4550
Sök

Hjälp med strömkabel!

8 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Hej alla garaget folk!

Ska dra bak en strömkabel från batteriet fram i bilen till ett extra batteri i skuffen , alltså ca 5 m kabel.
Bilen är en passat -03 och generatorn ligger på 120 ampere och batteriet i skuffen ligger på 95ah.
Det ska sen driva ett mono slutsteg som enligt papper ska leverera 1500w rms.
Från batteriet i skuffen till slutsteget så har jag 50mm2

Det jag undrar är om ni tror 35mm strömkabel mellan batterina räcker eller om jag måste ha 50 mm²
Vill inte ha så stor förlust på vägen och få ut så mycket ström som grejerna klarar av att leverera.
Vore skönt om det funkar med 35mm2 då dom är lite lättare att dra smile

Tacksam för svar !

Mvh Elias

21 761 Inlägg
27 februari 2013
35 mm2 kommer att fungera, men visst skulle det vara ännu bättre med 50 mm2. smile

559 Inlägg
27 februari 2013
ObNoXiOuSS skrev:
Hej alla garaget folk!

Ska dra bak en strömkabel från batteriet fram i bilen till ett extra batteri i skuffen , alltså ca 5 m kabel.
Bilen är en passat -03 och generatorn ligger på 120 ampere och batteriet i skuffen ligger på 95ah.
Det ska sen driva ett mono slutsteg som enligt papper ska leverera 1500w rms.
Från batteriet i skuffen till slutsteget så har jag 50mm2

Det jag undrar är om ni tror 35mm strömkabel mellan batterina räcker eller om jag måste ha 50 mm²
Vill inte ha så stor förlust på vägen och få ut så mycket ström som grejerna klarar av att leverera.
Vore skönt om det funkar med 35mm2 då dom är lite lättare att dra smile

Tacksam för svar !

Mvh Elias

Det är alltid bra att ha samma kabelarea hela vägen.
50mm från batteriet fram till det bak öka på jordkabeln på batteriet fram med samma area alltså du lägger till 50mm utöver den befintliga jordkabeln. Jorda batteriet bak med 50mm.
Gör du så kommer du få bäst resultat utan strömförluster.

Visst det är bökigare med 50mm men det finns ingen anledning att tulla på den viktigaste grunden i billjud, just strömmen.
Lycka till.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Sök