Blir ljudet mycket bättre med nya kablar

Vallås Locos
9 maj 2006 · 407 Inlägg

Hej

Jag installerade nyligen en ny bilstereo och fyra nya högtalare med orginalkablarna. Ljudkablarna som sitter orginal är inte de maffigaste i världen utan det går att skala av de kablarna med 0,75mm² "skalnings rännan" på kabelskotången. Så det jag undrar är om man märker av någon betydlig skillnad om drar nya kablar till högtalarna, förslagsvis 2 x 1,5 mm² kabel?

andreasl
9 maj 2006 · 391 Inlägg

nej du kommer inte märka någon skillnad, se till att du har en bra jord till HU så klarar du dig,   om du ska börja tävla stillastående,  byt kablar big_smile

Vallås Locos
9 maj 2006 · 407 Inlägg

Testade faktiskt precis med en 2 x 1,5 mm² kabel från biltema till ena bakre högtalaren och det blev en rätt bra skillnad. Högtalaren tålde mycket mer bas och lät inte lika "billig" fast det kan säkerligen orsakas av andra osaker? Det bör påpekas att fästningen och skarvningen på orginal kabeln är bra utförd...

timpan_87
9 maj 2006 · 781 Inlägg

man räkomendera ju att byta till bättre högtalarkablar än orginal då dom är tunna och ofta sämre matrial.. så skilnad borde de ju då bli.. frågan är då om de blir hörbör skilnad för en svenson.. och de kan ja inte svara på.. vissa som tävla inom billjud säger ju att dom kan höra skilnad på kablar av olika slag.. sen hur mkt saning de ligger i de vet ja inte

Vallås Locos
9 maj 2006 · 407 Inlägg

Jag tyckte mig höra en ganska markant skillnad så det blir nog till att jag byter alla kablarna. Min plånbok lider inte alltför mycket heller av ett byte eftersom 25 meter på biltema går på en hundring...

Sharky
9 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Mjääää....

Det finns ett antal seriösa tester (sådana som arrangeras av diverse tidningar är i princip aldrig seriösa ur vetenskaplig synpunkt). Bla riksradion och AES (http://www.aes.org/) har genomfört mätserier med korrekta så kallade A/B/X tester och när det gäller signalkablar så går det under störfria förållanden inte att höra skillnad på lampsladd eller dyr specialkabel.

När det gäller högtalarkabel så är det lite annorlunda eftersom impedansen hos högtalarkabel ligger i samma storleksording som högtalarimpedanser och dessutom påverkar dämpfaktorn.

/Göran

Note 1: En A/B/X test går ut på att man låter vana lyssnare utgå från en känd källa ( = X) och sedan utifrån den switcha till två okända ( A och B) där målet är att avgöra hur bra dom låter i förhållande till X. För att få konfidens så måste man köra många hundra jämförelser.

Note 2: Tester med bias, dvs där man vet vad som är vad, är inte korrekta på något sätt.

Note 3: Det finns något som heter psykoakustik som innebär att om hjärnan är övertygad om att ens grejor låter bra, så trivs man bättre med dom.


timpan_87 skrev:
vissa som tävla inom billjud säger ju att dom kan höra skilnad på kablar av olika slag.. sen hur mkt saning de ligger i de vet ja inte

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
9 maj 2006 · 21 761 Inlägg

På mina hemmahögtalare så märkte jag skillnad mellan 0,75mm2 och 2,5mm2. Då var kablarna några meter långa också. Förstärkaren är på 2x170W och när jag skulle provlyssna högtalarna med lite högre ljudnivå så blev basen tunn och det hände liksom inget. Då köpte jag 2,5mm2 kablar och det blev skillnad just i basen iaf, högtalarna spelade både mer bas och kunde spela högre. Men det var ju som sagt när jag krämade på lite, vid lägre nivåer så blev det nog ingen skillnad tror jag.

När kablarna är så pass billiga så är det väl lika bra att byta ut dem förstås, kan vara bra om man vill uppgradera ljudet en aning sedan.

Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2006)

Golfz
9 maj 2006 · 88 Inlägg

har inte provat att byta kablarna till min bilstereo (kör fortfarande på orginal) men när jag bytte kablar till stereon hemma från orginal till siltech för 2500kr så blev det som natt och dag, fungerar säkert lika i bilen om man står still med den. När man kör så stör ju vägljudet en del.

"Remember, No Stairway"
Kolla in projekttråden på:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=80718
Sharky
9 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Skillnad i dämpfaktor = bättre bas.

/Göran

Drönirettab skrev:
På mina hemmahögtalare så märkte jag skillnad mellan 0,75mm2 och 2,5mm2. Då var kablarna några meter långa också. Förstärkaren är på 2x170W och när jag skulle provlyssna högtalarna med lite högre ljudnivå så blev basen tunn och det hände liksom inget. Då köpte jag 2,5mm2 kablar och det blev skillnad just i basen iaf, högtalarna spelade både mer bas och kunde spela högre. Men det var ju som sagt när jag krämade på lite, vid lägre nivåer så blev det nog ingen skillnad tror jag.

När kablarna är så pass billiga så är det väl lika bra att byta ut dem förstås, kan vara bra om man vill uppgradera ljudet en aning sedan.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
THEBADGUY Gorgilus addictus
9 maj 2006 · 4 740 Inlägg

Golfz skrev:
har inte provat att byta kablarna till min bilstereo (kör fortfarande på orginal) men när jag bytte kablar till stereon hemma från orginal till siltech för 2500kr så blev det som natt och dag, fungerar säkert lika i bilen om man står still med den. När man kör så stör ju vägljudet en del.

Ja de stämmer fint...byte på min stereo hemma....tog dom lite dyrare från USA....blev...precis som du säger...som natt och dag

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
hogan
9 maj 2006 · 6 Inlägg

Tidningen Elektronikvärlden gjorde ett blindtest av högtalarkablar i nummer 5 1996. "De lömska kablarnas dans" kallade dom det. Där testades ett antal olika kablar, från billig lampsladd till jättedyr kabel.
Hur seriöst testet egentligen var låter jag vara osagt, men deras slutsat blev i alla fall att det inte spelar någon roll vilken kabel man använder. En högtalarkabel låter inte bättre för att den är dyr.

Bortsett från deras test så kan jag hålla med om att man i vissa fall kan höra skillnad på olika kablar, men då beror skillnaden snarare på kabelns längd och area, (läs resistans), än på priset.

Ett hyffsat realistiskt exempel, kabeln till bakdörren i en bil:
En 2*5m lång kabel som är 0.75mm^2 har en resistans på 0.125 Ohm.
Fördubblar man arean till 1.5mm^5 så halverar man denna resistans.

Nu ska man inte dra förhastade slutsatser av detta och börja installera xx mm^2 grov kabel, det finns givetvis en gräns när kabelns resistans är så liten att den är försummbar. Har man grövre kabel än man behöver tenderar installationen bara att bli ohanterbar. Grövre kabel tar mer plats och är besvärligare att koppla in.

/Håkan

lmoberg
13 april 2007 · 542 Inlägg

Ska också byta kablar till högatalarna efter ha skruvat i steg.
Alla kablar ska vara lika långa till fram och baksystem men funkar det att ha kortare till bakhögtalarna? Vad blir det för skillnad i ljudet om dessa är kortare än till framsystemet?

viper0 Elektriker
13 april 2007 · 169 Inlägg

ska du höra nån skillnad så ska ena kablen vara flera meter längre kanske 30m typ.

TT-Avant
13 april 2007 · 6 851 Inlägg

Sharky skrev:
Mjääää....

Det finns ett antal seriösa tester (sådana som arrangeras av diverse tidningar är i princip aldrig seriösa ur vetenskaplig synpunkt). Bla riksradion och AES (http://www.aes.org/) har genomfört mätserier med korrekta så kallade A/B/X tester och när det gäller signalkablar så går det under störfria förållanden inte att höra skillnad på lampsladd eller dyr specialkabel.


timpan_87 skrev:
vissa som tävla inom billjud säger ju att dom kan höra skilnad på kablar av olika slag.. sen hur mkt saning de ligger i de vet ja inte

Tänkte bara säga det att DU säger en störningsfri miljö..har du glömt att vi sitter i en bil med massa störningar runt om överallt..?
Själva kablen i sig skiljer nog inte i ledningen på RCA kabel, MEN det är ofta skärmningen du betalar lite mera för..hur den är skärmad och vad för matrial,lindning m.m..

Som jag har tex. en kabel i min hemma stereo som kostar X mycke pengar. Den har samma "kärna" som den billigare varianten, men skärmningen m.m skiljer sig och matrialet runt om kostar olika..

Sorry att det blev OT..nu,BTT.
Skall själv göra tester på min bilstereo med "special" kablar och se om det blir skillnad.
Skall bli intressant..

Senast redigerat av TT-Avant (13 april 2007)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sharky
13 april 2007 · 10 287 Inlägg

Vi försöker ta båda sakerna.

Störningar:

Jag har en bakgrund som konstruktör av avancerade elektriska mätsystem för störningsrika miljöer och även distribuerade ljudsystem för stora fasta ljudinstallationer så jag har knappast glömt utan det är en fråga om att tillämpa Occams razor och sortera bort och separera. Skall man kvalificera egenskaper hos nyttosignalen så skall man göra det separerat från påverkan av störsignal. Påverkan av störsignal tar man separat. Jag arbetar numera med kvalificerad systemverifiering så konsten att verifiera system har jag rätt bra koll på.

Som du säger så skiljer det oerhört mycket i kvalitet på skärmning.

Se om det blir skillnad:

Notera att detta måste göras blint. Dvs att lyssnaren får inte vara medveten om vad som är vad. Undantaget är om man gör en A/B/X test där man kvalificerar mot en känd storhet.

/Göran


TT-Avant skrev:
Tänkte bara säga det att DU säger en störningsfri miljö..har du glömt att vi sitter i en bil med massa störningar runt om överallt..?
Själva kablen i sig skiljer nog inte i ledningen på RCA kabel, MEN det är ofta skärmningen du betalar lite mera för..hur den är skärmad och vad för matrial,lindning m.m..

Skall själv göra tester på min bilstereo med "special" kablar och se om det blir skillnad.
Skall bli intressant..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TT-Avant
13 april 2007 · 6 851 Inlägg

Sharky skrev:
Vi försöker ta båda sakerna.

Störningar:

Jag har en bakgrund som konstruktör av avancerade elektriska mätsystem för störningsrika miljöer och även distribuerade ljudsystem för stora fasta ljudinstallationer så jag har knappast glömt utan det är en fråga om att tillämpa Occams razor och sortera bort och separera. Skall man kvalificera egenskaper hos nyttosignalen så skall man göra det separerat från påverkan av störsignal. Påverkan av störsignal tar man separat. Jag arbetar numera med kvalificerad systemverifiering så konsten att verifiera system har jag rätt bra koll på.

Som du säger så skiljer det oerhört mycket i kvalitet på skärmning.

Se om det blir skillnad:

Notera att detta måste göras blint. Dvs att lyssnaren får inte vara medveten om vad som är vad. Undantaget är om man gör en A/B/X test där man kvalificerar mot en känd storhet.

/Göran


TT-Avant skrev:
Tänkte bara säga det att DU säger en störningsfri miljö..har du glömt att vi sitter i en bil med massa störningar runt om överallt..?
Själva kablen i sig skiljer nog inte i ledningen på RCA kabel, MEN det är ofta skärmningen du betalar lite mera för..hur den är skärmad och vad för matrial,lindning m.m..

Skall själv göra tester på min bilstereo med "special" kablar och se om det blir skillnad.
Skall bli intressant..

Japp..testet skall genomföras så att jag sitter i min position i bilen som jag normalt sitter. Kompisen får sedan byta kablarna som han vill..
Får jag då att de kablar jag har nu låter bäst..japp, då vinner biltema ;P

Samma sak gäller för lågnivån i min bil..detta kommer genomföras på samma sätt. jag sitter där jag ska och kompisen får byta som han vill..denna lågnivå kostar ca:450:-/m så det skall bli kul att få testa skillnaden, då de jag har nu kostar mindre än dessa för 5m.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Bebben Legitimerad besserwisser
16 april 2007 · 921 Inlägg

Tidningen M3 hade ett blindtest gällande RCA-kablar i en hemmabioanläggning, de testade 6 olika kablar (tror jag det var) allt från Hama; 21kr för 1m till något jättemaffigt för nära 9000kr /0,5m...

Summa summarum blev att det blev klart hörbara skillnader i mellanregistren och diskanttornerna, medan basten blev mer eller mindre "orörd" beroende på vilken kabel man använde.

Så om man kör annat än bara bas via RCA och slutsteg, kan det vara väl värt att lägga ut lite extra pengar.

Själv har jag ett par Focal 130 v2 på ett Pioneer PRS-X340-steg med kablar som kostar 600:- för 5 meter, vilket iaf jag tycker är det renaste jag har hört i 5.25"+ diskant-väg.

Men det är ju jag det. wink

loudness
17 april 2007 · 4 554 Inlägg

jag tror det är större hörbar skillnad på en kabel som kostar 100 till en på 500 än en mellan en på 500 till 1000

Sharky
17 april 2007 · 10 287 Inlägg

Har du möjligtsvis ett nummer på denna tidning?

Jag är intresserad eftersom dom blindtester som hållts i AES regi och i Riksradions regi visar att det inte går att med konfidens säkerställa att man kan höra skillnad mellan analoga signalkablar.

Ofta faller förmenta blindtester på att man lyssnar via högtalare. En huvudrörelse i sidled relativt högtalarna på låt oss säga 10 cm kan i en normal lyssningsmiljö ge upphov till skillnader (dippar) på 6 - 10 dB i höga mellanregister och diskantområdet. I sådana tester så faller alla krav på stringens direkt.

/Göran

Bebben skrev:
Tidningen M3 hade ett blindtest gällande RCA-kablar i en hemmabioanläggning,

Summa summarum blev att det blev klart hörbara skillnader i mellanregistren och diskanttornerna

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bebben Legitimerad besserwisser
17 april 2007 · 921 Inlägg

Mjo, borde väl ha den härnågonstans. Kan ta ett tag att rota fram ur garderoben bara. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang