2958
Sök

Installera dubbla batterier. Behöver lite tips.

1 658 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Hejsan! Håller på med ett enklare ljudbygge och har kommit till gränsen av vad mitt batteri orkar misstänker jag. Tanken är att jag ska komplettera med ett till batteri men då behöver jag lite tips om kabelarea mellan batterierna samt vilket batteri jag ska välja.

Såhär ser mitt "recept" ut idag.

Spänningskälla:
100A Standard generator
72ah batteri i bra skick, nästan nytt.

Förbrukare:
Sinus Live monoblock, 1500W rms @2ohm.
2x 15" Ground Zero Titanium 4 ohm. Paralellade i 2 ohm.

Kommer dessutom komplettera med ett DLS CA40 för drivning av framsystem.

Vad ska jag köra för kabelarea mellan batterierna och vilket batteri bör jag satsa på? Måste det vara likadana? Ena batteriet kommer befinna sig på orginalplats under huven, medans det andra hamnar i skuffen.

21 Inlägg
10 juni 2013
Halloj!

Hur långt emellan batterierna kommer du ha?

Jag rekomenderar att du köper ett likandat batteri som du har idag "72ah"
Om batterierna är likadana slipper du en batteri isolator. och eftersom det du hade nästan va nytt så ska det inte vara några problem.

Är det ca 4m emellan batterierna hade jag kört med en 32mm2 kabel.

Ladda up båda batterierna fullt innan du kopplar ihop dom med varandra. Så det ena batteriet inte har en spänning på 12,4v och det andra 13,4v.

1 658 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
DjLoop skrev:
Halloj!

Hur långt emellan batterierna kommer du ha?

Jag rekomenderar att du köper ett likandat batteri som du har idag "72ah"
Om batterierna är likadana slipper du en batteri isolator. och eftersom det du hade nästan va nytt så ska det inte vara några problem.

Är det ca 4m emellan batterierna hade jag kört med en 32mm2 kabel.

Ladda up båda batterierna fullt innan du kopplar ihop dom med varandra. Så det ena batteriet inte har en spänning på 12,4v och det andra 13,4v.

Tusen tack för ett bra svar! smile Ja det kommer vara ca: 4-5 meter mellan batterierna smile

21 Inlägg
10 juni 2013
Inga problem. Kolla även kabeln från generatorn när du ändå är i farten. Är det en 6mm2 kabel så byt den mot en som är 32mm2 där också brukar bara röra sig om 1m kabel max, så får generatorn det lite lättare också!

1 658 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
DjLoop skrev:
Inga problem. Kolla även kabeln från generatorn när du ändå är i farten. Är det en 6mm2 kabel så byt den mot en som är 32mm2 där också brukar bara röra sig om 1m kabel max, så får generatorn det lite lättare också!

Mycket bra tips! Är ju helt klart en vettig grej smile

21 761 Inlägg
10 juni 2013
Tänk på att det ska sitta säkring vid varje batteri, till den där kabelarean kan du använda 150 A. smile

1 658 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tänk på att det ska sitta säkring vid varje batteri, till den där kabelarean kan du använda 150 A. smile

Absolut! smile Är ANL att föredra?

21 Inlägg
10 juni 2013
Sätt säkringen så att du kan kolla den ofta isåfall. För bräner du säkringen får du ladda batterierna försig "balancerings ladda dom" tills du har samma volt i batterierna för att sedan byta säkringen. Har du otur och inte hinner märka att den är paj och vill poppa på lite så löper det risk att någonting går sönder!

21 Inlägg
10 juni 2013
ANL går alldeles utmärkt wink

1 658 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
DjLoop skrev:
Sätt säkringen så att du kan kolla den ofta isåfall. För bräner du säkringen får du ladda batterierna försig "balancerings ladda dom" tills du har samma volt i batterierna för att sedan byta säkringen. Har du otur och inte hinner märka att den är paj och vill poppa på lite så löper det risk att någonting går sönder!

Har alltid kört med att säkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt, sen om det är rätt vet jag inte tongue Men ena säkringen kommer sitta synligt under huven medans den bakre sätts på något smidigt ställe i skuffen.

21 Inlägg
10 juni 2013
Helt korekt! Kör bara! wink

21 761 Inlägg
10 juni 2013
För att hålla koll på båda batteriernas spänning (och därmed misstänka eventuellt trasig säkring pga stor späningsskillnad) så kan man ju sätta dubbla voltdisplayer i bilen, en för främre batteri och en för bakre batteri. smile

1 658 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att hålla koll på båda batteriernas spänning (och därmed misstänka eventuellt trasig säkring pga stor späningsskillnad) så kan man ju sätta dubbla voltdisplayer i bilen, en för främre batteri och en för bakre batteri. smile

Ja det är ju faktiskt smart! smile

Sök