Ej fungerande bromsljus Volvo 240

kungmartin Hopplös
24 juli 2009 · 328 Inlägg

hej nu är det så att mina bromsljus har slutat fungera , men alla andra lysen verkar fungera som vanligt. vad kan problemet vara? 
kan tilläggas att vänster bakblinkers och instrumentbelysning slutade fungera samtidigt som bromsljusen.

Mvh smile

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
Jim_mY
24 juli 2009 · 51 Inlägg

har du kollat säkringarna? smile

Mazda 6 "touring" (2005)
kungmartin Hopplös
24 juli 2009 · 328 Inlägg

Jim_mY skrev:
har du kollat säkringarna? smile

Japp, alla såg bra ut, men jag la märke till att den 16e säkringen var på 25 A istället för en 8 A som det egentligen borde sitta, kan detta ha skadat lysena på något sätt?

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
breesladd SKÅNING
25 juli 2009 · 1 215 Inlägg

Martin_volvo skrev:

Jim_mY skrev:
har du kollat säkringarna? smile

Japp, alla såg bra ut, men jag la märke till att den 16e säkringen var på 25 A istället för en 8 A som det egentligen borde sitta, kan detta ha skadat lysena på något sätt?

ja om säkring 16 är till ljuset så kan det ha blivit kortslutning eller brunnit lite i kablarna eftersom att en 25A säkring släpper igenom mer ström/går inte i sönder lika lätt som en 8A

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Kungsberger Örebro Racing Team
25 juli 2009 · 2 Inlägg

Det kan vara kontakten som sitter bakom broms pedalen. Har bytt den på en av mina en gång.

Volvo V70 D5 "SPORT" (2004)
Jez
25 juli 2009 · 50 Inlägg

Säkring, bromskontakt, jord till bromslysena. En av de tre grejerna borde det ju vara wink

Gör om, gör rätt...
kungmartin Hopplös
26 juli 2009 · 328 Inlägg

okej ska felsöka idag smile Farsan påstod att det kan ha blivit fel med jordningen på släpvagnskontakten eftersom att jag har tagit bort dragkroken för blästring/ lackering.

tack för svar smile

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
Toddemannen
10 maj 2013 · 664 Inlägg

Tog lös mitt batteri i vintras när bilen stod i garaget , innan jag ställde på bilen så tog jag lös båda baklycktor.
De rengjordes samt försökte lösa färgen på blinkersglasen men orkade inte tillslut, så jag skruvade tillbaka allt.
Allt fungerade innan , men när allt var i skruvat och batteriet blev inkopplat så fungerar allt utom broms.
Säkring och lampor är hela. Är det den där jävla bromsljuskontakten?

Drönirettab
10 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Mät om det kommer spänning in till bromsljuskontakten (från säkring 6 om det gäller din 240), kolla sedan om det kommer ut spänning när du trampar på pedalen. smile

Toddemannen
10 maj 2013 · 664 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mät om det kommer spänning in till bromsljuskontakten (från säkring 6 om det gäller din 240), kolla sedan om det kommer ut spänning när du trampar på pedalen. smile

Känns som de är dags o skaffa en multimeter.. tongue men det ju underligt att det slutat fungera , ska nog ta och banka lite på lyktorna , funkade när jag skulle få backljuset att funka , känns mer som det är kabelmattan som är sliten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang