Får inge tryck i basen!

svartadimman
24 juli 2013 · 44 Inlägg

Hej! Har inhandlat mig nytt billjud och hållt på 3 långa dagar i sträck med att få in ljudet och när jag väl skulle testa ljudet så vill inte basen spela på. Den går lite halvt som om jag kopplat fel.

steg samt bas är det här paketet:
http://www.dbakuten.se/paketlosningar/b … fAhP0H0F8E

Det är draget med ett 35kvadrats kabelkitt från dbakuten.

Allt sitter i en Audi a4 avant 2003.

Basen sitter i en 57liters låda minus basen och är portad.

Jag har kopplat basen så här:
http://img168.imageshack.us/img168/8308 … ohm7rq.jpg

Tack på förhand / Alex!

Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 juli 2013 · 835 Inlägg

Ett par orsaker kan vara att talspolarna är felfasade mot varandra eller att stegets insignaler är fasvända.
Om du har originalstereon så testa att vrida balansen åt ena hållet, om det spelar mer då så är ena sidan fasvänd.
Detta gäller OM du har tagit insignal från både vänster och höger kanal från stereon samt har kopplat in dig via högnivå.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
JonatanR
24 juli 2013 · 400 Inlägg

Hur har du Hur har du ställt in subsonic/LPF/Gain?

svartadimman
24 juli 2013 · 44 Inlägg

JonatanR skrev:
Hur har du Hur har du ställt in subsonic/LPF/Gain?

Jag har testat lite olika men det känns som något annat fel, har remote på steget och testade att dra upp Max men är ändå klent.

svartadimman
24 juli 2013 · 44 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ett par orsaker kan vara att talspolarna är felfasade mot varandra eller att stegets insignaler är fasvända.
Om du har originalstereon så testa att vrida balansen åt ena hållet, om det spelar mer då så är ena sidan fasvänd.
Detta gäller OM du har tagit insignal från både vänster och höger kanal från stereon samt har kopplat in dig via högnivå.

Förstod inte riktigt vad du menade. Har 2 uttag för hög och lågnivå bakom stereon och har satt den på sub röd o vit till steget. Ska testa med balance imorgon.

micke7406
24 juli 2013 · 1 400 Inlägg

svartadimman skrev:

Swedenrockers skrev:
Ett par orsaker kan vara att talspolarna är felfasade mot varandra eller att stegets insignaler är fasvända.
Om du har originalstereon så testa att vrida balansen åt ena hållet, om det spelar mer då så är ena sidan fasvänd.
Detta gäller OM du har tagit insignal från både vänster och höger kanal från stereon samt har kopplat in dig via högnivå.

Förstod inte riktigt vad du menade. Har 2 uttag för hög och lågnivå bakom stereon och har satt den på sub röd o vit till steget. Ska testa med balance imorgon.

Skifta på plus och minuskabeln från basen i slutsteget

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 juli 2013 · 835 Inlägg

Ska försöka förklara bättre.
Börjar med talspolarna,
Talspolarna har en varsin plus- och en varsin minusanslutning.
Du parallellkopplar dessa enligt bilden för att få önskad impedans.
För att dessa ska få membranet att röra sig åt samma håll så krävs det att talspolarna är rätt fasade.
Korrekt fasade är de när de är korrekt anslutna till plus- och minuskabeln från stegets högtalarutgång.
Ifall man gör felet att koppla in stegets pluskabel till den ena talspolens plusterminal och den andra talspolens minusterminal och vice versa med stegets minuskabel så vill den ena talspolen flytta membranet utåt och den andra talspolen vill flytta membranet inåt vid samma insignal.
Det gör att membranet endast rör sig minimalt (differensen mellan vänster och höger signal).

Vad det gäller insignalen på steget så blir det inte fel ifall man använder sig av en stereos lågnivåutgångar, däremot om man kopplar in steget via högnivå så kan man göra felet att fasvända signalen in i steget genom att koppla plus och minus fel på nån av kanalerna in i steget.
Då får man koppla om nån av kanalerna in i steget.
Detta kan man testa genom att justera balansen.

Det låter som att du använt dig av lågnivå då du skriver 'sub röd och vit', men du kan fortfarande ha en hög/lågnivåomvandlare mellan lågnivåkabeln och stereon.

svartadimman skrev:
Förstod inte riktigt vad du menade. Har 2 uttag för hög och lågnivå bakom stereon och har satt den på sub röd o vit till steget. Ska testa med balance imorgon.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
svartadimman
25 juli 2013 · 44 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ska försöka förklara bättre.
Börjar med talspolarna,
Talspolarna har en varsin plus- och en varsin minusanslutning.
Du parallellkopplar dessa enligt bilden för att få önskad impedans.
För att dessa ska få membranet att röra sig åt samma håll så krävs det att talspolarna är rätt fasade.
Korrekt fasade är de när de är korrekt anslutna till plus- och minuskabeln från stegets högtalarutgång.
Ifall man gör felet att koppla in stegets pluskabel till den ena talspolens plusterminal och den andra talspolens minusterminal och vice versa med stegets minuskabel så vill den ena talspolen flytta membranet utåt och den andra talspolen vill flytta membranet inåt vid samma insignal.
Det gör att membranet endast rör sig minimalt (differensen mellan vänster och höger signal).

Vad det gäller insignalen på steget så blir det inte fel ifall man använder sig av en stereos lågnivåutgångar, däremot om man kopplar in steget via högnivå så kan man göra felet att fasvända signalen in i steget genom att koppla plus och minus fel på nån av kanalerna in i steget.
Då får man koppla om nån av kanalerna in i steget.
Detta kan man testa genom att justera balansen.

Det låter som att du använt dig av lågnivå då du skriver 'sub röd och vit', men du kan fortfarande ha en hög/lågnivåomvandlare mellan lågnivåkabeln och stereon.

svartadimman skrev:
Förstod inte riktigt vad du menade. Har 2 uttag för hög och lågnivå bakom stereon och har satt den på sub röd o vit till steget. Ska testa med balance imorgon.

Så vad är det jag bör testa? Som tidigare sa att jag ska vända på röd och vit? Tycker det låter är lite konstigt att inte de inte fungerar är ju trots samma märke. Tack för all hjälp hittills!

svartadimman
25 juli 2013 · 44 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ska försöka förklara bättre.
Börjar med talspolarna,
Talspolarna har en varsin plus- och en varsin minusanslutning.
Du parallellkopplar dessa enligt bilden för att få önskad impedans.
För att dessa ska få membranet att röra sig åt samma håll så krävs det att talspolarna är rätt fasade.
Korrekt fasade är de när de är korrekt anslutna till plus- och minuskabeln från stegets högtalarutgång.
Ifall man gör felet att koppla in stegets pluskabel till den ena talspolens plusterminal och den andra talspolens minusterminal och vice versa med stegets minuskabel så vill den ena talspolen flytta membranet utåt och den andra talspolen vill flytta membranet inåt vid samma insignal.
Det gör att membranet endast rör sig minimalt (differensen mellan vänster och höger signal).

Vad det gäller insignalen på steget så blir det inte fel ifall man använder sig av en stereos lågnivåutgångar, däremot om man kopplar in steget via högnivå så kan man göra felet att fasvända signalen in i steget genom att koppla plus och minus fel på nån av kanalerna in i steget.
Då får man koppla om nån av kanalerna in i steget.
Detta kan man testa genom att justera balansen.

Det låter som att du använt dig av lågnivå då du skriver 'sub röd och vit', men du kan fortfarande ha en hög/lågnivåomvandlare mellan lågnivåkabeln och stereon.

svartadimman skrev:
Förstod inte riktigt vad du menade. Har 2 uttag för hög och lågnivå bakom stereon och har satt den på sub röd o vit till steget. Ska testa med balance imorgon.

Nu har jag testat att vrida på balansen men är samma bas hela tiden. Samt har testat att byta plats på röd och vita signalkabeln, inget resultat där heller.

JonatanR
25 juli 2013 · 400 Inlägg

Upprepar min tidigare fråga; Kan du skriva ut ungefär hur du har ställt lpf/subsonic/gain?

Det är nämligen möjligt att filtrera bort i princip allt ljud via dessa.

svartadimman
25 juli 2013 · 44 Inlägg

JonatanR skrev:
Upprepar min tidigare fråga; Kan du skriva ut ungefär hur du har ställt lpf/subsonic/gain?

Det är nämligen möjligt att filtrera bort i princip allt ljud via dessa.

Du hade rätt! Hade lyckats vrida bort all bas, nu ska jag bara få till inställningarna så att det låter bra! Några tips på vad man bör ha?

JonatanR
31 juli 2013 · 400 Inlägg

har varit borta några dagar så ursäkta för sent svar...

En bra utgångspunkt är t.ex.:

LPF på ca. 80-100Hz
Subsonic på ca. 30-35Hz
Gain på ca. 1/4.

Gain ställer du sen in t.ex. genom att vrida stereon till så högt tills det börjar låta dåligt ur övriga högtalare, sen ner ett par steg tills det låter fint. Vid det läget ställer du in Gain på samma sätt genom att lyssna till din bas.

Det kanske lät flummigt, men jag skyller på sömnlöshet pga. Summer Sound festival... (Som för övrigt var Kung.)


Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang