Har turbon klarat sig från skador?

Voyager
21 januari 2013 · 11 Inlägg

En motor som har fått stopp (fryst) i vevhusventilationen och därmed tryckt ut ”all” motorolja i turbon, hur stor sannolikhet är det för att det är ”turbohaveri” dvs. att den måste bytas?

Om det räcker med att göra rent överallt, rensa och tömma slangar mm, fylla på olja igen och allt funkar, har turbon då fått reducerad livslängd av händelsen eller har det ingen inverkan?

flathead_cat Bärgare
22 januari 2013 · 29 Inlägg

Gör rent, låt allt tina upp. Starta sedan upp bilen och håll koll på både avgaserna, oljetryckslampan. Är allt ok, ut och kör försiktigt. Sedan avläser du oljestickan och ser hurvida den drar olja eller ej. Skulle tro att allt klarat sig dock.

Enda nackdelen med Mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar.
Volvo 855R "ärren" (1995)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
22 januari 2013 · 233 Inlägg

Jag hade tagit av luftfiltret och allt så att man kommer åt turbon, sen hade jag känt på axeln om den glappar upp och ner eller ut och in.
Upp och ner är inte så farligt bara flänsarna på (propellern) inte tar i kompressorhuset för då skickar du in spån från tubon in i motorn.
Ut och in är dock lite värre då kommer turbon att läcka olja och trycka ut det i avgaserna och läcka olja in i kompressor huset och om det då skulle vara en diesel finns det chans att den skulle börja ´´gå´´ på oljan, men om det är en bensinare så kommer det bara att ryka och ´´dricka´´ upp oljan i motorn.

SÅ KOLLA AXELN!

Mvh Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Mestred
24 april 2013 · 225 Inlägg

Voyager skrev:
En motor som har fått stopp (fryst) i vevhusventilationen och därmed tryckt ut ”all” motorolja i turbon, hur stor sannolikhet är det för att det är ”turbohaveri” dvs. att den måste bytas?

Om det räcker med att göra rent överallt, rensa och tömma slangar mm, fylla på olja igen och allt funkar, har turbon då fått reducerad livslängd av händelsen eller har det ingen inverkan?

gör som  flathead_cat sa det är smartast ja eller för säkrast ta ur turbon gör den in och utvändigt låt allt tina sen tömmer du motorn på olja och häller i lite olja i turbon väldigt lite sen fyller motorn men kolla då gärna axlar så den går runt riktigt mvh robin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang