inkoppling varvräknare båtmotor, någon som kan något?

mannen666666 preem pump
7 april 2007 · 836 Inlägg

som rubriken lyder
jag har en johnson 90 hk v4
skulle behöva koppla in en varvräknare
en modellanpassad kostar skjortan, ska därför köpa en på biltema om det passar
någon som vet.... dels om en biltema bil varvräknare passar
och dels.... hur man gör
provade att fråga i ett båt forum men dom började bara diskutera sinsemellan hurvida biltemas produkter är att kasta pengarna i sjön eller inte. hmm

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
blacken
8 april 2007 ·

Finns det ett uttag på den för en varvräknare?, om det finns  så är väl det bara att koppla in den där. vilket fabrikat det är på varvräknaren har nog ingen större betydelse.  Den räknar ju bara pulserna ifrån tändmodulen eller tändspolen.

mannen666666 preem pump
8 april 2007 · 836 Inlägg

det finns säkert ett uttag men jag veet inte vilket, tänkte därför om det kunde finnas nån annan lösning typ koppla plus polen till tändspolen eller nåt.
anledningen till att jag undrade om man kan använda biltemas bil varvräknare var att det sitter växelströms generator på motorn (tror jag iaf) och då ska man väl använda diesel varvräknare????

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
blacken
8 april 2007 ·

Vilken generator typ det är har nog ingen betydelse. för det sitter ju växelströmmare i så gott som allla bilar. Du kan nog koppla in den på tändspolen, dock inte på + sidan av spolen utan på - sidan dvs den kabel som triggar spolen att ge en gnista. vad som knepar till det hela, är det brytarspetsar eller brytarlöst tändsystem?, du måste ha en varvräknare som är anpassad för dom olika tändsystem som finns. har du vanliga "hederliga" brytare så är det bara att smacka på räknaren på - sidan av spolen. Har du elektronisk styrning av spolen så måste du ha en räknare som är avsedd för det och att det finns varvräknare som tillbehör för din motor så har du nog ett uttag för varvräknare på motorn.

mannen666666 preem pump
8 april 2007 · 836 Inlägg

blacken skrev:
Vilken generator typ det är har nog ingen betydelse. för det sitter ju växelströmmare i så gott som allla bilar. Du kan nog koppla in den på tändspolen, dock inte på + sidan av spolen utan på - sidan dvs den kabel som triggar spolen att ge en gnista. vad som knepar till det hela, är det brytarspetsar eller brytarlöst tändsystem?, du måste ha en varvräknare som är anpassad för dom olika tändsystem som finns. har du vanliga "hederliga" brytare så är det bara att smacka på räknaren på - sidan av spolen. Har du elektronisk styrning av spolen så måste du ha en räknare som är avsedd för det och att det finns varvräknare som tillbehör för din motor så har du nog ett uttag för varvräknare på motorn.

jag tror att jag har 4 tändspolar alltså en till varje cyliner .... några brytarspetsar har jag inte sett till men å andra sidan så har jag inte kollat så noga.
alltså summan av kardemumman blir att jag kan ha eller inte kan ha biltema varvräknare????????????????

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
blacken
8 april 2007 ·

Om Biltema har en varvräknare som är avsedd för brytarlöst/elektroniskt tändsystem och din motor inte har nåt "superduper heavy dutty system" så ska man kunna använda sig utav en Biltema räknare

mannen666666 preem pump
8 april 2007 · 836 Inlägg

blacken skrev:
Om Biltema har en varvräknare som är avsedd för brytarlöst/elektroniskt tändsystem och din motor inte har nåt "superduper heavy dutty system" så ska man kunna använda sig utav en Biltema räknare

passande alla bilar med 12v elsystem och 4 5 eller 6 cylindrar står dett på varvräknaren i katalogen från just biltema
vi kör på det

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang