2409
Sök

Registreringsbesiktning av Lambodörrar på Smart Roadster

239 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Mina dörrar fick underkänt på senaste besiktningen 5/12 och jag försöker nu att skaffa fram dokumentering så att jag ska kunna få dem godkända/registreringsbesiktning.
Jag har skaffat ett dokument från MDC som jag köpte gångjärnen av som ska ha varit nog för att de skulle vara godkända i Tyskland.
Kittet jag köpte finns på denna sidan
http://www.misterdotcom.info/smart/Road … doors.html
Någon som har några tipps?
I västa fall får jag montera dit de gammla gångjärnen för att få den godkänd och sen kämpa vidare.
jag vill ha den reggad med dessa gångjärn.

Jörgen

239 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Nu har jag fått registreringbesiktningen underkänd och håller på att komponera ett överklagande till Transportstyrelsen.
Jag har skaffat dokumentering från TÜV som säger att dragprov inte behöver göras. Jag har fått en del hjälp av killen på Bilprovningen I Halmstad (Sannarp) och med den hjälpen skaffat en hel del EEG-dokument som har med detta att göra. Mitt argument är att det är godkänt i ett annat EU-land och att det står i TÜV-dokumentet att dragprovet inte behövs.
Önska mig lycka till!

Jörgen

239 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
Jag fick svar från Transportstyrelsen igår!
Yes yes yes!
Ett bifall. Nu ska jag bara fixa en typskylt (som försvann i samband med omlackering) innan jag kan få den reggad med Lambo.

Jag är glad!
http://i111.photobucket.com/albums/n128/krassegrand/Droopy_zpsb1856ed3.jpg
Jörgen

239 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Imorgon 15:00 blir det registreringbesiktning!
Ny typskylt på plats och beslutet från Tranportstyrelsen kommer att ligga i bagaget!
Sen blir det dags för den andra bilen!:-)

Jörgen

239 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Idag har jag registreringsbesiktigat Lilla getingen och fått MDC-lambo godkänt!
Yes yes yes yes!
http://www.youtube.com/watch?v=tSWf_yIV-d4

Jörgen

239 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
Båda bilarna har nu ett tillägg till registreringbeviset som bekräftar att dörrarna öppnar "framåt uppåt".
Dock hade jag fel om nya direktiv till bilprovningen. Detta beslut gäller den första bilen men om bilen och gångjärnen är exakt likadana så måste det ju bli godkänt!
Jag kan kanske bidra med en kopia av mitt svar från Transportstyrelsen om någon annan vill regga MDC-dörrar.

Jörgen

474 Inlägg
25 april 2013
åkte på en flygande på hondan idag. Sades ingent om dörrarna då, kan öppna dom halvvägs som vanligt innan man lär lyfta dom. Så det var inget dom såg, men jag fick iaf en reg.bes. då det inte var populärt att ha NOS i bilen... Så på reg.bes. kan dom ju upptäcka detta om jag har otur vilket jag brukar ha under besiktningar...
Är det bara att försöka greja nå intyg? I mitt fall är det näst intill omöjligt att återställa till original gångjärn då den är väldigt speciell i lacken, därför vill man inte kapa och svetsa.

Kommentera & Rösta ! ©

239 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
Jag tror att Du behöver någon form av intyg på att arbetet är bra utfört.
Något som de kom tillbaka till ett par gånger var att det var ingenjörsmässigt. både när det gällde utförandet och bedömningen och resonemanget angående hållfastheten gentemot testmetoderna.

Jag fick ju beskedet från många håll att "det går aldrig"! Till och med från en representant för SFRO som ju sysslar med att besiktiga ombyggda bilar för bilprovningen.

Så om jag var Du så skulle jag prova att få bilen godkänd innan jag bygger om den igen. Det kanske blir några registreringsbesiktningar och några intyg men det kan det väl vara värt?

Lycka till!
Jörgen

PS
Beklagar att det dröjt 2 veckor innan jag svarade men jag missar uppdateringarna på denna siten.
Senast redigerat av Krassegrand (2 juni 2016)

Sök