Hej"! Har ett defa 500x larm på min saab 9000 -93. Som nu har börjat strula. Kan låsa och låsa upp bilen med larmdosan utan problem. Larmet går att larma av, men startspärren ligger kvar och hindrar starten.
Frågan är då om någon sitter på ett elschema för denna modell eller om någon vänligt själ sitter inne med lite tips för att kringå detta.
På vissa modeller används bara den inbyggda startspärren med två kablar som nämns ovan, men sen finns det en tillsats med immobilizer som bryter på 3 ställen. Den är gjord med 6 svarta identiska kablar ut som bryter på 3 separata icke förutbestämda ställen (bara montören vet var typ). Är dock osäker på om det var såhär "man gjorde" 1993. Du har inte kvar några koder till larmet eller? Alltså PIN-koder till larmet och ev immobilizer? Har du hittat själva larmenheten? Följ kablar till en ev ytterligare liten låda isåfall
Var det rätt ändar du kopplade ihop? Det är de två kabeländar som vetter mot bilen när du klippt kablarna som ska kopplas ihop, inte de två som sitter i kontakten. Vill bara förtydliga detta.
Sundberg_01 skrev:
valle22 skrev:
svart/röd och vit/grön i kontaktstycket kopplar du ihopa så skall den gå och starta
mvh Valle
Blev tyvärr ingen skillnad, finns det något annat vis?
Defa 500 och 700 mer kända som Patriot hade endast en startspärr och startspärrsmodulen kom först med 800-serien.
Erick skrev:
På vissa modeller används bara den inbyggda startspärren med två kablar som nämns ovan, men sen finns det en tillsats med immobilizer som bryter på 3 ställen. Den är gjord med 6 svarta identiska kablar ut som bryter på 3 separata icke förutbestämda ställen (bara montören vet var typ). Är dock osäker på om det var såhär "man gjorde" 1993. Du har inte kvar några koder till larmet eller? Alltså PIN-koder till larmet och ev immobilizer? Har du hittat själva larmenheten? Följ kablar till en ev ytterligare liten låda isåfall
Var det rätt ändar du kopplade ihop? Det är de två kabeländar som vetter mot bilen när du klippt kablarna som ska kopplas ihop, inte de två som sitter i kontakten. Vill bara förtydliga detta.
Sundberg_01 skrev:
valle22 skrev:
svart/röd och vit/grön i kontaktstycket kopplar du ihopa så skall den gå och starta
mvh Valle
Blev tyvärr ingen skillnad, finns det något annat vis?
Hej! Rätt ändar klippta o tillfälligt surrade tillsammans men fortfarande inget resultat. vissa sladdar är redan klippta men skiten har fungerat tidigare trots det. Ligger det något längs a-stolpen vidare bakåt till skuffen på dessa modeller eller är allt framme? Har funnit 6st svarta kablar som kommer ner till larmenheten.
Kan tillägga att bilen stått dryga 2månader utan batteri och har fungerat bra innan.
Du kan alltid mäta lite med en multimeter för att få mer info. Röd/svart kabel kopplades vanligtvis till tändningslåsets 50+ (startmotortillslag) och vit/grön kabel vidare till startmotorns solenoid. Mät att du har 12 Volt till den röd/svarta kabeln och sedan kan du ta startkabeln och 'dutta' den till den vit/gröna kabeln. Har du 12 Volt på den röd/svarta kabeln så kan man nästan säga att kretsen från tändningslåset är ok. Det man sedan får göra är samma mätning fast med en inkopplad last. Det kan jag förklara senare om det behövs.
När du duttar startkabeln på den vit/gröna kabeln så ska startmotorn slå till. Är det en automat så kan det vara P/N-givaren som strular ifall startmotorn inte slår till. Tittar man på t.ex Cargards monteringsanvisning av 850S på en 9000 -93 så är allt inkopplat framme i bilen. De sex svarta kablarna är än så länge ett frågetecken för mig.
Sundberg_01 skrev:
Hej! Rätt ändar klippta o tillfälligt surrade tillsammans men fortfarande inget resultat. vissa sladdar är redan klippta men skiten har fungerat tidigare trots det. Ligger det något längs a-stolpen vidare bakåt till skuffen på dessa modeller eller är allt framme? Har funnit 6st svarta kablar som kommer ner till larmenheten.
Kan tillägga att bilen stått dryga 2månader utan batteri och har fungerat bra innan.
Antilock lyser när man slår på tändningen men slocknar efter ett par sekunder, det knäpper till nere från larmenheten låter det som men ingen vilja alls från någon startmotor. Har prövat att koppla på ström direkt på den vit/gröna kabeln men utan resultat. Har dock inte mätt på något ännu då multimetern fått fötter och gömt sig nånstans.
Swedenrockers skrev:
Du kan alltid mäta lite med en multimeter för att få mer info. Röd/svart kabel kopplades vanligtvis till tändningslåsets 50+ (startmotortillslag) och vit/grön kabel vidare till startmotorns solenoid. Mät att du har 12 Volt till den röd/svarta kabeln och sedan kan du ta startkabeln och 'dutta' den till den vit/gröna kabeln. Har du 12 Volt på den röd/svarta kabeln så kan man nästan säga att kretsen från tändningslåset är ok. Det man sedan får göra är samma mätning fast med en inkopplad last. Det kan jag förklara senare om det behövs.
När du duttar startkabeln på den vit/gröna kabeln så ska startmotorn slå till. Är det en automat så kan det vara P/N-givaren som strular ifall startmotorn inte slår till. Tittar man på t.ex Cargards monteringsanvisning av 850S på en 9000 -93 så är allt inkopplat framme i bilen. De sex svarta kablarna är än så länge ett frågetecken för mig.
Sundberg_01 skrev:
Hej! Rätt ändar klippta o tillfälligt surrade tillsammans men fortfarande inget resultat. vissa sladdar är redan klippta men skiten har fungerat tidigare trots det. Ligger det något längs a-stolpen vidare bakåt till skuffen på dessa modeller eller är allt framme? Har funnit 6st svarta kablar som kommer ner till larmenheten.
Kan tillägga att bilen stått dryga 2månader utan batteri och har fungerat bra innan.
Du kan alltid mäta lite med en multimeter för att få mer info. Röd/svart kabel kopplades vanligtvis till tändningslåsets 50+ (startmotortillslag) och vit/grön kabel vidare till startmotorns solenoid. Mät att du har 12 Volt till den röd/svarta kabeln när du vrider på nyckeln till startläget och sedan kan du ta startkabeln och 'dutta' den till den vit/gröna kabeln. Har du 12 Volt på den röd/svarta kabeln så kan man nästan säga att kretsen från tändningslåset är ok. Det man sedan får göra är samma mätning fast med en inkopplad last. Det kan jag förklara senare om det behövs.
När du duttar startkabeln på den vit/gröna kabeln så ska startmotorn slå till. Är det en automat så kan det vara P/N-givaren som strular ifall startmotorn inte slår till. Tittar man på t.ex Cargards monteringsanvisning av 850S på en 9000 -93 så är allt inkopplat framme i bilen. De sex svarta kablarna är än så länge ett frågetecken för mig.
Då ruckar du på växelväljaren medans du försöker trigga startmotorn.
Sundberg_01 skrev:
och det är en automatlåda på bilen kan man även tillägga
Kopplade på ström på bara den vit/gröna kabeln och startmotorn hoppa genast till. Vred snabbt på tändningen oså var bilen äntligen igång. Underbart, stort tack för hjälpen!
Anledningen till att den inte ville hoppa igång första gången var att batteriet var aningen urladdat. Räckte till lampor & dyligt men ej till start. Nu med friskt batteri till vit/gröna kabeln så gick det på en gång!