Roterande eller oscillerande polermaskin?

KaptenHaddock
11 september 2011 · 357 Inlägg

Jag tar för givet att det är polerreporna som kommer fram, dvs de som ser ut som hologram.

MVH/

PoulZen skrev:

Zadran skrev:
Det är inte endast när man torkar bilen med alkohol som man ser reporna. Tvätta bilen ordentligt så har du fått tillbaka reporna om du kör med ett fett polermedel. Men finns inte många medel som inte döljer något alls. Så bäst är ju att tvätta bilen efter att man har polerat den så att man inte blir besviken efter man lagt på sitt dyra lackskydd och måste göra om jobbet igen.

Eller oxå så har man gjort ett allt för dåligt polerjobb om reporna kommer tillbaka när man tvättar bilen. Jag har då aldrig varit med om att reporna kommit tillbaka efter en tvätt.
Och jag polerar aldrig med ulltrissa.

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
KaptenHaddock
11 september 2011 · 357 Inlägg

Precis, även om det är extremt vanligt att det lämnas polerrosor och hologram efter rekonditioneringar.
Så det skadar ju inte att va lite sjävkritisk ibland heller:)

MVH/

Zadran skrev:
Ja exakt. Tog det för givet men såklart är det hologramen som kommer fram efter man tvättat bilen. Så är man inte säker så kanske det är bäst att tvätta bilen men de som kan sin sak vet ju hur mycket man behöver polera och med vad för medel/trissor för att man ska få ett hologramfritt resultat.

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
MattiasHedberg
14 februari 2013 · 255 Inlägg

Lite efter att skrivs här men orkar inte göra en ny tråd, hur funkar dom oscillerande maskinerna egentligen är dom verkligen så bra? Jag har aldrig kört med en sån, kör med roterande maskin idag och tycker det blir bäst resultat, men så fyllde jag år igår och fick en oscillerande maskin av svärfar, dock egentligen en slip, den håller 12000rpm, är det alldeles för snabbt?? Hållet på att våtslipa bilen så vill inte köra med den oscillerande om den går igenom det sista på lacken.. mvh

Gör det ordentligt eller ge fan i det!
Amstaff
19 februari 2013 · 253 Inlägg

MattiasHedberg skrev:
Lite efter att skrivs här men orkar inte göra en ny tråd, hur funkar dom oscillerande maskinerna egentligen är dom verkligen så bra? Jag har aldrig kört med en sån, kör med roterande maskin idag och tycker det blir bäst resultat, men så fyllde jag år igår och fick en oscillerande maskin av svärfar, dock egentligen en slip, den håller 12000rpm, är det alldeles för snabbt?? Hållet på att våtslipa bilen så vill inte köra med den oscillerande om den går igenom det sista på lacken.. mvh

Beror ju på utväxling, men 12.000rpm låter onekligen som en maskin som skulle våldta lacken wink

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
MattiasHedberg
19 februari 2013 · 255 Inlägg

Amstaff skrev:

MattiasHedberg skrev:
Lite efter att skrivs här men orkar inte göra en ny tråd, hur funkar dom oscillerande maskinerna egentligen är dom verkligen så bra? Jag har aldrig kört med en sån, kör med roterande maskin idag och tycker det blir bäst resultat, men så fyllde jag år igår och fick en oscillerande maskin av svärfar, dock egentligen en slip, den håller 12000rpm, är det alldeles för snabbt?? Hållet på att våtslipa bilen så vill inte köra med den oscillerande om den går igenom det sista på lacken.. mvh

Beror ju på utväxling, men 12.000rpm låter onekligen som en maskin som skulle våldta lacken wink

Faktiskt så funkar den helt underbart bra, eftersom den inte har så högt watt antal så orkar den inte riktigt 12000 smile
Blir riktigt bra resultat!!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!
Beatdiz
6 april 2013 · 32 Inlägg

Jag skulle inte rekommendera att köra på höga varvtal när man polerar. Det räcker med låga varvtal. Någon skrev att man bränner lacken och det stämmer ju och jag tror även att det går väldigt fort att gå igenom lacken vid höga varvtal. Speciellt vid kanter och hörn.

Oscillerande maskin innebär alltså att huvudet på maskinen både roterar samt har en liten förskjutning i sidled som hela tiden ändras efter antalet varv som maskinen avgett.
Visst får man bra resultat med vanlig roterande maskin. Men jag anser personligen att jag har bättre förutsättning med oscillerande maskin, dessutom får jag bort repor och rosor snabbare.

MattiasHedberg
8 april 2013 · 255 Inlägg

Beatdiz skrev:
Jag skulle inte rekommendera att köra på höga varvtal när man polerar. Det räcker med låga varvtal. Någon skrev att man bränner lacken och det stämmer ju och jag tror även att det går väldigt fort att gå igenom lacken vid höga varvtal. Speciellt vid kanter och hörn.

Oscillerande maskin innebär alltså att huvudet på maskinen både roterar samt har en liten förskjutning i sidled som hela tiden ändras efter antalet varv som maskinen avgett.
Visst får man bra resultat med vanlig roterande maskin. Men jag anser personligen att jag har bättre förutsättning med oscillerande maskin, dessutom får jag bort repor och rosor snabbare.

Jag börjar alltid med en roterande maskin och kör på runt 2000-2300rpm. avslutar med oscilerande maskin för att få bort rosor och få djup i lacken. sen ska man alltid vara försiktig i kanter osv eftersom lacken är alltid tunnare på ytor som inte är plana!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!
Beatdiz
15 juni 2013 · 32 Inlägg

MattiasHedberg skrev:

Beatdiz skrev:
Jag skulle inte rekommendera att köra på höga varvtal när man polerar. Det räcker med låga varvtal. Någon skrev att man bränner lacken och det stämmer ju och jag tror även att det går väldigt fort att gå igenom lacken vid höga varvtal. Speciellt vid kanter och hörn.

Oscillerande maskin innebär alltså att huvudet på maskinen både roterar samt har en liten förskjutning i sidled som hela tiden ändras efter antalet varv som maskinen avgett.
Visst får man bra resultat med vanlig roterande maskin. Men jag anser personligen att jag har bättre förutsättning med oscillerande maskin, dessutom får jag bort repor och rosor snabbare.

Jag börjar alltid med en roterande maskin och kör på runt 2000-2300rpm. avslutar med oscilerande maskin för att få bort rosor och få djup i lacken. sen ska man alltid vara försiktig i kanter osv eftersom lacken är alltid tunnare på ytor som inte är plana!

Det låter ju som en bra idé.
Dubbeltrissad maskin kan jag för övrigt tänka mig att använda vid vaxning eller om man lägger på lackförsegling smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang