Tips på Saab

JalleJ
8 april 2007 · 420 Inlägg

Hej, jag tror bestämt att jag har fått upp ögon för Saab...
Nu vill jag ha tips på vilken Saab som är bäst/billigast/mest prisvärd osv... Jag funderar på en Saab 9000 men vet ej årsmodell... eller e kanske 900 bättre? Kom med förslag alla Saab-älskare!

//JalleJ

Saab_Emil Bilmekaniker
8 april 2007 · 199 Inlägg

Köp den du själv gillar bäst. Alla saabar är bra wink

twin_cam Smålänning
8 april 2007 · 7 877 Inlägg

En äkta saab och en mycket bra bil är 9000 med cs karossen (92 - 98).

Väldigt prisvärda bilar som du kan köra hur långt som helst utan att bli trött i kroppen!

Kul att någon fått upp ögonen för saab BTW

Men alla saabar e bra wink

Senast redigerat av twin_cam (8 april 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PAJO1
8 april 2007 · 33 Inlägg

twin_cam skrev:
En äkta saab och en mycket bra bil är 9000 med cs karossen (92 - 98).

Väldigt prisvärda bilar som du kan köra hur långt som helst utan att bli trött i kroppen!

Kul att någon fått upp ögonen för saab BTW

Håller med fullständigt!! Svårt att få mer bil för pengarna.

AeroMalm BMW fantast
8 april 2007 · 1 172 Inlägg

9000 -98 är ju fin.. jubileumsmodell... sen 93orn är emd billiga... ska du ha 900 så köp inte årsmoddell 94.. första året med nyare karossen... många bardomsfel...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
FireTraXX DFFL
8 april 2007 · 9 020 Inlägg

twin_cam skrev:
En äkta saab och en mycket bra bil är 9000 med cs karossen (92 - 98).

Skojar du eller?
Att man sätter i nyckeln som på alla andra bilar gör ju att jag aldrig skulle fått för mig att köpa en 9000, en stor grej med saab för mig är iallafall att man sätter i nyckeln vid handbromsen...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
AeroMalm BMW fantast
8 april 2007 · 1 172 Inlägg

ja det e sant... nyckeln vid handbromsen är saab, fast rätt jobbigt när man är van vid att ha den vid ratten.. och att man måste lägga i backen med.. tog ett bra tag inann jag vande mig vid det

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
tommie87
8 april 2007 · 349 Inlägg

FireTraXX skrev:

twin_cam skrev:
En äkta saab och en mycket bra bil är 9000 med cs karossen (92 - 98).

Skojar du eller?
Att man sätter i nyckeln som på alla andra bilar gör ju att jag aldrig skulle fått för mig att köpa en 9000, en stor grej med saab för mig är iallafall att man sätter i nyckeln vid handbromsen...

skit i nyckeln saab som saab

BBR
8 april 2007 · 348 Inlägg

9000 är en rikigt bra bil, hade en förut i failmijen, trevlig och rymlig bil

ng900 (den som kom 94-98) är väldigt prisvärd också, samt att den känns kanske lite modernare och fränare ut än 9000.

Man ska inte akta sig för -94 modellen, bara den är i bra skick så är den nog så bra skick som en -95 eller -96. -97 fick dom ny växellåda och -98 ny koppling.

William
8 april 2007 · 178 Inlägg

9000 är mycket bil för pengarna, imponerande komfort med tanke på modellens ålder. dock har tidiga 9-5or rasat i pris på senaste också, så istället för en sen 9000 hade jag valt en tidig 9-5a.

900 (gamla modellen) är riktiga pansarvagnar, billiga och stryktåliga. charmiga och sköna på landsväg, iaf turbomodellerna från 90-talet som har vettig utväxling.

900 (nya modellen) ..en bra bil för i vissa fall riktigt lite pengar (fyrsiffrigt för en besiktigad) men personligen väljer jag nog hellre 9000.

generellt så är det inga direkta fällor att köpa en saab. kolla bara skicket på det tänka köpet så allt verkar okej, och reservdelar och sånt är ju som volvo 240.

FireTraXX DFFL
8 april 2007 · 9 020 Inlägg

tommie87 skrev:

FireTraXX skrev:

twin_cam skrev:
En äkta saab och en mycket bra bil är 9000 med cs karossen (92 - 98).

Skojar du eller?
Att man sätter i nyckeln som på alla andra bilar gör ju att jag aldrig skulle fått för mig att köpa en 9000, en stor grej med saab för mig är iallafall att man sätter i nyckeln vid handbromsen...

skit i nyckeln saab som saab

Nej, det är ju samma som andra märkens små egna saker som inget annat märke har.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
twin_cam Smålänning
8 april 2007 · 7 877 Inlägg

FireTraXX skrev:

tommie87 skrev:

FireTraXX skrev:

Skojar du eller?
Att man sätter i nyckeln som på alla andra bilar gör ju att jag aldrig skulle fått för mig att köpa en 9000, en stor grej med saab för mig är iallafall att man sätter i nyckeln vid handbromsen...

skit i nyckeln saab som saab

Nej, det är ju samma som andra märkens små egna saker som inget annat märke har.

Är ju bra för nyblivna saabägare ju tongue måste vänja sig vid att lägga i backen innan man tar ut nyckeln innan men kan börja ha den i mitten tongue Tycker annars att det borde vara en bra säkerhetsgrej också smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JalleJ
9 april 2007 · 420 Inlägg

Oj, tack för alla svar smile Men jag har nästan svårare att välja nu med tanke på alla svar, hehe

//JalleJ

herrsiba Move Your Mind
9 april 2007 · 164 Inlägg

Kan ju säga att gamla 900:an är en riktigt trevlig bil! smile Speciellt årsmodell 91 och framåt för då har man ju 9000 stolarna. Även om 900 stolarna är sköna så är 9000 stolarna snäppet värre. Är det kupéutrymme du vill ha är iofs gamla 900:an lite liten, dock inte bagaget, det sväljer det mesta. Väghållningen är också väldigt bra tycker jag, blir lätt att man pressar i kurvor och rondeller. big_smile
Sen är det ju lite speciellt med gamla 900:an, för det är ju sista "riktiga" Saaben. 9000 är ju ett samarbete med Fiat(?), Lancia och Alfa Romeo. Nya Saabar är det ju lite GM delar i, Opelgrejer för det mesta.
Men hursomhelst så är ju alla Saabar riktigt trevliga bilar! Det är bara till att provköra olika modeller och se vilken du fastnar för. smile
Lycka till med valet!

Senast redigerat av herrsiba (9 april 2007)

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
JalleJ
9 april 2007 · 420 Inlägg

Okej, tack, men jag funderar på Saab 9000, någon modell mellan 95-98.. Någon som har en och som har för/nackdelar med dom?

//JalleJ

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang