Ljud i en polo 9n

Flotten Sladdare
10 juni 2012 · 108 Inlägg

Hej, är sugen på att uppdatera ljudet i min polo lite.

Det jag är ute efter är fram system (6,5" bas + diskant), samt steg till det.
Har en liten 10a med steg i bagagen just nu och den får hänga på ett tag till, men framöver skall denna också bytas ut mot bättre, så vill gärna ha lite tipps på bas+steg också.

Bilen är liten, men har inga problem att fylla upp bagagen
En bas som ligger mig varmt om hjärtat som jag ägt är kicker L5 12", så nått i den klassen är jag ute efter.

Det jag gillar att lyssna på är hiphop/rnb/Dubstep och lite hederlig Rock mellan varven, Djup bas med andra ord.

Budget:, Har svårt att bestämma budget, men jag vill köpa nått som räcker 2-3 år framöver ialafall utan att tröttna.
Det jag inte har råd med just nu, har jag råd med om ett tag, sakerna ska köpas i 2 omgångar, Fram system och sen Bas system.


Har en sista instalations fråga, När jag kopplar in ett 2 kanals fram system, ska jag dra en kabel från steget till delsnings filtret och sen använda original kablar till högtalarna? asså blir det bra om jag gör så, eller är det värt den extra tiden att dra nya kablar med genomföringar i dörrar osv?

Tacksam för trevliga svar smile

Mvh Tim

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..
wolw
10 juni 2012 · 108 Inlägg

Se denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3286250

Angående kablar så går det att göra som du tänkt, lite grövre från steget bak till filtret. Oftast är det 0.75mm² på nyare bilar och det klarar man sig på när det gäller kortare bitar.

Peter smile

Longben
10 juni 2012 · 82 Inlägg

Läs föregående inlägg här över. Plus köp inte nytt framsystem mer effekt istället ju mer ju bättre. Dämpa dörrarna med så enkelt som högtalar dämpull bakom 6,5an så du bara får en tight mid den ska inte spela ut i hela dörren om du inte plastar värsta lådan... Dela framsystemet högt så skonar du de. Men som sagt ja körde ett hifonics Zeus 2x275 w på bara ett Piss framsystem i min micra så för mycket effekt kan du inte ha mvh

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
Flotten Sladdare
8 februari 2013 · 108 Inlägg

Hej, vill inte starta ny tråd men har en fråga.
ska köpa mig ett lite mer påkostat fram system, systemet vill ha 75wrms/125w max och undrar vilket slutsteg jag ska ha, de steg jag kollar på är:
ZRX1200.2 2x300w Länk: http://www.ebay.com/itm/HIFONICS-ZRX120 … 27cf522f32
ZRX500.2  2x125w Länk: http://www.ebay.com/itm/HIFONICS-ZRX500 … 2c6c41cc4a

Har ju kommit underfull med att mycket effekt är bra, men kan 300w skada 70w högtalare?
Högtalarna ifråga är orion hcca-62

Tack för mig, hej

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 februari 2013 · 8 744 Inlägg

Effektmässigt räcker helt klart det billigare steget! Även det ligger ju en bit över högtalarnas effekttålighet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Flotten Sladdare
13 februari 2013 · 108 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Effektmässigt räcker helt klart det billigare steget! Även det ligger ju en bit över högtalarnas effekttålighet.

okej, men frågan va lite om högtalarna kan ta skada av det stora steget, om jag någon gång får för mig om att bygga om dörrsidorna och ha 2 kitt i var dörr, då vill jag ju ha lite mer effekt, så slipper jag köpa ett till steg
Mvh

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 februari 2013 · 8 744 Inlägg

Du kan spela sönder högtalare oavsett hur mycket effekt du skickar på dom, med det stora steget steker du spolen om du matar ut full effekt men för normalt musiklyssnande där du använder öronen och sunt förnuft så är det ingen fara. Sänk om det låter illa helt enkelt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Flotten Sladdare
13 februari 2013 · 108 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Du kan spela sönder högtalare oavsett hur mycket effekt du skickar på dom, med det stora steget steker du spolen om du matar ut full effekt men för normalt musiklyssnande där du använder öronen och sunt förnuft så är det ingen fara. Sänk om det låter illa helt enkelt. smile

okej tack smile

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang