3388
Sök

Lådbygge till 15 tumare och 6" basar under stolarna och slutstegs undran :) JBL GT5-15 och slutsteg???????

773 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Hejsan lite dålig topic men ska försöka formulera allt i texten smile

Till en Saab 9000 kan vara viktigt att veta :cool)

Frågan som lyder är att jag efter vårstädning i garaget hittade 2 st oanvända inplastade JBL GT5-15"

http://www.sonicelectronix.com/item_160 … T5-15.html

Nu till min stora fråga???

Hur räknar jag ut på ett enklare sätt än vad dem säger på hemsidan hur jag ska bygga lådan då jag redan tittat där, även vad för slutsteg som rekommenderas.

Kan tillägga att lådtyp ska typ vara som en förhöjning av kofert golvet så att säga

\------/
här emellen är det tenkt att bygga lådan så man fortfarande kan ha saker där bak:)   
\----/
Även undrar jag hur dem står sig mot dubbla 12" kicker 4 ohms

Och angående lådan om man inte ska bygga den går et att välja vilken låda som? bara den är 15 tummare =? Om den är snarlik med dem 42,3 liter den vill ha i luftvolym? Då jag inte är den bästa snickaren och inte har det bra ställt med tid smile

Så alla tips är välkomnande

Till er alla som gillar google sökning, då jag har dyslexi är jag väldigt dålig på läsförståelse som skriv gärna i stil med typ låd bygge för dummies smile

Hoppas alla förstår och att ni har bra och konkreta tips till hur jag ska lyckas smile
Senast redigerat av silversnurran (14 april 2013)

37 Inlägg
14 april 2013
Gå in på mds hemsida där finns uträknare och ritningar

773 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
proler skrev:
Gå in på mds hemsida där finns uträknare och ritningar

är där lätta förklaringar med:smile?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
14 april 2013
Ska du bygga en låda som båda 15"arna ska sitta i så får du dubbla volymen. Vad jag kom fram till är ca 85Liter sluten, nästintill 200L portad.

Hur menar du med hur dom står sig mot kicker har jag ingen aning om då det är svårt att veta vilka kicker du menar. Comp, L5,L7,Solo-X etc, finns ett par att välja imellan!

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

773 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Streethawk skrev:
Ska du bygga en låda som båda 15"arna ska sitta i så får du dubbla volymen. Vad jag kom fram till är ca 85Liter sluten, nästintill 200L portad.

Hur menar du med hur dom står sig mot kicker har jag ingen aning om då det är svårt att veta vilka kicker du menar. Comp, L5,L7,Solo-X etc, finns ett par att välja imellan!

svar på första är att den ska vara portad då 200l inte går att försvara smile

svar på andra är att det är kicker comps 12" 4 ohm sitter i en fabriksbyggd låda med ett mds steg typ t3 dock lite äldre men krämar på duktigt:)

Så anledningen varför jag undrar är om jag ska ödlsa tiden på det eller bara sälja så någon annan kan få nytta av dem:smile

Sök