Om det går att plocka loss locken ovanpå cellerna så kan du mäta syravikten i alla celler och få en hyfsad bild över batteriets skick, men det bästa är att göra ett test med en riktig belastningsmätare. Att mäta späningen med multimeter ger tyvärr inte så trovärdigt svar, ett dåligt batteri kan nämligen ha ganska normal vilospänning för att sedan sjunka rejält när det belastas.
Bilverkstad eller bilelektrisk verkstad bör ha någon typ av belastningstestare.
För ett vanligt bilbatteri bör man nog belasta med minst 100 A (men hellre ca halva CCA-värdet) för att få ganska rättvisande resultat, men hur länge och hur mycket spänningen ska tillåtas sjunka är jag tyvärr inte säker på. Halvljuset drar för lite ström för såna här mätningar.
Man mäter spänningen. Antecknar. (Nyladdat bör ligga på över 13V. Tänder halvljus i 2 minuter. Väntar 5 minuter. Mäter igen. Samma spänning ska det vara. Annars börjar batteriet bli trött.
Jag skulle inte lita blint på ett sånt test, men det ger kanske en fingervisning.
Spänningen när batteriet är nyladdat kan mycket väl ligga över 13 V beroende på hur länge batteriet har fått vila efter laddningen, däremot ett fulladdat batteri som har nått sin vilospänning ligger troligen på strax under 13 V. Fast där spelar själva batteritekniken och uppbyggnaden in också, dvs om det tex är AGM eller "vanligt" och startbatteri/djupcyklingsbatteri.
Just detta hur mycket 2 minuter tömmer, är viktigare. Man relaterar till nyladdats batterispänning. Visst är riktig instrument bättre. Men vem har det?