Skillnad på en turbo från diesel bil och bensin bil ?

Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

T3/T4 turbo ungefär lika stor som originalturbon? Så var det inte på min gamla iaf, T3/T4 var bra mycket större än originalturbon, har du moddat T3/T4an? Har en sådan turbo på min V70 Diesel, får fullt ladd vid ca 3300-3500rpm.

Obs bara nyfiken, eftersom att på min gamla så var det en jädra skillnad mellan originalturbon från D24TiC och T3/T4an.

Om man säger
Nos_robban
8 maj 2011 · 8 Inlägg

ja tongue men hör av dig om det är nått smile

Ford Galaxie "Fååååårdeeeen" (1966)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
T3/T4 turbo ungefär lika stor som originalturbon? Så var det inte på min gamla iaf, T3/T4 var bra mycket större än originalturbon, har du moddat T3/T4an? Har en sådan turbo på min V70 Diesel, får fullt ladd vid ca 3300-3500rpm.

Obs bara nyfiken, eftersom att på min gamla så var det en jädra skillnad mellan originalturbon från D24TiC och T3/T4an.

ja den är väl likvärdig, den är ju inte extremt mkt större, kompressor huset är större och större insug till den..

Nej jag har inte moddat den nåt, va menar du då ? jag kör med org wastegaten från min org turbo, den va mkt hårdare fjäder i än wastegaten som följde med, jasså får du det ? min är som att det händer ingenting, skit konstigt är det har aldrig varit me om nåt sånt :S

Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

lindgreen skrev:

Panzar_Audi skrev:
T3/T4 turbo ungefär lika stor som originalturbon? Så var det inte på min gamla iaf, T3/T4 var bra mycket större än originalturbon, har du moddat T3/T4an? Har en sådan turbo på min V70 Diesel, får fullt ladd vid ca 3300-3500rpm.

Obs bara nyfiken, eftersom att på min gamla så var det en jädra skillnad mellan originalturbon från D24TiC och T3/T4an.

ja den är väl likvärdig, den är ju inte extremt mkt större, kompressor huset är större och större insug till den..

Nej jag har inte moddat den nåt, va menar du då ? jag kör med org wastegaten från min org turbo, den va mkt hårdare fjäder i än wastegaten som följde med, jasså får du det ? min är som att det händer ingenting, skit konstigt är det har aldrig varit me om nåt sånt :S

Åh fasen, kan hända att mitt minne sviker också.

Nej jag tänkte ifall du kan använda avgashuset från originalturbon till T3/T4an om det ens är genomförbart vet jag inte men bara en tanke, jag har nämligen funderat på att göra så till min.

Det är jävligt konstigt, visslar den mycket? Tänkte ifall den läcker ut laddtryck nånstans, original-ic med plastgavlar gillar ju inte när man laddar lite mer, men det hjälper ju ingenting heller, eftersom att du ladda väl inte över 1.3bar va?

Hoppas du löser det, annars är det bara att höja varvstoppet wink

Om man säger
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

lindgreen skrev:

Panzar_Audi skrev:
T3/T4 turbo ungefär lika stor som originalturbon? Så var det inte på min gamla iaf, T3/T4 var bra mycket större än originalturbon, har du moddat T3/T4an? Har en sådan turbo på min V70 Diesel, får fullt ladd vid ca 3300-3500rpm.

Obs bara nyfiken, eftersom att på min gamla så var det en jädra skillnad mellan originalturbon från D24TiC och T3/T4an.

ja den är väl likvärdig, den är ju inte extremt mkt större, kompressor huset är större och större insug till den..

Nej jag har inte moddat den nåt, va menar du då ? jag kör med org wastegaten från min org turbo, den va mkt hårdare fjäder i än wastegaten som följde med, jasså får du det ? min är som att det händer ingenting, skit konstigt är det har aldrig varit me om nåt sånt :S

Åh fasen, kan hända att mitt minne sviker också.

