Orange Gas bas 10"

Asjohem
12 augusti 2013 · 193 Inlägg

Tja

Fick ett par 10" gas basar som betalning för att ja fixa kompisens bil, dom är i färgen orange. Ja fick med lådan som följde med från butik. Nån som har spec på dessa?

Slutsteget är överdimensionerat som helvete. Ett mutant 1500.1 1500wrms. Ja har kopplat dom i 2ohm så ligger väl på 740wrms om ja inte minns fel.

Mitt problem är att de spelar riktigt bra med mjukbas - låtar, men med snärtiga bas låtar så får ja inte alls samma tryck. Och med min erfarenhet så brukar de vara tvärtom. 10" basar brukar fixa snärtig bas riktigt bra. Lådan är ju byggd för dessa basar men ja antar att den är dåligt uträknad?

Lådan står i en v40 med basarna riktade bakåt. Så nån som har några tips? Eller är de ny låda som gäller?

Dessa basar får duga ett tag så helst inga svar om köp nytt och släng skiten :-P

Volvo V50 (2007)
Carl7
12 augusti 2013 · 403 Inlägg

Asjohem skrev:
Tja

Fick ett par 10" gas basar som betalning för att ja fixa kompisens bil, dom är i färgen orange. Ja fick med lådan som följde med från butik. Nån som har spec på dessa?

Slutsteget är överdimensionerat som helvete. Ett mutant 1500.1 1500wrms. Ja har kopplat dom i 2ohm så ligger väl på 740wrms om ja inte minns fel.

Mitt problem är att de spelar riktigt bra med mjukbas - låtar, men med snärtiga bas låtar så får ja inte alls samma tryck. Och med min erfarenhet så brukar de vara tvärtom. 10" basar brukar fixa snärtig bas riktigt bra. Lådan är ju byggd för dessa basar men ja antar att den är dåligt uträknad?

Lådan står i en v40 med basarna riktade bakåt. Så nån som har några tips? Eller är de ny låda som gäller?

Dessa basar får duga ett tag så helst inga svar om köp nytt och släng skiten :-P

Du får plocka fram modell-nummer.  Vilken färg elementen har säger inte mycket.

Asjohem
12 augusti 2013 · 193 Inlägg

Carl7 skrev:

Asjohem skrev:
Tja

Fick ett par 10" gas basar som betalning för att ja fixa kompisens bil, dom är i färgen orange. Ja fick med lådan som följde med från butik. Nån som har spec på dessa?

Slutsteget är överdimensionerat som helvete. Ett mutant 1500.1 1500wrms. Ja har kopplat dom i 2ohm så ligger väl på 740wrms om ja inte minns fel.

Mitt problem är att de spelar riktigt bra med mjukbas - låtar, men med snärtiga bas låtar så får ja inte alls samma tryck. Och med min erfarenhet så brukar de vara tvärtom. 10" basar brukar fixa snärtig bas riktigt bra. Lådan är ju byggd för dessa basar men ja antar att den är dåligt uträknad?

Lådan står i en v40 med basarna riktade bakåt. Så nån som har några tips? Eller är de ny låda som gäller?

Dessa basar får duga ett tag så helst inga svar om köp nytt och släng skiten :-P

Du får plocka fram modell-nummer.  Vilken färg elementen har säger inte mycket.

Kan plocka ur en bas ur lådan imorn och kolla om de står nåt. Men dessa är fruktansvärt vanliga från Gas, så någon har nog spec på de.

Volvo V50 (2007)
evilaudio
12 augusti 2013 · 16 195 Inlägg

Snärtbasen får man från framsystemet inte från suben.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Asjohem
12 augusti 2013 · 193 Inlägg

evilaudio skrev:
Snärtbasen får man från framsystemet inte från suben.

Kanske utrycker mig fel :-P Ja får inget tryck från lådan när ja spelar hård bas. Techno, hiphop med dunk.. Vet inte alls hur ja ska förklara. Men spelar ja mjuk bas, låtar som går väldigt långt ner i registret så känns de ända in i bröstkorgen

Volvo V50 (2007)
evilaudio
12 augusti 2013 · 16 195 Inlägg

Asjohem skrev:

evilaudio skrev:
Snärtbasen får man från framsystemet inte från suben.

Kanske utrycker mig fel :-P Ja får inget tryck från lådan när ja spelar hård bas. Techno, hiphop med dunk.. Vet inte alls hur ja ska förklara. Men spelar ja mjuk bas, låtar som går väldigt långt ner i registret så känns de ända in i bröstkorgen

Just därför att de är en SUB, fixa ett bra framsystemet som du driver med ett slutsteg så får du "snärten" .

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Ljud-fan
12 augusti 2013 · 610 Inlägg

Kan vara så att du filtrerar bort dom lite högre frekvenserna? Du kanske har ställt in de så de bara spelar djup bas.

Asjohem
12 augusti 2013 · 193 Inlägg

evilaudio skrev:

Asjohem skrev:

evilaudio skrev:
Snärtbasen får man från framsystemet inte från suben.

Kanske utrycker mig fel :-P Ja får inget tryck från lådan när ja spelar hård bas. Techno, hiphop med dunk.. Vet inte alls hur ja ska förklara. Men spelar ja mjuk bas, låtar som går väldigt långt ner i registret så känns de ända in i bröstkorgen

Just därför att de är en SUB, fixa ett bra framsystemet som du driver med ett slutsteg så får du "snärten" .

Har ett gammalt DLS R5A kit liggande i projekt bilen, de va dugligt på den tiden så in med de och ett steg?
Två vägs är de, 5,25" eller 5", minns inte exakt.

Volvo V50 (2007)
Asjohem
12 augusti 2013 · 193 Inlägg

Ljud-fan skrev:
Kan vara så att du filtrerar bort dom lite högre frekvenserna? Du kanske har ställt in de så de bara spelar djup bas.

På stereon är allt nollställt, har lärt mig att man ska justera ljud på stegen, så låter de skit. Köp fler steg.
Ja jag vet, säger precis va ja borde göra istället för att lägga in denna tråd ;-)

Volvo V50 (2007)
Asjohem
12 augusti 2013 · 193 Inlägg

Gas Alpha heter basarna.

Volvo V50 (2007)
mb_pucken
12 augusti 2013 · 5 087 Inlägg

Har själv provar dessa som både enkel och dubbel låda och dom har spelat djupbas.
Det du kan göra är att bygga ny låda men en högre avstämning för att ge lite bättre tryck i "höga" register smile
Angående steget så tror ja det ska funka bra även om det är i största laget men effekt får man aldrig för mycket smile bättre med stort steg som ger ren och fin effekt utan ansträngning än att plåga något litet steg på max som skickar massa dåliga signaler smile det är min uppfattning iaf smile
Körde själv min enkel 10a med ett sinus live sl1500 (skitsteg) men den har överlevt allehanda experiment smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Drönirettab
12 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Asjohem skrev:
Gas Alpha heter basarna.

Då borde modellnamnet vara 1025X, stämmer det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang