984ae501f06b7c9175c7.jpg

Och ja, ettan är närmast kamremmen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
7 februari 2013 · 402 Inlägg

Marlboroman skrev:
Man får ju hoppas att den som lärde ut det sättet också talade om att märkningen inte är exakt? Det är ett väldigt bra riktmärke, men inte alltid 100%. Enda vettiga sättet att vara absolut säker är att använda denna:
http://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ffdabca9433a984ae501f06b7c9175c7.jpg

Och ja, ettan är närmast kamremmen.

Det har du rätt i. När jag jobbade på Volvo så använde man inte så mycket special verktyg då det tog för lång tid att använda. Fick lära mig vart markeringarna skulle vara sen tog man bort kam remmen och satte dit den nya. Men då ska första kolven nästa stå i topp och det lilla märket på nollan om man säger sen är motorn nollad? och på med kammarna och dit med remmen. Så ska det funka. Och det är väl inte farligt att snurra runt motor när kammarna inte sitter där om det nu skulle vara så att den inte är nollad?

Senast redigerat av Link_696 (7 februari 2013)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Marlboroman
7 februari 2013 · 8 233 Inlägg

Link_696 skrev:
Och det är väl inte farligt att snurra runt motor när kammarna inte sitter där om det nu skulle vara så att den inte är nollad?

Eftersom alla ventiler är stängda när man tagit ur kammarna så kan du vrida runt vevaxeln hur mycket du vill utan risk.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
7 februari 2013 · 402 Inlägg

Marlboroman skrev:

Link_696 skrev:
Och det är väl inte farligt att snurra runt motor när kammarna inte sitter där om det nu skulle vara så att den inte är nollad?

Eftersom alla ventiler är stängda när man tagit ur kammarna så kan du vrida runt vevaxeln hur mycket du vill utan risk.

det är sant. har satt i glt kammarna nu. dom står precis som orginalen ska göra när man tar ut dom vid nollning. så nu står kammarn så som du säger att dom ska stå när man tittar på fördelaren och kamaxelgivaren. vevaxlen står i noll läge. och första kolven är i topp. så glt kammarna är i samma läge som orginalkammarna var när jag tog ut dom så då måste det ju stämma.

Senast redigerat av Link_696 (7 februari 2013)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang