2444
Sök

Programerade radiostationer sparas inte!

31 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Tjena,
jag har en soundmax sm-9088ur bilstereo i en Ford Taunus 82.
Och det finns så att jag kan programmera in radio stationer till specifika knappar, funkar jättebra.

Men..problemet är att varje gång jag stänger av så nollställs det sad
(även att den inte minns vilken låt man lyssnade på)

Någon här som vet eller har en aning om varför?

(ja jag köpte den för ~799:- på clasohlson, men jag tycker att en sån liten detalj med att kunna spara radiostationer borde finnas, men ah)

89 Inlägg
20 november 2012
Troligen saknas minnesströmmen till radion, en bilstereo behöver ha två strömkällor en konstant, och en tändningsstyrd (eller konstant den med om man förderar det, tex, kunna använda radion utan att ha nyckeln i)

Vanligast är att den Gula ska vara konstant och den röd kopplas på tändningen eller radioläge om det finns.
På vissa bilstereo kan dessa färger vara omkastade.

31 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Okej, om jag förstår dig rätt så ska jag dra en kabel direkt ifrån batteriet och in till den Gula i stereon?
Om jag ska sätta en säkring på den kabeln, vilken färg ska jag ha på flatsift säkringen då? (vilken Ampere?)
smile

89 Inlägg
26 januari 2013
Du kan sätta dit en säkring på 3 ampere, det räcker gott och väl, minnesströmmen är väldigt låg.
samtidigt om du kommer montera din något annat på samma kabel kan det vara idé att klämma i en 10 amperes säkring, för 10 amp bör kabeln vara på 2,5 mm2
Annars räcker en 0,75 mm2 kabel vid max 3 amp säkring.

31 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
Okej, får se när jag får tid att fixa till det, återkommer med resultat sen.
Tack för hjälpen! smile

Sök