Fråga om bryggning

faca_57
10 april 2007 · 76 Inlägg

kan man brygga en bashögtalare? Den är på 4ohm. Har ett magnat steg.

bumpe Lastbilsmekaniker
10 april 2007 · 3 878 Inlägg

Brygga högtalaren går inte men att brygga steget går, läs i bruksanvisningen så ska du se att det klarnar...

faca_57
10 april 2007 · 76 Inlägg

ja, men jag tänkte att man kopplar in EN bashögalare på två kanaler. Plus på ena kanalen och minus på den andra kanalen.??

Garre_89 custom lover
10 april 2007 · 227 Inlägg

en på + längts ut och en på - längst ut på steget...

BMW 330ci "Clubsport" (2002)
faca_57
11 april 2007 · 76 Inlägg

steget klarar av 4ohm i bryggat läget, men basen är en 4ohms bas, Blir inte det 2ohm på vardera kanal? Det funkar ju inte? Vad händer med basen? bränner man den elleer tar steget skada?

Mvhh

biffsteak
11 april 2007 · 148 Inlägg

Vad är det för steg du har och om det står att det klarar 4ohm i bryggat läge så klarar den av en bas på 4ohm... och blir 2ohm per kanal men man räknar det som 4ohm mono när det är bryggat så ska gå bra...

faca_57
11 april 2007 · 76 Inlägg

det är ett magnat rock 8000 steg. Någon kunnig på de dessa steg? En st baselement på 4 ohm. Går den att koppla på två kanaler om steget klarar 4ohm bryggat läge. Blir det inte 2ohm på vardera kanal? Det är ju mindre? som sagt kan inget om detta.
Uppskattar svar verkligen...

biffsteak
11 april 2007 · 148 Inlägg

Jag har oxå ett magnat rock 8000 steg och ahr provat att brygga det på polarens basar och det funkade perfekt... men om du har instruktionboken så läs i den just hur du ska brygga för kommer ihåg att jag läste för att veta vilka kanaler som vart bryggade när man valde att köra steget på 3-kanaler istället för 4-kanaler...

_fillan_ med lem
11 april 2007 · 1 925 Inlägg

du skriver ju att steget är på 4ohm i bryggat läge ? o basen är på 4 ohm...då tar du ju bara + från ena kanalen och  - från den andra och kopplar på basen

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
faca_57
12 april 2007 · 76 Inlägg

okej, då funkar de alltså att köra 4ohms basen. perfekt....

Thullen
12 april 2007 · 1 653 Inlägg

Ohm-talet sitter ju i basen, inte steget.
Sen vad steget klarar av är en annan femma!
Paralellkopplar du två basar får du 2 ohm total impedans, det har inget med steget att göra.

kopplar du en 4-ohms bas på ett slutsteg så är det 4 ohm oavsett om du kopplar in på en eller två kanaler...
Klarar ditt steg av 4 ohm i bryggat läge så är det bara koppla in en 4 ohms bas.
klarar steget av 2 ohm är det också bara koppla in en 4 ohms bas!
Klarar steget 4 ohm kan du däremot inte koppla in en 2-ohms bas...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
biffsteak
12 april 2007 · 148 Inlägg

Efter som "Thullen" inte var så tydlig i sin ohm beskrivning så tänkte jag bara skriva lite snabbt en enklare förklaring...
Magnat Rock 8000 är stabilt i 2ohm stereo och 4ohm mono/bryggat läge...
Vilket betyder att du kan köra högtalare ner till 2ohm om du kör vanligt på kanalerna men bara 4ohm när du kör bryggat iom att steget belastas ner till 2ohm per kanal när man bryggar det på en 4ohm bas.. Så när man bryggar ett steg är det bara att dela ohmtalet med 2 på basen/högtalaren och kolla om steget klarar det ohmtalet i stereo iom att det inte alltid anges vad ett slutsteg klarar i bryggat läge...
Anledningen till att jag skrev det här är att "Thullen" skrev att impedansen/ohm inte hade nått att göra med steget att göra... För bryggar man ett steg så blir ohmtalet hälften av det som högtalaren ligger på... många som inte tänker på det och kopplar in 2 bashögtalare på ett bryggat steg vilket belastar steget i 1ohm vilket dom flesta steg inte klarar.. smile

faca_57
12 april 2007 · 76 Inlägg

Okej, tackar för all info. Men kör jag inte ner min bashögtalare till 2ohm, när jag sätter den på två kanaler. basen e på 4ohm, alltså 2kanaler som delar på 4ohm. Det står ju att steget klarar 4ohm bryggat läge?
mvh

Drönirettab
12 april 2007 · 21 761 Inlägg

Du kan koppla din bas till steget och bryggkoppla två av stegets kanaler, precis som du redan har skrivit. Biffsteak och _fillan_ har också skrivit detta, de har helt rätt.

biffsteak
12 april 2007 · 148 Inlägg

jepp.. precis så blir det.. steget klarar 2ohm stereo och 4ohm bryggat läge... när man väl har lärt sig det en gång så sitter det... så om du köper en annat steg nån gång som det inte står hur mycket det klarar i bryggat lägge så är det bara att tänka att kanalerna delar på ohmtalet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang