3732
Sök

Byta ut original stereo Saab 9-3 2008

114 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Hej på er alla ljuderfarna.

Jag har letat mycket men finner inte dom svaren jag söker och därmed testar och lägger upp en tråd för mig själv och möjligtvis andra.

Som tråden lyder vill jag byta ut original stereon ur min saab sport kombi 2008.
Finns det möjlighet att göra det med någon storts adapter ?

Skulle mer en gärna vilja byta för mer ljudmöjligheter !

Tack på förhand

/ Dahl_s4

1 727 Inlägg
6 februari 2013
Gå in på länken så hittar du ram för enkel eller dubbeldin, även adapterkablage.
Har du knappar på ratten finns det interface för t.ex Alpine.
http://www.armournordic.se/search.html? … SEARCH.y=0

Handla av Seastrems Garage eller någon butik nära dig.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

280 Inlägg
6 februari 2013
Du verkar ha likadan huvudenhet som jag har i min 9-5:a så jag förutsätter att adaptrar och liknande fungerar likadant. I så fall så är det ingen större mening med att skaffa en adapter till strömförsörjningen. I alla fall inte om du inte ska använda originalslutsteget. Adaptern ger dig ström och jord men ACC måste du ändå leta fram själv. Den kan du ta från Twice/Dice i säkringspanelen och då kan du lika gärna dra igenom ett par kablar till batteriet genom kabelgenomföringen vid pedalstället så slipper du köpa en adapter. Det blir i stort sätt inget extra skruvande bara att vika undan mattan och föra igenom ett par kablar. Det finns gott om plats. Den delen av adaptern som innehåller högtalarkablarna kan dock vara smidig att använda om du ska behålla originalsteget.

Vad gäller monteringsramen så rekommenderar jag backesljud.se. De var klart billigast när jag handlade.
Senast redigerat av BengtK (6 februari 2013)

114 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Grymt tack för era svar.

Horsyhorse: Fungerar det adaptern med originalslutsteget  ? Då jag inte vill sätta en extern bas då man gäller få plats med barnvagnen ! smile

BengtK: Jag förstod inte riktigt vad du menar men fungerar det alltså inte att använda originala steget i bilen med adapter? måste jag dra ny plus och minus för steget för det originala?

Grymt tack för snabba svar och era upplysningar !

280 Inlägg
7 februari 2013
Dahl_S4 skrev:
BengtK: Jag förstod inte riktigt vad du menar men fungerar det alltså inte att använda originala steget i bilen med adapter? måste jag dra ny plus och minus för steget för det originala?

Jag krånglade till det en del så det är inte konstigt om du inte förstod. Adaptern består av två delar. Den ena delen är för strömförsörjningen och den andra delen är för högtalarkablarna. Ska du använda dig av originalslutsteget så kan du använda båda delarna men om du ska sätta i nya steg så är den delen med högtalarkablarna i onödig eftersom den ändå inte kommer att användas. I så fall så är det lika bra att hoppa över adaptern helt och dra helt  nya kablar till strömförsörjningen eftersom du ändå måste montera ner de delarna av bilen för att ta fram en ACC-kabel eftersom ACC-kabeln inte sitter inbyggd i själva kontaktstycket i bilen.

Som jag har förstått det så ska du även i fortsättningen använda dig av originalslutsteget. I så fall så är mitt förslag att du köper adaptern men bara använder den delen som är till högtalarkablarna.

För strömförsörjningen är det av två anledningar bättre att dra helt nya kablar. För det första så är det knappt något merarbete eftersom det enda extrajobbet du behöver göra är att dra ut ström och jord genom kabelgenomföringen och upp till batteriet som jag förklarade i första posten. Den andra och viktigaste anledningen är att strömförsörjningen i originalkablaget, i alla fall i 9-5:orna med den huvudenhet du har, inte är helt stabil. Jag fick alla möjliga problem med min huvudenhet när jag tog strömmen genom adapter dvs. använde originalkablarna. Därför frågade jag runt hos både Saab och hos bilstereofirmor och det visade sig att det inte var helt ovanligt med till synes oförklarliga fel när man bytt ut just den huvudenhet du har. Alla dessa fel försvann när jag drog nya separata kablar. Därför rekommenderar jag att du drar ny jord och ström direkt mellan stereon och batteriet samtidigt som du drar ACC-kabeln.
Senast redigerat av BengtK (7 februari 2013)

114 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Tack så himla mkt BengtK.
Nu förstår jag dig fullt ut. Ja jag kommer inte använda några externa steg för bas etc, jag vill bara byta ut originala stereon mot min alpine som jag har liggandes, och då som jag förstog så behöver jag bara en adapter och den gick att köpa på backesljud.se ?

Jag ska spara ditt meddelande från forum ifall dom tar bort det någon gång. Kan inte bli mer tacksam för strålande hjälp. Tur att det finns människor som du / ni smile

Tack ännu en gång !

Mvh / Dahl_s4

280 Inlägg
7 februari 2013
Ja, adaptern finns på t.ex. Backes. Du kommer även att behöva en adapter till antennkabeln och en monteringsram.

Originalstereon får du lättast loss genom att trycka en bit tejp mot pluggarna som sitter över skruvarna och sedan dra tejpbiten rakt ut så följer pluggarna med.
Senast redigerat av BengtK (7 februari 2013)

114 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Vad är det för årsmodell på din Saab 9-5 BengtK ? Undrar verkligen om det är samma då jag inte ser några pluttar på min stereo. Du kan ju ta en bild från min galleri om du vill och markera vart man tar ut den!

Mvh

280 Inlägg
8 februari 2013
Jag har en 06:a. Huvudenheterna ser exakt likadana ut förutom att min verkar vara någon cm bredare på varje sida och sitter skruvad rakt in i panelen. Den detaljen har jag inte lagt märke till tidigare. Det verkar som att de sitter fast på något annat sätt i 9-3:an så det kan jag tyvärr inte hjälpa till med.

114 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Okej, men ett försök gjordes ju iaf. Ja ska gå till saab och höra med dem och se! Men stereo och kontakter gäller ju vara desamma. Men tack så mycket för hjälp och tipsen! smile

// Dahl_s4

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2013
Själva enheten är lika i 9-3 och 9-5 (har båda bilarna på gården) men dom sitter som sagt olika monterade, klart enklare i 9-5an. I 9-3an måste man löst med fläktutblåset ovanför, till det krävs en hög med små spårmejslar för att trycka på dom klackar som man kommer åt genom fläktutblåsets galler, det är lite pillrigt men tryck på allihop (tror det är 9st totalt) och börja på ena sidan och dra. När du fått lös gallret kommer du åt skruvarna på ovansidan som håller huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

114 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
Tack för tipset Christoffer. Ska kika till de när jag tar hem bilen! smile

Sök