Singel BP 12" eller 3x10" ???

Cloown
21 maj 2013 · 29 Inlägg

Hej

jag tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet och kan mer om basar än mig vilken ni skulle ha köpt av dessa 2 baslådor? jag har JBL 12":an just nu men är mer sugen på "snärtbas"


http://www.brc.se/passiva-baslador/jbl/ … v-baslada/

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 0-tum.html


Mvh Fredrik

micke7406
21 maj 2013 · 1 400 Inlägg

Ät det rejäl "snärtbas" du vill ha så är det framsystemet du ska satsa pengar på.
Men av de baslådor som du länkat till så skulle jag tagit MTX lådan.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Cloown
21 maj 2013 · 29 Inlägg

micke7406 skrev:
Ät det rejäl "snärtbas" du vill ha så är det framsystemet du ska satsa pengar på.
Men av de baslådor som du länkat till så skulle jag tagit MTX lådan.

Okej jag ska fixa ljud i hatthyllan samt 4 st 5,25 runt om, men får bli senare. Okej Tack för svaret, jag överväger att köpa MTX

Mvh Fredrik

Frippe_L Gladen Audio
21 maj 2013 · 2 388 Inlägg

De kommer inte hålla länge i hatthyllan om du sätter i en stor baslåda i bagaget.
Basen trycker på extra på konorna så de kommer gå sönder efter ett tag.
Är det i golfen du ska bygga är det 6,5" runtom i dörrarna, inte 5,25".

Senast redigerat av Frippe_L (21 maj 2013)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Cloown
22 maj 2013 · 29 Inlägg

Frippe_L skrev:
De kommer inte hålla länge i hatthyllan om du sätter i en stor baslåda i bagaget.
Basen trycker på extra på konorna så de kommer gå sönder efter ett tag.
Är det i golfen du ska bygga är det 6,5" runtom i dörrarna, inte 5,25".

Okeej Tack hade jag inte inte en aning om, men om jag köper monteringssätt till 6,5 så passar väl dem direkt i?

mvh F

kwamex
22 maj 2013 · 221 Inlägg

Frippe_L skrev:
De kommer inte hålla länge i hatthyllan om du sätter i en stor baslåda i bagaget.
Basen trycker på extra på konorna så de kommer gå sönder efter ett tag.
Är det i golfen du ska bygga är det 6,5" runtom i dörrarna, inte 5,25".

Någon som kan konfirmera detta? Jag har 2st 6.9" i hatthyllan på min Saab 9-5 (original) och har nu även kopplat in en baslåda 2x12". Så genom detta kommer jag alltså förstöra högtalarna i hatthyllan?

micke7406
22 maj 2013 · 1 400 Inlägg

kwamex skrev:

Frippe_L skrev:
De kommer inte hålla länge i hatthyllan om du sätter i en stor baslåda i bagaget.
Basen trycker på extra på konorna så de kommer gå sönder efter ett tag.
Är det i golfen du ska bygga är det 6,5" runtom i dörrarna, inte 5,25".

Någon som kan konfirmera detta? Jag har 2st 6.9" i hatthyllan på min Saab 9-5 (original) och har nu även kopplat in en baslåda 2x12". Så genom detta kommer jag alltså förstöra högtalarna i hatthyllan?

Nja..Det är inte riktigt hela sanningen,Det krävs ett jäv.. tryck för att dom ska gå sönder.
MEN den stora anledningen till att man inte ska ha 6x9 högtalare bak när man har en baslåda är att 6x9 kan gå så pass djupt så att de inkräktar på basens frekvenser och det som händer då är att basen upplevs som slö/släpandes och inte alls låter som den ska och det vill man ju inte. Prova själv att koppla bort dina 6x9 och provlyssna. Du kommer inte att bli besviken smile

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang