Saab 9-3a turbo, byte av turbo

Min0lta
27 mars 2013 · 441 Inlägg

hej nu har jag långt med länge, kolla över min turbo på bilen, och resultat turbo och wg dålig skick ;/

Så sitter just nu och kolla på ny turbo med ny wg, så har kollat runt lite så är jag sugen på 15T snurra till min.
men så är det som så att jag lär ju få mappa om bilen, den har just nu steg 3
och olje, vatten rören är väll inte detsamma som på min orginal turbo ?

Motorn är en b204R "T5" motorn

sen är frågan med 15t snurran att är man behov av att lägga in aero programvaran och sen steg 3 på det ?

är riktigt tacksam för svar så jag kan beställa rätt för det är min ekonomi som inte tillåter så mycket just nu.
men är behov av bilen!


//ROBIN

Honda civic "Jane" (1996)
olof102
27 mars 2013 · 342 Inlägg

Aero programvara = big no no, det är T7 smile

Kan bara ge tummen upp för 15T, jäklar vilken skillnad det är mot T25:an. Mitsun (15t) bara matar på ända till varvstoppet i stort sätt.

Eftersom jag gjort samma operation kan jag ju ge dig lite tips. Oljeröret in till turbon passar. Vattenrörens banjofattningar på din originalturbo är M14x1,5. 15T:n har M12x1,5.
Du behöver alltså borra och gänga vatteningångarna i din nya turbo.
En ny oljeretur och en insugskobra (helst från 9-5/9-3 aero behövs).

Ang. programvaran så behöver du en som är gjort för 15T:n. Både Maptun och Nordic har detta!

Sammanfattningsvis:
Borra & gänga om turbon för vattenledningarna.
Fixa insugskobra & oljeretur från en 9-3/9-5 aero.
Ny programvara.

Lite hjälp på vägen i allfall!

Min0lta
29 mars 2013 · 441 Inlägg

olof102 skrev:
Aero programvara = big no no, det är T7 smile

Kan bara ge tummen upp för 15T, jäklar vilken skillnad det är mot T25:an. Mitsun (15t) bara matar på ända till varvstoppet i stort sätt.

Eftersom jag gjort samma operation kan jag ju ge dig lite tips. Oljeröret in till turbon passar. Vattenrörens banjofattningar på din originalturbo är M14x1,5. 15T:n har M12x1,5.
Du behöver alltså borra och gänga vatteningångarna i din nya turbo.
En ny oljeretur och en insugskobra (helst från 9-5/9-3 aero behövs).

Ang. programvaran så behöver du en som är gjort för 15T:n. Både Maptun och Nordic har detta!

Sammanfattningsvis:
Borra & gänga om turbon för vattenledningarna.
Fixa insugskobra & oljeretur från en 9-3/9-5 aero.
Ny programvara.

Lite hjälp på vägen i allfall!

Okej låter bra smile nä men det finns ju aero programvara till t5 ochså ju ? du har ju 9000 aero motorn
ja läste något om att jag behövde borra upp hålen så får på M14, och det är jag inte så jävla grym på yikes


angående programvara så kör jag mappning hos en vän, han skulle kolla om han hade en färdig mapp till 15T snurran, men tror du inte den behövs fin mappas även så den inte magrar ur på högre varv, eller laddtryck ?

Honda civic "Jane" (1996)
olof102
29 mars 2013 · 342 Inlägg

9000 aero motorn är 2,3 därför går det tyvärr inte att använda den programvaran.

Det skiljer en hel del mellan programvarorna, t.ex.

Till vänster ser du en bränslemapp gjord av Maptun till TD04:an och till  höger ser du bränslemappen för T25:an.
Så visst skiljer det en hel del...Men om din kompis inte har färdig programvara för 15:tn så är det en himla massa jobb, bredbandslamba, EGT givare och knacksensor är minimum för att mappa Trionic.

http://i47.tinypic.com/10iaqh2.jpg

Min0lta
29 mars 2013 · 441 Inlägg

olof102 skrev:
9000 aero motorn är 2,3 därför går det tyvärr inte att använda den programvaran.

Det skiljer en hel del mellan programvarorna, t.ex.

Till vänster ser du en bränslemapp gjord av Maptun till TD04:an och till  höger ser du bränslemappen för T25:an.
Så visst skiljer det en hel del...Men om din kompis inte har färdig programvara för 15:tn så är det en himla massa jobb, bredbandslamba, EGT givare och knacksensor är minimum för att mappa Trionic.

http://i47.tinypic.com/10iaqh2.jpg

okej där ser man, jo dock en skildnad på bränslemappen smile men ska ringa han i kväll och kolla med han om han har färdig mapp till 15T annars får jag ringar till uhr på nordic smile men bredbands lambda kommer jag endå köra med, då dem kan faila i mappen endå smile ringde till en kille uppe i hasslarp mot ängelholm och han sa att jag bör köra en bredbands lambda för att hålla koll på bränslet, för tydligen när man kör med td04 snurror så det bästa är att köra live mapp på den för att finlira skiten, men då spricker min budget direkt;/

Honda civic "Jane" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang