Plastidipa bilen, tips, råd och färg frågor

HomieX
4 juni 2013 · 6 Inlägg

Någon som vet hur långt en sprayburk (311ml) räcker ?


/Homie

Chewin
7 juni 2013 · 36 Inlägg

Har en fråga angående detta till synes magiska knep att färga om sin bil eller delar av den.
Jag har en Volvo S40 med dessa plastlister som går runt om hela bilen. Denna list/lister är omlackerade av tidigare ägare och enligt mig ett ganska värdelöst arbete eftersom lacken släpper. Samma skit hände med handtagen.

Bilen är röd och så är listerna. När semestern infaller ska jag korrigera detta och göra listen svart. Enda problemet är att jag inte vill att skiten släpper och framförallt att det ska bli bra.

Hur pass mycket bör man tvätta? Och vad bör man använda för medel? Samt vilka produkter bör man använda? Jag vill självklart att listerna ska ha samma glossfinish som resten av bilen, eller åtminstone i närheten av.

Tips och råd är välkomna.

Volvo S40 "Fas2" (2001)
Conceited GARAGET V.D.
11 juni 2013 · 900 Inlägg

Chewin skrev:
Har en fråga angående detta till synes magiska knep att färga om sin bil eller delar av den.
Jag har en Volvo S40 med dessa plastlister som går runt om hela bilen. Denna list/lister är omlackerade av tidigare ägare och enligt mig ett ganska värdelöst arbete eftersom lacken släpper. Samma skit hände med handtagen.

Bilen är röd och så är listerna. När semestern infaller ska jag korrigera detta och göra listen svart. Enda problemet är att jag inte vill att skiten släpper och framförallt att det ska bli bra.

Hur pass mycket bör man tvätta? Och vad bör man använda för medel? Samt vilka produkter bör man använda? Jag vill självklart att listerna ska ha samma glossfinish som resten av bilen, eller åtminstone i närheten av.

Tips och råd är välkomna.

det räcker med att du kör med avfettning och tvätta med Yes sen. var noga med att du får bort all fett det e det som är viktigast.
plastidip är matt så glossy finish lär du inte få
MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
11 juni 2013 · 900 Inlägg

HomieX skrev:
Någon som vet hur långt en sprayburk (311ml) räcker ?


/Homie

inte långt. typ till en 15" fälg.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Chewin
11 juni 2013 · 36 Inlägg

Conceited skrev:

Chewin skrev:
Har en fråga angående detta till synes magiska knep att färga om sin bil eller delar av den.
Jag har en Volvo S40 med dessa plastlister som går runt om hela bilen. Denna list/lister är omlackerade av tidigare ägare och enligt mig ett ganska värdelöst arbete eftersom lacken släpper. Samma skit hände med handtagen.

Bilen är röd och så är listerna. När semestern infaller ska jag korrigera detta och göra listen svart. Enda problemet är att jag inte vill att skiten släpper och framförallt att det ska bli bra.

Hur pass mycket bör man tvätta? Och vad bör man använda för medel? Samt vilka produkter bör man använda? Jag vill självklart att listerna ska ha samma glossfinish som resten av bilen, eller åtminstone i närheten av.

Tips och råd är välkomna.

det räcker med att du kör med avfettning och tvätta med Yes sen. var noga med att du får bort all fett det e det som är viktigast.
plastidip är matt så glossy finish lär du inte få
MVH

...och det finns ingen gloss-spray liksom för att få en finish? Kanske inte spegelblank men relativt glansig iaf? Eller är jag helt ute?

Volvo S40 "Fas2" (2001)
Tobzter
11 juni 2013 · 3 145 Inlägg

Ja de finns en "klarlack" men hur blank den blir de vet ja ej

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Chewin
11 juni 2013 · 36 Inlägg

tobzter skrev:
Ja de finns en "klarlack" men hur blank den blir de vet ja ej

Det återstår att se. Blev krock idag istället. Så nu blir skiten omlackad i vart fall. Tur i oturen.

Volvo S40 "Fas2" (2001)
Conceited GARAGET V.D.
13 juni 2013 · 900 Inlägg

Chewin skrev:

tobzter skrev:
Ja de finns en "klarlack" men hur blank den blir de vet ja ej

Det återstår att se. Blev krock idag istället. Så nu blir skiten omlackad i vart fall. Tur i oturen.

så tragiskt.. hoppas att alla klarade sig utan några skador.

hur som helst het blir inte Glossy av klarlacken heller. det blir lite mindre matt bara.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Theclan
14 juni 2013 · 1 Inlägg

Jag har ett helt kit med spruta och allt som behövs om nån skulle va intresserad. Färgerna är Firebelly Orange och vit.
Finns även en annons ute här.

Mvh Dennis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang