Sprakande ljud ur hatthyllehögtalare (Volvo 850 -94)

MSph
7 augusti 2013 · 154 Inlägg

Hej. Jag äger en Volvo 850 från 1994 och har märkt ett par problem med ljudet i de bakre hatthyllehögtalarna (Pioneer 6x9). Det sprakar och knastrar ur dom efter att jag har dragit en kabel från stereon (Pioneer DEH-X9500BT) till slutsteget och min subwoofer.

Jag drog den precis bredvid lågnivån och har nu försökt få dom så långt ifrån som möjligt utan framgång. Hur som helst så kan jag beskriva lite hur/när ljudet kommer:

1. Jag startar stereon, sätter volymen på lägsta och kan redan nu höra lite sprak i högtalarna.
2. Jag höjer volymen ytterligare och märker direkt att detr börjar spraka. Jag sänker till absolut 0% volym och då sprakar/knastrar det ur högtalarna en stund (10sek) och låter som att man pyser ur en ballong ur dess mynning ungefär samt att det sprakar och har sig.
3. Jag rör alla kablar vid slutsteget och märker inte att ljudet förändras någonstans p.g.a glapp eller så.

Jag har satt på Highpassfilter i Stereon och det förändrades liite då men det knastrade fortfarande, främst när det kom basgång i låten.
Jag har även testat skifta mellan LPF och HPF på Slutsteget utan framgång.

Hur fixar jag detta?

Tack på förhand!

Senast redigerat av MSph (7 augusti 2013)

Volvo 850 T5 -94
Ljud-fan
7 augusti 2013 · 610 Inlägg

Har du ström kabel och lågnivå kabel dragen på samma sida?

MSph
7 augusti 2013 · 154 Inlägg

Ljud-fan skrev:
Har du ström kabel och lågnivå kabel dragen på samma sida?

Nej

Senast redigerat av MSph (7 augusti 2013)

Volvo 850 T5 -94
svartadimman
9 augusti 2013 · 44 Inlägg

Vad händer om du kopplar ur kabeln till steget igen?

MSph
9 augusti 2013 · 154 Inlägg

svartadimman skrev:
Vad händer om du kopplar ur kabeln till steget igen?

Vad menar du? Ska jag spela musik samtidigt som jag drar ur kabeln eller? Du menar att jag ska dra ur lågnivån?

Volvo 850 T5 -94
Sandvikenssnabbaste
9 augusti 2013 · 95 Inlägg

Är det likadant med avslagen bil, dvs bara tändningen på?

MSph
10 augusti 2013 · 154 Inlägg

EmpisSandviken skrev:
Är det likadant med avslagen bil, dvs bara tändningen på?

Ja, det är vid båda tillfällena. Kan hjälpa till lite här faktiskt: Om jag går in på inställningar i min stereo och sätter på HPF till 125Hz så sprakar det betydligt mindre även fast det blir en markant skillnad på basen.

Jag funderar fortfarande vad det är som orsakar det.. det var inte så för 1 månad sen då jag inte hade börjat fixa med ljudet, det var en gammal stereo och ingen subwoofer, inget vinande ljud om "Gain" är högt på Slutsteget eller något..

Volvo 850 T5 -94
MSph
17 augusti 2013 · 154 Inlägg

Ingen som har någon aning?

Volvo 850 T5 -94
Carl7
17 augusti 2013 · 403 Inlägg

Se om jag har fattat rätt.

Dina 6x9:or var installerade innan och fungerade bra. Men efter att du installerat slutsteg + bas fungerar det inte?

Om plockar ur lågnivå-kabeln ur steroen brusar det i 6x9:orna då? Ligger strömkabeln nära kablarna till 6x9:orna?

Sen hur har du inställningarna på stereon? Är dom utgångarna till dom bakre högtalarna (6x9) satt i Rear SP:F.range?

MSph
17 augusti 2013 · 154 Inlägg

Carl7 skrev:
Se om jag har fattat rätt.

Dina 6x9:or var installerade innan och fungerade bra. Men efter att du installerat slutsteg + bas fungerar det inte?

Om plockar ur lågnivå-kabeln ur steroen brusar det i 6x9:orna då? Ligger strömkabeln nära kablarna till 6x9:orna?

Sen hur har du inställningarna på stereon? Är dom utgångarna till dom bakre högtalarna (6x9) satt i Rear SP:F.range?

Jag installerade subwoofer. Slutsteget satt där när jag köpte det.
Slutsteget förstärker bara mina 6x9:or och huvudenheten tar resten.

Strömkabeln kan ligga ganska nära kablarna till 6x9:orna där vid slutsteget, jag kan försöka sära på dom litegrann och återkomma. Men hur som helst så ska jag till garaget nu och testa dina knep sen så återkommer jag!

Inställningar på stereon är FM Level på 2 och Bass boost är ställd på max. HPF Filter är på 125Hz och "Subwoofer 1" är inställd på Reverse. Jag har Loudness på high osv.

Senast redigerat av MSph (17 augusti 2013)

Volvo 850 T5 -94
Carl7
17 augusti 2013 · 403 Inlägg

Vad är det för bas, aktiv?

Ta ur lågnivån till basen och koppla även bort strömkabeln som går till basen.

Kan även vara så simpelt som att 6x9:orna är spräckta, för då sprakar det också. Testa att koppla in dom på huvudenheten och se om det låter likadant.

Senast redigerat av Carl7 (17 augusti 2013)

MSph
17 augusti 2013 · 154 Inlägg

Carl7 skrev:
Vad är det för bas, aktiv?

Ta ur lågnivån till basen och koppla även bort strömkabeln som går till basen.

Kan även vara så simpelt som att 6x9:orna är spräckta, för då sprakar det också. Testa att koppla in dom på huvudenheten och se om det låter likadant.

Det är en aktiv bas.
Men 6x9:orna kan omöjligt vara spräckta då jag inte har spelat högt sen jag satte dit sub och det.
Dessutom så brukar väl inte sprängda högtalare spraka när dom inte är igång? Så fort jag startar stereon så börjar det knastra i dom, och det är väl endast då man spelar ljud som man hör om en högt. är spräckt va?

Aja, jag ska gå ut och testa alla knep nu, återkommer om kanske en halvtimme.

Volvo 850 T5 -94
Carl7
17 augusti 2013 · 403 Inlägg

MSph skrev:

Carl7 skrev:
Vad är det för bas, aktiv?

Ta ur lågnivån till basen och koppla även bort strömkabeln som går till basen.

Kan även vara så simpelt som att 6x9:orna är spräckta, för då sprakar det också. Testa att koppla in dom på huvudenheten och se om det låter likadant.

Det är en aktiv bas.
Men 6x9:orna kan omöjligt vara spräckta då jag inte har spelat högt sen jag satte dit sub och det.
Dessutom så brukar väl inte sprängda högtalare spraka när dom inte är igång? Så fort jag startar stereon så börjar det knastra i dom, och det är väl endast då man spelar ljud som man hör om en högt. är spräckt va?

Aja, jag ska gå ut och testa alla knep nu, återkommer om kanske en halvtimme.

Då låter det som störningar

MSph
17 augusti 2013 · 154 Inlägg

Carl7 skrev:

MSph skrev:

Carl7 skrev:
Vad är det för bas, aktiv?

Ta ur lågnivån till basen och koppla även bort strömkabeln som går till basen.

Kan även vara så simpelt som att 6x9:orna är spräckta, för då sprakar det också. Testa att koppla in dom på huvudenheten och se om det låter likadant.

Det är en aktiv bas.
Men 6x9:orna kan omöjligt vara spräckta då jag inte har spelat högt sen jag satte dit sub och det.
Dessutom så brukar väl inte sprängda högtalare spraka när dom inte är igång? Så fort jag startar stereon så börjar det knastra i dom, och det är väl endast då man spelar ljud som man hör om en högt. är spräckt va?

Aja, jag ska gå ut och testa alla knep nu, återkommer om kanske en halvtimme.

Då låter det som störningar

Jag kopplade ur subwoofern och då var det inga störningar. Det var det som var felet. Så hur jag gå vidare nu vet jag inte. Ska jag dra kabeln från slutsteget till subwoofern via slutstegets "OUT" ? Är ganska grön inom det här fortfarande..

Volvo 850 T5 -94
MSph
17 augusti 2013 · 154 Inlägg

En till fråga är, min stereo (Pioneer) Kan endast ha 95 låtar per mapp i sig, varför?

Volvo 850 T5 -94
Carl7
17 augusti 2013 · 403 Inlägg

MSph skrev:

Carl7 skrev:

MSph skrev:

Det är en aktiv bas.
Men 6x9:orna kan omöjligt vara spräckta då jag inte har spelat högt sen jag satte dit sub och det.
Dessutom så brukar väl inte sprängda högtalare spraka när dom inte är igång? Så fort jag startar stereon så börjar det knastra i dom, och det är väl endast då man spelar ljud som man hör om en högt. är spräckt va?

Aja, jag ska gå ut och testa alla knep nu, återkommer om kanske en halvtimme.

Då låter det som störningar

Jag kopplade ur subwoofern och då var det inga störningar. Det var det som var felet. Så hur jag gå vidare nu vet jag inte. Ska jag dra kabeln från slutsteget till subwoofern via slutstegets "OUT" ? Är ganska grön inom det här fortfarande..

Drog du bara ut lågnivån eller strömmen också?? Vad har du för lågnivå-kabel till slutsteget?

MSph
17 augusti 2013 · 154 Inlägg

Carl7 skrev:

MSph skrev:

Carl7 skrev:

Då låter det som störningar

Jag kopplade ur subwoofern och då var det inga störningar. Det var det som var felet. Så hur jag gå vidare nu vet jag inte. Ska jag dra kabeln från slutsteget till subwoofern via slutstegets "OUT" ? Är ganska grön inom det här fortfarande..

Drog du bara ut lågnivån eller strömmen också?? Vad har du för lågnivå-kabel till slutsteget?

Jag drog ut både strömkabeln och lågnivån från både stereon och subwoofern. Jag har en vanlig Biletma guldpläterad kabel.

Men, kan jag på något vis koppla in en kabel från slutsteget till subwoofern via slutstegets "out" och fixa lite jord och det där?

Volvo 850 T5 -94
Carl7
17 augusti 2013 · 403 Inlägg

MSph skrev:

Carl7 skrev:

MSph skrev:

Jag kopplade ur subwoofern och då var det inga störningar. Det var det som var felet. Så hur jag gå vidare nu vet jag inte. Ska jag dra kabeln från slutsteget till subwoofern via slutstegets "OUT" ? Är ganska grön inom det här fortfarande..

Drog du bara ut lågnivån eller strömmen också?? Vad har du för lågnivå-kabel till slutsteget?

Jag drog ut både strömkabeln och lågnivån från både stereon och subwoofern. Jag har en vanlig Biletma guldpläterad kabel.

Men, kan jag på något vis koppla in en kabel från slutsteget till subwoofern via slutstegets "out" och fixa lite jord och det där?

Sätt tillbaka strömmen och kolla om det sprakar. Gör det beror det troligtvis på att lågnivå kabeln antingen är dåligt eller inte skärmad alls. Testa med den andra lågnivån som du har till baslådan (du kanske måste flytta på stereon) och sprakar det inte då behöver du köpa en ny lågnivå kabel till slutsteget. Den bör vara dubbelskärmad.

MSph
18 augusti 2013 · 154 Inlägg

Carl7 skrev:

MSph skrev:

Carl7 skrev:

Drog du bara ut lågnivån eller strömmen också?? Vad har du för lågnivå-kabel till slutsteget?

Jag drog ut både strömkabeln och lågnivån från både stereon och subwoofern. Jag har en vanlig Biletma guldpläterad kabel.

Men, kan jag på något vis koppla in en kabel från slutsteget till subwoofern via slutstegets "out" och fixa lite jord och det där?

Sätt tillbaka strömmen och kolla om det sprakar. Gör det beror det troligtvis på att lågnivå kabeln antingen är dåligt eller inte skärmad alls. Testa med den andra lågnivån som du har till baslådan (du kanske måste flytta på stereon) och sprakar det inte då behöver du köpa en ny lågnivå kabel till slutsteget. Den bör vara dubbelskärmad.

Ok, men jag skiter nog i subwoofer då ljudet jag har nu är galant. Tack så hemskt mycket för hjälpen och ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh

Volvo 850 T5 -94
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang