Ett ordentligt tråd lyft men jag har fortfarande samma problem och vill få igång den gamle.
Jag har nu bytt fördelarlock, rotor,brytarspetsar,kondesator,tändkablar och stift. Förtfarande ingen gnista.
Hur är det med tändspolen, ska den ha 12v om man mäter över + och -? den har bara 0.5v och så ska pluskabeln från tändspolen gå till fördelaren? ska det vara 12v där med? den visar 0v.
Om du sätter minusmätpinne på jord, tex kaross eller batteriminus, så ska det visa omkring 12 V när du mäter med plusmätpinnen på tändspolens plusanslutning. Kabeln mellan tändspolen och fördelaren är minuskabel (bry dig inte om att den är röd), men den ger bara minuskontakt när brytarspetsarna ligger ihop.
Jaha så det är minus mellan tändspole-fördelare. Det förklarar ju en del. Jag kan inte hitta någon verkstadshandbok, vet någon hur stort spel det skall vara mellan brytarspetsarna?
Finns det någon annan avgörade faktor som kan göra att jag inte får gnista? allt är ju nytt utom tändspolen.
Brytaravståndet brukar så vitt jag vet vara runt 0,4 mm i de flesta brytarsystem.
Det är inte så många saker som behövs för att ge gnista. Tändspolen ska ha 12 V plusspänning, brytarspetsarna ska ha bra kontakt (när det går ihop) och kunna öppna sig 0,4 mm, kondensatorn ska vara hel. Om dessa saker är okej så ska det bli gnista helt enkelt.
Man kan resistansmäta tändspolen för att se om den verkar hel eller är trasig. Motståndet mellan spolens plus och minus ska vara någon enstaka Ohm, motståndet mellan en av plus/minusanslutningarna och tändkabelutgången ska vara flera kiloOhm (typ 10-15 kOhm). Koppla bort plusmatningen vid mätningen.
Ta loss kabeln vid kondensatorn, mät sedan mellan spolens plusanslutning och brytarspetsarnas kabel när spetsarna ligger ihop. Då ska det visa omkring 12 V eftersom spetsarna ger jord när de går ihop.