Saab 9-5

Mazdakillen Motormontör
26 juni 2013 · 437 Inlägg

Tjenare.

Jag vill att alla svar ska komma nu från folk med erfarenhet om Saab 9-5.
Den jag är inne på är en Saab 9-5 2.0T med ca 28000 mil på nacken.
Hur är kvaliten i motor, drivlina osv?
Vågar man tex köra något steg 1 på en sådan om den är rätt servad och jag fortsätter serva den väl?
Jag menar jag vill bara ha lite mos när det behövs, har normalt en lugn körstil men gillar att gasa ibland.
Vad har ni för åsikter och erfarenheter??

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Eksak
26 juni 2013 · 91 Inlägg

jadu.. har själv en sådan som varit chippad ett bra tag och den rullar på fint..
iofs börjar nog växellådan bråka lite mer än tidigare men den funkar ändå.. och en ny låda sen är inte så dyrt

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
panda666
27 juni 2013 · 4 257 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Tjenare.

Jag vill att alla svar ska komma nu från folk med erfarenhet om Saab 9-5.
Den jag är inne på är en Saab 9-5 2.0T med ca 28000 mil på nacken.
Hur är kvaliten i motor, drivlina osv?
Vågar man tex köra något steg 1 på en sådan om den är rätt servad och jag fortsätter serva den väl?
Jag menar jag vill bara ha lite mos när det behövs, har normalt en lugn körstil men gillar att gasa ibland.
Vad har ni för åsikter och erfarenheter??

Från vad jag själv har hört så satsa direkt på 2.3T och skippa 2.0

försök sen att hitta en med lite mindre mil. växellåds byte är billigt? vart då nånstans?

Mvh

666_Beast
27 juni 2013 · 1 863 Inlägg

Om du ska trimma så kolla hur turbon mår, jag trimmade en 2,3a med BSR steg 2 som hade gått 21000 mil. Turbon höll ca 500 mil.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
kallabaz
27 juni 2013 · 362 Inlägg

Jag själv har haft en Saab 9-5 Aero -00 och varit mycket aktiv på många Saab-forum.
Tyvärr kan jag inte rekommendera en Saab från -98 och framåt som gått över 20 000 mil. Det finns en risk att det blir dyrt.

Jag själv fick byta kam- och balansaxelkedja, koppling, turbo, bussningar i bakvagn mm. mm. etc..

Mazdakillen Motormontör
27 juni 2013 · 437 Inlägg

Hmm det fick mig att fundera lite.
Dock ska jag kolla på en iallafall sen får vi se vad det blir.
Har nämligen behov av en ny bil då jag har ruttnat på projekt Mazdan jag har och jag cyklar hellre än åka Renault tongue
Gillar Saab rätt mycket, det som jag vet att man bör kolla är ju givetvis turbon, lyssna efter kedjan, kolla att den inte blåryker vid uppstart och kolla att man får i backen utan att vålda in den.
Dock så klart så är jag ju redo på att kanske behöva skruva lite men det som skiljer Saab från Mazda är priset på delar och tillgänligheten.
Abs givare, vad kostar den till Saab, under 1000 spänn, Mazda tar 3000 spänn för en givar fan.
¨år ej köpa pirat eller beggat.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang