Körförbud på bilen pga att förra ägaren inte betalt skatten. Vad gör jag?

monnes
22 april 2013 · 2 Inlägg

Tjena.
När jag köpte min bil så sa den förre ägaren att skatten skulle betalas. Men tiden gick och inget inbetalningskort kom i posten. började undra endel angående detta och ringde transportstyrelsen och de sa att det var körförbud på bilen pga att den förre ägaren inte betalat fordonsskatten. De sa också att de skickat en påminnelseavgift till honom men fortf inte fått in nån betalning.
Va ska jag göra? Bara sitta och vänta tills han förhoppningsvis betalar/får kronofogden på sig eller ta tag i det och försöka få tag i honom. Nån som varit med om liknande som kan dela med sig?

mercury62
22 april 2013 · 125 Inlägg

du har två saker du kan göra, ring förra ägaren och undra om han tänkt betala, eller betala den själv, in måste den innan du kan använda bilen,

Mercury Monarch "Murklan" (1975)
horbybonnen
22 april 2013 · 1 160 Inlägg

en månad tar det för transportstyrelsen att skicka fogden på han .egen erfarenhet.så har du en tidsram sen om han betalar vet ingen

Caffe
22 april 2013 · 1 436 Inlägg

Antingen väntar du med att använda bilen tills han har betalat eller så "ger du upp" och betalar själv för att kunna använda bilen.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
hangman
22 april 2013 · 2 174 Inlägg

Betala själv sen försök få pengar av honom, du blev blåst annars bara gilla läget.

Melwin
22 april 2013 · 33 Inlägg

Sitter i samma båt som du.tråkigt läge!

Melwin!
Danne_nkpg Lastbilschaufför
22 april 2013 · 257 Inlägg

Min gamla A6:a jag hade, hade en skatteskuld på sig som gamla ägaren skulle betala men ej hade gjort så då fick ju jag ej använda bilen förens den var betald.

jag betalade in den skatteskulden (en skitsumma på ca 300 kr) som jag sen fick tillbaka efter att Transportstyrelsen hade fått in pengar ifrån gamla ägaren.

Bör vara likadant nu om du nu vill använda bilen, men ring och hör med Transportstyrelsen och se om man kan göra så fortfarande, för du ska få tillbaka ALLA dina pengar du har lagt ner på det även om det har gått ett par månader!

Mvh Danne

Four Rings To Rule Them All
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang