Saab Turbo byte 15T vs 19T

HYPEROX
31 mars 2013 · 21 Inlägg

Saab Aero 9-3 2002.

Min turbo sönder.
Så nu om jag ska byta, tänkte byta till store turbo 19T.
Ska jag förlura eller få mer kraft med den?

Tack...

ps. Jag köpte bilen med bsr luft filter och 3tum avgass, och ägare sakt att han tror att bilen var trimmad av bsr av ägaren före honnom.

Hur kan jag veta om min bil är trimmad? Och om den ska fungera korekt med 19T turbo?

mvh Rogan

Jaguar XJ 6 (1990)
Mickius
31 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Du har t7 motorn i din dvs dom kassa kolvarna så vid trimmning borde man byta ut emot smidda kolvar.

Osäker när man brukar byta dom men över 300hk om jag minns rätt

HYPEROX
31 mars 2013 · 21 Inlägg

Jag har byt kolvar före några månader. Vet inte vilken men jag bästelde de via Speed Parts...

Nu jag vet inte vad ska ja göra med turbo...
För att min fungerar inte och ska jag bästella 19T eller 15T?

Jaguar XJ 6 (1990)
Mickius
31 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Vilken effekt är du ute efter?

Lite mer info behövs

Vad har du för spridare, soppapump, ic, koppling osv?

Bara slänga på en 19t utan o byta alla andra saker går ju självklart men du kommer ej kunna ladda spec hårt och den behöver mappas om!

AeroMackan
31 mars 2013 · 607 Inlägg

mickius skrev:
Du har t7 motorn i din dvs dom kassa kolvarna så vid trimmning borde man byta ut emot smidda kolvar.

Osäker när man brukar byta dom men över 300hk om jag minns rätt

Eller så monterar man t5 kolvar wink stämmer bra att det är över 300 tror att är vid 330hk man byter smile

HYPEROX
31 mars 2013 · 21 Inlägg

mickius skrev:
Vilken effekt är du ute efter?

Lite mer info behövs

Vad har du för spridare, soppapump, ic, koppling osv?

Bara slänga på en 19t utan o byta alla andra saker går ju självklart men du kommer ej kunna ladda spec hårt och den behöver mappas om!

Jag kan inte mkt om Saab, min föra bilen var Jaguar...

Jag tror att min saab har allt org.
Så om jag sätter 19T kan jag poverka att den går sämre?

Jaguar XJ 6 (1990)
olof102
1 april 2013 · 342 Inlägg

Har du bytt till standard B205x kolvar ska du inte chansa med en 19T, det kommer troligtvis inte gå vägen.

Har du däremot satt i t.ex. B204x std. kolvar eller andra smidda, go for it.
Tänk på att du behöver annan programvara för den större turbon. Effekten kommer dessutom komma högre upp i registret, svag på låga varv men skjuter på, på höga varv.

15T går igång rätt tidigt på 9-3:an och är en bra och hållbar 'alldagsturbo', något att ha i åtanke kanske.

HYPEROX
1 april 2013 · 21 Inlägg

olof102 skrev:
Har du bytt till standard B205x kolvar ska du inte chansa med en 19T, det kommer troligtvis inte gå vägen.

Har du däremot satt i t.ex. B204x std. kolvar eller andra smidda, go for it.
Tänk på att du behöver annan programvara för den större turbon. Effekten kommer dessutom komma högre upp i registret, svag på låga varv men skjuter på, på höga varv.

15T går igång rätt tidigt på 9-3:an och är en bra och hållbar 'alldagsturbo', något att ha i åtanke kanske.

Tack jag ser att du kan mkt om detta.
Så mina aero kolvar är inte bra?
Hur kan jag skaffa annan programvara för den turbo?
Om jag sätter original 15t turbo kan jag ändra tryck i den? För att min got sönder när jag tog av WG slangen...  sad

Jaguar XJ 6 (1990)
olof102
1 april 2013 · 342 Inlägg

Ah, du ska inte dra WG slangen smile Som du säkert vet så styr ju ECU:n laddtrycket via den slangen, kopplar du ur den kommer turbon ladda allt vad den orkar. Tills den går sönder.

Vill du ha ut mer effekt med 15T turbon måste programvaran justeras, finns många som gör detta. T.ex. Maptun Performance, Nordic Tuning, BSR och en massa privatpersoner som vill tjäna en slant. Bara kolla blocket!

Mickius
1 april 2013 · 4 670 Inlägg

HYPEROX skrev:

olof102 skrev:
Har du bytt till standard B205x kolvar ska du inte chansa med en 19T, det kommer troligtvis inte gå vägen.

Har du däremot satt i t.ex. B204x std. kolvar eller andra smidda, go for it.
Tänk på att du behöver annan programvara för den större turbon. Effekten kommer dessutom komma högre upp i registret, svag på låga varv men skjuter på, på höga varv.

15T går igång rätt tidigt på 9-3:an och är en bra och hållbar 'alldagsturbo', något att ha i åtanke kanske.

Tack jag ser att du kan mkt om detta.
Så mina aero kolvar är inte bra?
Hur kan jag skaffa annan programvara för den turbo?
Om jag sätter original 15t turbo kan jag ändra tryck i den? För att min got sönder när jag tog av WG slangen...  sad

Du ska nog bara vara glad om turbon gick åt helvete om du börjar rycka slangar wink spec eftersom impellerna kan gå åt helvete o skicka in flisor i motorn + at du kan spika sönder lite där inne smile


Sen hoppas jag du kör 3" ifrån turbon med racekatalysator?

Gör om gör rätt!!!

Senast redigerat av mickius (1 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang