7857
Sök

vilken Säkring? lågnivåkabel? remot kabeln? RCA kabeln?

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
jag undrar vilken säkring jag ska ha vid batteriet?
och ska man ha en säkring igen vid steget eller räcker det med den vid batteriet?

och så undrar jag vad en lågnivåkabel är och vad den gör?

och sen kollade jag bak på min stereo o hittade enbart 1 blå kabel, ska ja klippa den o koppla den till remote kabeln ? eller kan den gå till någonting annat så om ja kapar den så slutar nått annat att fungera ?

Tänkte nog köpa en sån kabelsatts för slutsteg på biltema, men vad ska man göra med RCA kabel som e med i det paketet o vad gör den ?
Men om ja köper en sån satts får ja med allt ja behöver väl ? så ja inte kommer hem o behöver nått mer ?

bor inte bredvid biltema precis :p

498 Inlägg
7 april 2007
Du behöver bara en säkring.

En lågnivåkabel skickar ljudet från stereon till steget (ungefär) och sedan vidare till högtalarna.

Den blåa kabeln är till om du har elantenn, så du kan koppla remoten till den blåa kabeln.

Jag köpte mina grejjer löst, så fick jag de sakerna jag ville ha (i kabelväg)

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Men vad ska ja ha för styrka på säkringen vid batteriet då ?

så lågnivåkablarna sätter ja i högtalar utgångarna på stereon eller ? och sedan i L - o + och R - + då eller ?

Men om ja inte har elantenn så är de bara kapa sladden o skarva ihopp den med remoten ?

498 Inlägg
7 april 2007
alfonsomfan skrev:

så lågnivåkablarna sätter ja i högtalar utgångarna på stereon eller ? och sedan i L - o + och R - + då eller ?

Men om ja inte har elantenn så är de bara kapa sladden o skarva ihopp den med remoten ?

En 40A säkring??

Mjo, på baksidan (såkart wink ) har du RCA/lågnivåutgångar och där sätter du rca kablarna (går nästan inte sätta dem fel)

Ja det är bara att skarva ihopa, du kan använda en "delbar" skarvning ifall du i framtiden vill ha fler steg eller en elantenn?

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
andreas_940 skrev:
alfonsomfan skrev:

En 40A säkring??

Mjo, på baksidan (såkart wink ) har du RCA/lågnivåutgångar och där sätter du rca kablarna (går nästan inte sätta dem fel)

Ja det är bara att skarva ihopa, du kan använda en "delbar" skarvning ifall du i framtiden vill ha fler steg eller en elantenn?

Så det räcker med en 40A??
för om man kollar på biltemas kabel paket så är det ju olika starka säkringar ju dyrare paketen blir, men sen är de väl tjockleken på kablarna som varierar med kanske.

jo men ja har ju orginal högtalare nu så ja tar bara bort dom o sätter i nya sladdarna där alltså ? (ska inte driva dom gammla längre)

498 Inlägg
7 april 2007
Räcker o räcker, jag har en 80A och de var vad jag fick av försäljaren.

Hmm hur och vad för saker ska du driva med steget?

252 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
:
andreas_940 skrev:
Räcker o räcker, jag har en 80A och de var vad jag fick av försäljaren.

Hmm hur och vad för saker ska du driva med steget?

Steget är ett inbyggt i en baslåda med 2 st 12 tums basar på 1200 watt, sen har ja 2 6x9 or 340 watt som ja tänkte koppla på det också..

Kan ingenting om sånt här har aldrig gjort de förut så ja har ingen aning om ja gör rätt el fel smile

498 Inlägg
7 april 2007
Jaha....

Detta förklarar endel.

Du har en sk aktiv baslåda och du kan bara driva baslådan med det. (vad jag vet iaf)

Så du får driva 6*9orna från stereon då!
Senast redigerat av andreas_940 (7 april 2007)

21 761 Inlägg
7 april 2007
Det står tydligen inte hur kraftigt det steget är, men det är tydligen säkrat med 25A säkring enligt alfonsomfan.

252 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
jo ja har kollat på steget men de enda ja kan säga ja är att de sitter en 25A säkring på de, jag fick även med ett papper om hur man gör om lådan till en passiv låda, så ja måste alltså göra de innan ja kan koppla högtalarna på steget !? smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 april 2007
alfonsomfan skrev:
Så det räcker med en 40A??
för om man kollar på biltemas kabel paket så är det ju olika starka säkringar ju dyrare paketen blir, men sen är de väl tjockleken på kablarna som varierar med kanske.

jo men ja har ju orginal högtalare nu så ja tar bara bort dom o sätter i nya sladdarna där alltså ? (ska inte driva dom gammla längre)

Säkringens storlek har ENDAST med kabelns grovlek att göra. Ingenting annat. Så, är dte en 40A säkring så är kabeln även av sådan tjocklek att den tål gott och väl 40A utan att brinna.

Ju grövre kabel, ju grövre säkring kan man ha. MEN, det finns ingen nackdel att ha för liten säkring eller mindre än vad den givna kabelarean kan hantera, så länge den inte går sönder för att steget vill ha mer ström än vad särkingen klarar.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 123 Inlägg
8 april 2007
Lånar tråden lite.
Har ett slutsteg i bilen med färdig dragna RCA kablar til slutsteget men eftersom jag köpte ett nytt steg och ska ha dubbla ska jag istället grena kontakten eller ska jag dra en ny så jag har 2 lågnivå kablar brevid varann ?
Eller stör dom ut varann som det blir om man drar dom med plus kabbeln med batteriet ?
Behöver svar ASAP.
Tack på förhand // Fredrik

658 Inlägg
8 april 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
Lånar tråden lite.
Har ett slutsteg i bilen med färdig dragna RCA kablar til slutsteget men eftersom jag köpte ett nytt steg och ska ha dubbla ska jag istället grena kontakten eller ska jag dra en ny så jag har 2 lågnivå kablar brevid varann ?
Eller stör dom ut varann som det blir om man drar dom med plus kabbeln med batteriet ?
Behöver svar ASAP.
Tack på förhand // Fredrik

Har du fler RCA-utgångar på stereon? Annars kan du lika gärna grena den. Sen beror det på vad du ska ha steget till, kör du bas så kan du lika gärna grena, SKa du driva framsystem och vill kunna fade:a så dra en till.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Sök