Hur fyller man ett tomt däck med luft?

Hurgorjag
4 augusti 2013 · 68 Inlägg

Alltså ett däck helt tomt på luft som sitter på en fälg. Hur får man luft i det däcket?

Det är ju stora glipor mellan däck och fälg som luften smiter igenom.

M_lindblad
4 augusti 2013 · 47 Inlägg

luftkanon , startgas och eld (ej rekomenderat)

BMW 320i E36 "bästebrukis" (1994)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2013 · 14 077 Inlägg

Hurgorjag skrev:
Alltså ett däck helt tomt på luft som sitter på en fälg. Hur får man luft i det däcket?

Det är ju stora glipor mellan däck och fälg som luften smiter igenom.

Vadå glipor? Vad har hänt med däcket?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
sexy_d
4 augusti 2013 · 665 Inlägg
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
fax110
4 augusti 2013 · 344 Inlägg

ställ däcket upp och försök trycka ihop det neråt och se om du kan pumpa in luft samtidigt funkar inte det så prova dunka däcket lite upp å ner i marken och pumpa samtidigt annars kan du ta ett spännband runt däcket på mitten och spänna ihop, är däcket mjukt nog kommer det åka mot fälgen runt om tillräckligt så du kan pumpa i luft,

annars borde en kompressor som pumpar snabbt nog få på det där utan problem, är det extremt så är det en "chock fyllare" som gäller..

Hurgorjag
4 augusti 2013 · 68 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hurgorjag skrev:
Alltså ett däck helt tomt på luft som sitter på en fälg. Hur får man luft i det däcket?

Det är ju stora glipor mellan däck och fälg som luften smiter igenom.

Vadå glipor? Vad har hänt med däcket?

/Benny

Glipor, om jag försöker fylla luft i däcket med en kompressor så kommer all luft att flyga ut genom alla små glipor som inte är täta med tanke på att däcket inte är trycksatt mot fälgen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2013 · 14 077 Inlägg

Hurgorjag skrev:

Vettemannen skrev:

Hurgorjag skrev:
Alltså ett däck helt tomt på luft som sitter på en fälg. Hur får man luft i det däcket?

Det är ju stora glipor mellan däck och fälg som luften smiter igenom.

Vadå glipor? Vad har hänt med däcket?

/Benny

Glipor, om jag försöker fylla luft i däcket med en kompressor så kommer all luft att flyga ut genom alla små glipor som inte är täta med tanke på att däcket inte är trycksatt mot fälgen.

Jamen hur har dessa glipor uppstått då? Jag har tappat luft i många däck och det är bara att pumpa upp dom som vanligt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
M_lindblad
4 augusti 2013 · 47 Inlägg

225/9.5"fälg så har du "glipor"

BMW 320i E36 "bästebrukis" (1994)
fax110
4 augusti 2013 · 344 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hurgorjag skrev:

Vettemannen skrev:
Vadå glipor? Vad har hänt med däcket?

/Benny

Glipor, om jag försöker fylla luft i däcket med en kompressor så kommer all luft att flyga ut genom alla små glipor som inte är täta med tanke på att däcket inte är trycksatt mot fälgen.

Jamen hur har dessa glipor uppstått då? Jag har tappat luft i många däck och det är bara att pumpa upp dom som vanligt.

/Benny

har man ett lite lite för smalt däck till en lite lite för bred fälg så kan däcket åka loss om man tappar ut all luft (ganska enkelt också ),

har man dessutom "gamla" storlekar och profiler (liten tum och ganska smala fälgar med väldigt höga däck) så åker dom av hur lätt som helst..

Senast redigerat av fax110 (4 augusti 2013)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2013 · 14 077 Inlägg

fax110 skrev:

Vettemannen skrev:

Hurgorjag skrev:

Glipor, om jag försöker fylla luft i däcket med en kompressor så kommer all luft att flyga ut genom alla små glipor som inte är täta med tanke på att däcket inte är trycksatt mot fälgen.

Jamen hur har dessa glipor uppstått då? Jag har tappat luft i många däck och det är bara att pumpa upp dom som vanligt.

/Benny

har man ett lite lite för smalt däck till en lite lite för bred fälg så kan däcket åka loss om man tappar ut all luft (ganska enkelt också ),

har man dessutom "gamla" storlekar och profiler (liten tum och ganska smala fälgar med väldigt höga däck) så åker dom av hur lätt som helst..

Va bra att du upplyser om det i ditt första inlägg så kan du kanske få lite bättre hjälp. Man kan inte gissa sig till hur du menar med dina "glipor"!!! Hade du skrivit detta direkt så hade jag sagt chockfyllning på direkten!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hurgorjag
4 augusti 2013 · 68 Inlägg

Vettemannen skrev:

fax110 skrev:

Vettemannen skrev:

Jamen hur har dessa glipor uppstått då? Jag har tappat luft i många däck och det är bara att pumpa upp dom som vanligt.

/Benny

har man ett lite lite för smalt däck till en lite lite för bred fälg så kan däcket åka loss om man tappar ut all luft (ganska enkelt också ),

har man dessutom "gamla" storlekar och profiler (liten tum och ganska smala fälgar med väldigt höga däck) så åker dom av hur lätt som helst..

Va bra att du upplyser om det i ditt första inlägg så kan du kanske få lite bättre hjälp. Man kan inte gissa sig till hur du menar med dina "glipor"!!! Hade du skrivit detta direkt så hade jag sagt chockfyllning på direkten!!!

/Benny

Det är ju inte ens jag som skrivit det du fetmarkerat.

Min fråga är inte något problem som jag själv har utan jag funderade bara på hur man bär sig åt när man har fälgat om däcken.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2013 · 14 077 Inlägg

Hurgorjag skrev:

Vettemannen skrev:

fax110 skrev:

har man ett lite lite för smalt däck till en lite lite för bred fälg så kan däcket åka loss om man tappar ut all luft (ganska enkelt också ),

har man dessutom "gamla" storlekar och profiler (liten tum och ganska smala fälgar med väldigt höga däck) så åker dom av hur lätt som helst..

Va bra att du upplyser om det i ditt första inlägg så kan du kanske få lite bättre hjälp. Man kan inte gissa sig till hur du menar med dina "glipor"!!! Hade du skrivit detta direkt så hade jag sagt chockfyllning på direkten!!!

/Benny

Det är ju inte ens jag som skrivit det du fetmarkerat.

Min fråga är inte något problem som jag själv har utan jag funderade bara på hur man bär sig åt när man har fälgat om däcken.

Nej nu ser jag att det blev ett misstag. Sorry!!! Annars så blir det nog iaf. chockfyllning!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Darkus
4 augusti 2013 ·

Eller åxå tar du och sätter ett spännband mitt på däcket runt om och spänner tills kanterna möter varandra. Så blåser du i luft och släpper efter på spännbandet lite. Om du inte får i tillräckligt med luft kan du ta bort ventilen och blåsa i.

Putteliten
4 augusti 2013 · 9 082 Inlägg

Eller prova att sätta i tryckluften i däcket och ruckla på det, så gjorde jag när ja kavlade av ett däck.

Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
TimeJudge
4 augusti 2013 · 183 Inlägg

startgas samt en tändare så är det fixat.........

Det är inte laddet som dödar.
exoop
6 augusti 2013 · 469 Inlägg

lättast är att ta med det till en däckverkstad som har en Booster (shockfyllare), annars är det bästa att ta ett ganska brett spännband och spänna runt däckets slitbana så pass mycket att däcket trycks ihop och klincherna(däcket som ligger mot fälgen) tätar mot fälghornet, ha gärna på "lite" vaselin men inte mycket bara så det tätar bättre. Sen tar du ut ventilnålen ur ventilen så du får fullt flöde igenom ventilen annars kommer det garanterat inte att fungera, sen när däcket har greppat fälgen så pumpar du samtidigt som du tar bort spännbandet.
Det går att göra med startgas eller bensin men det är inte att rekommendera då det kan orsaka mer skada än nytta =/

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang