Billjud i SAAB 9-3 1.8T -05

Nordmark *.*
9 juli 2013 · 54 Inlägg

Tjaa.

Försökt läsa mig till info men utan att komma fram till något konkret.

Hade tidigare en SAAB 900 -96 med vettiga 5" högtalare i dörrarna, vettiga 6/9'or i hatthyllan som drevs av ett
2-kanals steg tillsammans med en Focal 12" baslåda. Klart nöjd med detta ljud, bilen dock skrotad nu.

Nya bilen är som sagt SAAB 9-3, detta är alltså "mellansystemet" med 150 W och display, dock ej färgdisplayen.

Jag är inte jätteduktig på området även om jag lyckats installera system tidigare.
Pratade med en billjudsaffär i Göteborg idag men han mumlade massa saker och till slut var jag nollad igen, och fick lägga på. tongue

Ljudet är dåligt!!

Någon som har en hyfsat enkel lösning på problemet? smile

Gó?
Sandvikenssnabbaste
14 juli 2013 · 95 Inlägg

Komplettera med baslåda i skuffen så fåru lite liv i ljudet smile

Nordmark *.*
14 juli 2013 · 54 Inlägg

Låter ju för enkelt t.o.m för mig big_smile

Började dock med ljudbygget idag, började med att byta högtalarna i dörrarna mot mina gamla Focal 5.25", dock låter dem absolut ingenting nu. Dem lät när jag testade dem direkt efter montering men några minuter senare när jag startade musiken igen var dem tystade. Kopplade dessutom ur alla 3 högtalare fram för att dubbelkolla att dem var tysta, vilket dem är. Nu låter dock inte ens blinkers å dylikt eftersom framhögtalarna är urkopplade.

Vad kan detta bero på? Fel impedans? Gången säkring?

Alltid skoj när det börjar bra -.-

Gó?
Sandvikenssnabbaste
14 juli 2013 · 95 Inlägg

Nordmark skrev:
Låter ju för enkelt t.o.m för mig big_smile

Började dock med ljudbygget idag, började med att byta högtalarna i dörrarna mot mina gamla Focal 5.25", dock låter dem absolut ingenting nu. Dem lät när jag testade dem direkt efter montering men några minuter senare när jag startade musiken igen var dem tystade. Kopplade dessutom ur alla 3 högtalare fram för att dubbelkolla att dem var tysta, vilket dem är. Nu låter dock inte ens blinkers å dylikt eftersom framhögtalarna är urkopplade.

Vad kan detta bero på? Fel impedans? Gången säkring?

Alltid skoj när det börjar bra -.-

2Ohm sitter det orginal och bör nog monteras för att matcha effektuttaget så inte volymen blir konstigt mot resten av bilen. Har du tyngre grejer så är det ju snällare mot steget men kommer låta mindre. Du bör nog slå ett öga på dina kopplingar skulle jag gissa. Jag är helt ny på dessa bilar och bilar överhuvudtaget så kan tyvärr inte tillföra så mycket mera i felsökningen, hör gärna av dig om du hittar en lösning smile

Nordmark *.*
15 juli 2013 · 54 Inlägg

Jao påbörjar felsökningen nu i dagarna, kommer berätta vad felet var.
Har läst någonstans att det är samma steg till mittenhögtalaren som dörrhögtalarna varför steget inte borde vara trasigt. Svårt att tänka mig 2 kanaler gått sönder bara, menmen får väl se smile

Gó?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang