2914
Sök

Kondensator trubbel ?

27 Inlägg
2 april 2007
Trådstartare
Jag har kopplat en kondensator på 1 farad (profitexx) till mitt steg (mutant NW480SP), som jag driver 2 st zulex 10" på. Men om jag på stereon ställer basen på högsta "snäppet" så spelar den nåra sekunder och sedan dör allt och startar om i några sekunder och fortsätter så.. Har bryggkopplat basarna.. Vad är felet? slukar dom för mycket ström? HJÄLP ! roll Ska jag leta efter andra basar eller vad ska man ta till för åtgärder?

* Live Fast Die Young?! *

27 Inlägg
2 april 2007
Trådstartare
någon? skulle behöva hjälp med det omgående smile

21 761 Inlägg
2 april 2007
Hur många Ohm är basarna på?
Hur har du kopplat basarna?
Hur många Ohm tål steget på vardera kanal?
Hur grov plus/minuskabel har du till steget?

27 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
köpte kabelpaket för 60A så de borde räcka. tror du inte? basarna är på 4ohm =/ steget klarar 4 ohm har ja för mig. bryggkopplat basarna.. 1a basen på 1/2 2a basen på 3/4..? blev du nå klokare?

21 761 Inlägg
3 april 2007
Är det Zulex ZL1001 alltså, med enkel talspole?

Om det är 60A säkring i strömpaketet så borde det vara 21mm2 area tycker jag, det borde nog räcka men jag har inte hittat detaljerade specar på ditt steg så att jag är lite osäker. Steget ska rimligtvis fungera bra när du bryggkopplar med 4 Ohms bas, det tycker jag också.

Kondensatorn, den har du väl kopplat rätt antar jag?

27 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
ja annars skulle det väl flyga i luften? tongue ström från batt te steget, genom konden.. å minus från steget till jord genom steget.. så blire väl om ja tänkte rätt nu tongue ja de tycker ja å. därför ja blir lite fundersam på va d kan va. om basarna som är för "tungdrivna", de är väl d ja kan tänka mig. och slukar för mkt ström. kanske kan ta å testa med ett par mer lättdrivna basar också.

21 761 Inlägg
3 april 2007
Alltså:

Kabel från batteri till kondensatorns plus, från kondensatorns plus till stegets plus.

Kabel från kondensatorns minus till stegets minus, från stegets minus ner till karossen.

Har jag förstått dig rätt?

27 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
ja fast tvärsom med minus.. från steget till kondensatorn, från kondensatorn till karossen.

21 761 Inlägg
5 april 2007
Ok. Har inte hittat någon spec på ditt steg men det borde som sagt tåla 4 Ohm i bryggat läge, som du skriver. Om det nu är 21mm2 strömkabel så ska det nog inte bli för klent.

Har du kollat så att det är bra kontakt på kondensatorns jordkabel ner till karossen?

Mät spänningen på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter när du spelar högt, spänningen ska inte sjunka speciellt mycket. Du kan också prova att koppla bort kondingen och se om det fortfarande är samma fel.

Sök