Fråga angående paralellkoppling.

MrBeskow
22 maj 2013 · 125 Inlägg

Hej G.org!

Jag har i nuläget en Kicker zx 450.2 i min bil. Den driver ett framsystem av DLS. Jag funderar på att köpa ett paket till bakdörrarna också. Alla högtalarna är på 4 ohm och förstärkaren skall klara 2 ohm. Jag vill bara försäkra mig om att om jag paralellkopplar högtalarna kommer det fungera.

Är det rätt uppfattat att 2x 4ohm högtalare kopplade till samma uttag på förstärkaren resulterar i 2 ohm som förstärkaren känner det som med andra ord brinner ej?

Sedan angående ljudnivå på detta.

Förstärkaren ger ut ca dubbelt så många W när den spelar i 2ohm istället för 4ohm. Då fördelas dessa jämnt över högtalarna? Framsystemet bör kunna spela lika högt även med den nya paralellkopplingen eller har jag tolkat detta fel?

Tacksam för era svar.

Mvh Beskow

Audi A3 (1998)
chrullkrolioo
22 maj 2013 · 4 Inlägg

Åk in till bilsteriohörnan i Västerås och fråga, han har svar på det mesta!

Peugeot 406 coupe 3.0 V6 "kameleonten" (1999)
MrBeskow
22 maj 2013 · 125 Inlägg

chrullkrolioo skrev:
Åk in till bilsteriohörnan i Västerås och fråga, han har svar på det mesta!

Känner mig rätt säker på det där med ohmen men volymen bör väll vara så. Hälften så många ohm dubbel W. Borde resultera i samma kraft till högtalarna som innan.

Har lite svårt att ta mig in till Västerås då jag sitter på ett kontor i Danmark wink

Audi A3 (1998)
chrullkrolioo
22 maj 2013 · 4 Inlägg

MrBeskow skrev:

chrullkrolioo skrev:
Åk in till bilsteriohörnan i Västerås och fråga, han har svar på det mesta!

Känner mig rätt säker på det där med ohmen men volymen bör väll vara så. Hälften så många ohm dubbel W. Borde resultera i samma kraft till högtalarna som innan.

Har lite svårt att ta mig in till Västerås då jag sitter på ett kontor i Danmark wink

Såpass, aja du får ju testa lite verkar ju logiskt de du säger iaf! Lycka till

Peugeot 406 coupe 3.0 V6 "kameleonten" (1999)
MrBeskow
22 maj 2013 · 125 Inlägg

chrullkrolioo skrev:

MrBeskow skrev:

chrullkrolioo skrev:
Åk in till bilsteriohörnan i Västerås och fråga, han har svar på det mesta!

Känner mig rätt säker på det där med ohmen men volymen bör väll vara så. Hälften så många ohm dubbel W. Borde resultera i samma kraft till högtalarna som innan.

Har lite svårt att ta mig in till Västerås då jag sitter på ett kontor i Danmark wink

Såpass, aja du får ju testa lite verkar ju logiskt de du säger iaf! Lycka till

Tackar tackar!

Audi A3 (1998)
eatorb
22 maj 2013 · 204 Inlägg

Fram med multimetern så märker du! smile

MrBeskow
22 maj 2013 · 125 Inlägg

eatorb skrev:
Fram med multimetern så märker du! smile

Den viktiga frågan är om ljudnivån. Blir den samma eller sämre om man kopplar det på det sättet. Enligt mig bör den bli samma men det är lite oklart.

Audi A3 (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang