Ta bort rails/takräcken V50

ljungar
3 februari 2013 · 11 Inlägg

Goddagens!


Har tankar på att ta bort mina rails/takräcken på min V50 My10 drive silvermetallic frågan är bara hur går man tillväga?

Många pratar om täcklister men jag tycker de borde finnas täckpluggar till detta ingrepp, någon som gjort på sin? Dela gärna med er med bilder och erfarenheter!

Skriver någon att jag skall googla kan jag redan innan säga att alla trådar om detta är sedan 2008 och de är 5 år sedan så man bör väl kommit lite längre i utvecklingen!


Med vänlig hälsning, Victor

Volvo V50 1.6D drive "Miljödiesel" (2010)
marbling
4 februari 2013 · 781 Inlägg

Vad jag vet så är det täcklister från Volvo som gäller,o dom är svindyra.Har själv inte funnit ngn annan info.

Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Opel GT "Sportcoupen" (1970)
Volvo 780 "Lussuoso" (1987)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
5 februari 2013 · 2 571 Inlägg

Japp, täcklister är det som gäller som går tvärs över hela taket och som marbling säger så är dom svindyra. I bästa fall kan man hitta ett par begagnade men de är sällsynta. Tror att det finns någon/några här på forumet som tillverkat egna brickor/pluggar så om du söker vidare lite så bör du nog hitta trådarna.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
5 februari 2013 · 126 Inlägg

Blir ju tomt utan rails ju tongue

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
5 februari 2013 · 2 571 Inlägg

Tomt, ja. Men ganska snyggt också! Jag kan absolut inte bestämma mig så jag skulle gärna ha ett par täckbrickor istället för hela lister som man då enkelt kan byta lite efter humör. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
marbling
6 februari 2013 · 781 Inlägg

Efter humör blir väl svårt,.även om du tillverkar egna bricor,så fästs railsen/brickorna från insidan.Innertaket måste altså lossas osså...

Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Opel GT "Sportcoupen" (1970)
fluppidupp ...
6 februari 2013 · 757 Inlägg

rails är såååå jäkla svensson 1990tal tongue är ju inte direkt positivt inverkande till bränsleekonomin heller med tanke på hysterin på nya bilar och då sätter man rails som standard tongue

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 februari 2013 · 2 571 Inlägg

Marbling: railsen på en v50 tar du loss på utsidan. Det vet jag då jag själv har bytt mina. Dock vet jag faktiskt inte hur HELA täcklisten sitter men tillverkar man egna brickor som du trycker i befintliga fästen så bör det ju funka. Kanske ser lite annorlunda ut än vad originallisten gör men det lär inte vara något gemene man tänker på.
På v70 så behöver du däremot gå innervägen iallafall på äldre modeller om jag fått min fakta rätt.

Robzter: sån jäkla inverkan på bränsleekonomin har jag svårt att se att det faktiskt gör. Om min bil kommer ner till 0.8l/mil med och 0.7l/mil utan så är det något jag kan leva med. wink
Och visst är det standard men köper du bilen ny så är det bara att kostnadsfritt välja bort dom. Å andra sidan har du nog ett bättre andrahandsvärde i att faktiskt ha rails även om det många gånger är snyggare utan.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
marbling
6 februari 2013 · 781 Inlägg

Ok,hade för mig att dom var mont inifrån som på andra modeller.Men det låter konstigt tycker jag.Är ju rätt lätt o plockas bort av fel person då.

Volvo 780 "Lussuoso" (1987)
Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 februari 2013 · 2 571 Inlägg

Nu när jag har bytt ut lite saker på min V50 så är det nästan skrämmande hur enkelt det faktiskt är.. Många gånger behövs inte ens verktyg.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Christian S
6 februari 2013 · 4 815 Inlägg

hyrbil skrev:
På v70 så behöver du däremot gå innervägen iallafall på äldre modeller om jag fått min fakta rätt.

nä, på V70 97-00 så sitter dom skruvade ifrån utsidan och jag är rätt säker att dom även gör det på V70N 00-08

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 februari 2013 · 2 571 Inlägg

Christian S skrev:

hyrbil skrev:
På v70 så behöver du däremot gå innervägen iallafall på äldre modeller om jag fått min fakta rätt.

nä, på V70 97-00 så sitter dom skruvade ifrån utsidan och jag är rätt säker att dom även gör det på V70N 00-08

Åhfan, då ber jag om ursäkt för felaktig info. Har ett vagt minne av att någon med just V70 påpekade att på hans bil så fick man minsann gå innervägen. Men jag kan ha fel!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
ljungar
6 februari 2013 · 11 Inlägg

Tycker vi glider iväg lite från ämnet ..

Hyrbil hur gjorde du sedan då? Gjorde du egna täckpluggar eller?

Volvo V50 1.6D drive "Miljödiesel" (2010)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 februari 2013 · 2 571 Inlägg

Nej jag bytte rails. Hade svarta innan men hittade en kille som ville byta sina mattsilver mot mina så jag har fortfarande rails på.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
fluppidupp ...
6 februari 2013 · 757 Inlägg

hyrbil skrev:
Marbling: railsen på en v50 tar du loss på utsidan. Det vet jag då jag själv har bytt mina. Dock vet jag faktiskt inte hur HELA täcklisten sitter men tillverkar man egna brickor som du trycker i befintliga fästen så bör det ju funka. Kanske ser lite annorlunda ut än vad originallisten gör men det lär inte vara något gemene man tänker på.
På v70 så behöver du däremot gå innervägen iallafall på äldre modeller om jag fått min fakta rätt.

Robzter: sån jäkla inverkan på bränsleekonomin har jag svårt att se att det faktiskt gör. Om min bil kommer ner till 0.8l/mil med och 0.7l/mil utan så är det något jag kan leva med. wink
Och visst är det standard men köper du bilen ny så är det bara att kostnadsfritt välja bort dom. Å andra sidan har du nog ett bättre andrahandsvärde i att faktiskt ha rails även om det många gånger är snyggare utan.

jo men nu tänker jag just för att miljömupparna blir ju tokiga om man inte säker förbrukningen med 0.05 om man nu kan det. känns mer som något som inte hör hemma på taket. kan förstå det om det är en range rover discovery tongue

ljungar
9 februari 2013 · 11 Inlägg

Kan meddela att liljas tar 1354:- för listerna STYCKET.... Då kommer de olackade.... Hittade ett par lister i torsdag på bildelsbasen lackade i min färgkod 600:- stycket . Tror ni jag handlade hem dem direkt?

Volvo V50 1.6D drive "Miljödiesel" (2010)
TyrolerHatt Skogsmålare
9 februari 2013 · 630 Inlägg

ljungar skrev:
Kan meddela att liljas tar 1354:- för listerna STYCKET.... Då kommer de olackade.... Hittade ett par lister i torsdag på bildelsbasen lackade i min färgkod 600:- stycket . Tror ni jag handlade hem dem direkt?

Säker på att dom är olackade ? Till v70 säljs dom färdig lackade, köpte till min V70 för en månad sen.

Men 600:- var rena klippet

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
9 februari 2013 · 2 571 Inlägg

Härligt! Tror jag såg dom för ett tag sen på bildelsbasen, va sugen men de ville inte skicka dom med posten så det fick vara. Bara att gratulera! wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang