AudiS skrev:
Jonni skrev:
Oavsett va de skriver i CV-guiden så är det viktigt att ha en riktigt bra och intressant personlig presentation.
Mvh Jonni
I cv inefattas inte personligt brev, då står det så...
För ett vanligt yrke(som mig själv,svetsare) så vill arbetsgivaren först och främst ha uppradat vad och var du jobbat och utbildningar, punkt för punkt. Väldigt jobbigt för en arbetsigivare att läsa igenom ett långt brev för att se vad du har gjort förr.
Exempel
Sven Svensson
800820-8888
Svenningsvägen 1a
2000- Svetsare på ....... (omsevera senaste först)
1998-2000 Montör på
1995-1998 Skola/linje osv
Innehar (vilka) körkort truckkort, övriga sertifikat...
Skickade ut 4 sådana cv sist jag sökte jobb och fick alla 4.
lycka till!
Mvh johan
Jag har själv suttit med vid anställningsintervjuer på min tidigare arbetsplats, där var det flertalet personer som hade hur mkt utbildning som helst, men.. det bevisar ju inte hur duktiga de är eller hur dom andra anställda skulle trivas med personen, en del har visat sig vara riktiga "dårar". Alla kan skaffa sig hur mkt utbildning som helst, men om man har tummen mitt i hand, då hjälper fan inte utbildningen dig något även om du kan det..
Det är viktigt för arbetsgivaren och få veta vem du är, vad du kan, vad du har sysslat med innan.. Självklart så förstår jag om man inte har jobbat innan att det inte är lika lätt Men det är då den personliga presentationen är JÄTTEviktig..
Visst, många arbetsgivare skiter i presentationen och vill gärna höra det från dig själv vid en intervju, Men då måste man se till att vara framåt...
"Man får aldrig en andra chans och visa ett första intryck"
Första intrycket gör du i ditt CV eftersom arbetsgivarna bara lullar igenom högarna med CV'n.. Givetvis får man ta hänsyn till vad för typ av arbetsposition/arbetstyp det handlar om oxå.. Det är stor skillnad att anställa en svetsare och en säljare som exempel..
Jag är skittrött nu, så det kan vara lite rörigt i texten!
Lycka till ivartfall!
Mvh Jonni