Håller på att bygga ett ljudsystem till min Golf III. Har valt att bygga ett litet men kraftfullt ljudsystem men är kluven när det kommer till att köpa slutsteg.
Basen är en JL 10w3v3-4ohm som har rekommenderad effekt mellan 250-500w rms . Kommer att ha den i en 17L sluten låda enligt JL's rekommenderade lådritning. Info om basen: http://www.jlaudio.com/10w3v3-4-car-aud … vers-92151
Det skulle va kul att köra på ett JX1000 för att kunna utnyttja basen till max. Men frågan är om det är värt prisskillnaden, blir det verkligen så mycket mer effekt för dom pengarna? Om jag inte kör på ett JX1000 vilket av de andra alternativen är bättre. Ett bryggat 2kanals på 360w rms 4ohm eller ett 1kanals på 340w rms 4ohm?
Finns det något annat märke som är ett bättre alternativ. Mitt mål är som sagt ett litet men kraftfullt system som låter bra. Ljudkvalitet > Ljudtryck
vad e maxbudgeten på steg så kan ja hitta ett som e välljudande?
XD600 och JX1000 svider redan. Tycker att 4000 för ett steg till en 10" är nog mycket. Men kan du övertala mig till något som definitivt kommer va värt det så kör på
Är det bara JL som gäller ? Har hört den basen med ett bryggat Mosconi AS100.2 och det lät mycket bra.
Har lite märkestvångstankar
valstadkillen skrev:
några förslag
"GLADEN 2 X 150 WATT"
Den verkar intressant. 460rms @4ohm för bara 2500kr. Finns det nån nackdel att brygga 2kanals om man har samma uteffekt?
En till fråga som jag glömt av. Om jag har en stereo med 1st Lågnivå och 2slutsteg, en till baslåda och en till kupésystemet. Kan jag dra en lågnivåkabel bak till skuffen och därifrån dela kabeln med Y-splitter för att gå till vardera steg eller är det bättre att dela lågnivån redan bakom stereon?
Är det bara JL som gäller ? Har hört den basen med ett bryggat Mosconi AS100.2 och det lät mycket bra.
valstadkillen skrev:
några förslag
"GLADEN 2 X 150 WATT"
Den verkar intressant. 460rms @4ohm för bara 2500kr. Finns det nån nackdel att brygga 2kanals om man har samma uteffekt?
En till fråga som jag glömt av. Om jag har en stereo med 1st Lågnivå och 2slutsteg, en till baslåda och en till kupésystemet. Kan jag dra en lågnivåkabel bak till skuffen och därifrån dela kabeln med Y-splitter för att gå till vardera steg eller är det bättre att dela lågnivån redan bakom stereon?
Ja skulle valt mosconi as100.2 alt om du lägger mer på ett as200.2 om du vill ha välljud
valstadkillen skrev:
några förslag
"GLADEN 2 X 150 WATT"
När du endast har 1 st rca ut så är det alternativet som gäller.
valstadkillen skrev:
några förslag
"GLADEN 2 X 150 WATT"
Du ska inte stirra för mycket på effekten. Gladen steget är mera stampa takten faktor medans Mosconi steget är mera korekt ,och trots att det är klenare på pappret så pumpar det på lika bra
Du ska inte stirra för mycket på effekten. Gladen steget är mera stampa takten faktor medans Mosconi steget är mera korekt ,och trots att det är klenare på pappret så pumpar det på lika bra
Blir galen när det gäller billjud. Alla säger olika vad man ska kolla på, får fan huvudvärk.. Lutar just nu åt ett Mosconi as100.2 då Mosconi's prylar fått bra kritik. 320w rms på ett kvalitetssteg lär ändå klå 500w rms JL steg.
tujbo skrev:
Irrwad skrev:
När du endast har 1 st rca ut så är det alternativet som gäller.
Vilket alternativ? Spelar det ingen roll var man delar RCA kabeln? Tänkte att det borde va smidigare att dra en RCA igenom bilen från stereon och dela den när den är i närheten av där slutstegen kommer ligga. Brukar va så helvettes trångt att dra kablar så att halvera antalet RCA uppskattas.
Tappar man inställningsflexibilitet genom att dela kabeln i 2 genom 1 RCA utgång eller vad är skillnaden? Som jag tänkt gör att dela kabeln bak vid skuffen borde vara ultimat för att minska kablaget genom bilen.
Det går bra att dra en enda kabel genom bilen och sedan sätta förgrening (Y-split) i skuffen, inga problem.
Inställningsflexibiliteten minskar när man förgrenar lågnivåkabeln eftersom man inte kan finjustera utnivån hos slutstegen var för sig framifrån stereon, istället får man manuellt justera nivån på stegens gainkontroll. Men det är ju kanske inte så ofta man behöver finjustera signalnivåerna så den bristen på flexibilitet kan man i så fall "leva med".
Det går bra att dra en enda kabel genom bilen och sedan sätta förgrening (Y-split) i skuffen, inga problem.
Inställningsflexibiliteten minskar när man förgrenar lågnivåkabeln eftersom man inte kan finjustera utnivån hos slutstegen var för sig framifrån stereon, istället får man manuellt justera nivån på stegens gainkontroll. Men det är ju kanske inte så ofta man behöver finjustera signalnivåerna så den bristen på flexibilitet kan man i så fall "leva med".
Tack för ditt och alla andras svar! Jag ska suga på karamellen lite till och fundera om det blir ett Mosconi eller JL JX500/1. Har fått för mig genom ofantligt många trådläsningar att JX500/1 och 10w3v3 jag köpt ska vara mycket bra tillsammans, om det är för ljudkvaliteten/ljudtrycket eller utseendet med samma märke vet jag inte. 2500 för ett nytt känns dock inte så farligt heller, då har jag mer pengar över till kupésystemet Sen börjar jag bli lite lat av mig, har en tendens till att forska så mycket att jag får huvudvärk av alla märken, modeller, klasser och priser så nu börjar jag känna att jag bara ska göra det simpelt.
Det som oroar mig då med t.ex JX500/1 eller tillomed DX600/1 är att det inte verkar finnas någon gain kontroll. Är inte det nästan ett måste ifall jag ska dela RCA kablarna eller räcker "Bassboost" kontrollen?
Vill försöka få mitt system mer genomtänkt än sist då jag lyckades spela sönder mina förra basar, förmodligen av för mycket gain på steget. Det var då JBL Gto5-2402br & JBL Gto-7001
Både JX500/1 och XD600/1 har gainkontroll, men där står det "input sens" istället för "gain" på stegens panel. Fast dessa steg har även "remote level control" (påverkar inte bass boost) och då kan alltså utnivån finjusteras framifrån förarsätet om det behövs.