Nej jag tänkte ifall du kan använda avgashuset från originalturbon till T3/T4an om det ens är genomförbart vet jag inte men bara en tanke, jag har nämligen funderat på att göra så till min.

Det är jävligt konstigt, visslar den mycket? Tänkte ifall den läcker ut laddtryck nånstans, original-ic med plastgavlar gillar ju inte när man laddar lite mer, men det hjälper ju ingenting heller, eftersom att du ladda väl inte över 1.3bar va?

Hoppas du löser det, annars är det bara att höja varvstoppet wink

min gamla turbo e totalrasad, hela avgasimpellern flög ut i avgassystemet så avgashuset är kasst med.. jag ska provtrycka systemet imorgon och se efter läckage, det är inget jag hör när ja kör då ja har rakt rör smile har redan knäckt en ic så, men har den större icn, med riktiga gavlar smile

måste vara läckage, tycker att man borde få ladd med en t3 t4a...

Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

lindgreen skrev:
min gamla turbo e totalrasad, hela avgasimpellern flög ut i avgassystemet så avgashuset är kasst med.. jag ska provtrycka systemet imorgon och se efter läckage, det är inget jag hör när ja kör då ja har rakt rör smile har redan knäckt en ic så, men har den större icn, med riktiga gavlar smile

måste vara läckage, tycker att man borde få ladd med en t3 t4a...

Hahaha oj jävlar!

Okej, den större med riktiga gavlar? Finns det olika intercoolers till dieslarna? smile
Bra att veta isånafall!

Självklart skall du få ladd, finns ju ett par stycken här på forumet som kör med Holset HX35 och får ladd utan bekymmer så visst skall du få ladd smile

Om man säger
Nos_robban
8 maj 2011 · 8 Inlägg

men hade du haft lekage så hade du inte fått ladd alls för du får på högre varv säger du men jag tror att din motor har för låg gashastighet så du får inte ladd på den turbon utan måste porta så den får mer avgaser eftersom en bensinare har högre gashastighet så för dom tidigt ladd men diesel är inte samma smile

Ford Galaxie "Fååååårdeeeen" (1966)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

jag tycker fan att ja borde få ladd alltså, är konstigt, hade ju läckage innan och då va det lite på samma vis, seg att få upp ladd då den tjuvade luft där o så, va go spricka i icn då, ska iaf kolla det imon så man kan ute sluta det!

lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

lindgreen skrev:
min gamla turbo e totalrasad, hela avgasimpellern flög ut i avgassystemet så avgashuset är kasst med.. jag ska provtrycka systemet imorgon och se efter läckage, det är inget jag hör när ja kör då ja har rakt rör smile har redan knäckt en ic så, men har den större icn, med riktiga gavlar smile

måste vara läckage, tycker att man borde få ladd med en t3 t4a...

Hahaha oj jävlar!

Okej, den större med riktiga gavlar? Finns det olika intercoolers till dieslarna? smile
Bra att veta isånafall!

Självklart skall du få ladd, finns ju ett par stycken här på forumet som kör med Holset HX35 och får ladd utan bekymmer så visst skall du få ladd smile

såg att du körde t3 t4 turbo på din, vart har du köpt den och hur kommer laddet med den ?

Nos_robban
8 maj 2011 · 8 Inlägg

okej men då är det juh tryckrörs lekage på den nånstans smile för när jag spräckte mitt insug på min så blev det nästan samma fast allting slutade fungera typ tongue

Ford Galaxie "Fååååårdeeeen" (1966)
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

munken940 skrev:
okej men då är det juh tryckrörs lekage på den nånstans smile för när jag spräckte mitt insug på min så blev det nästan samma fast allting slutade fungera typ tongue

aa kan tänka mig det, men det är konstigt att jag får ladd ändå, men jag har ju laddmätarn inkopplad precis där ic röret går in i insuget..

när jag smällde turbon så låg ja i en rondell o krängde, sen bara small det till typ o ja hade ingen ork alls kvar, har ju bara bytat turbo men inte kollat ic eller slangar direkt noga..

Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

lindgreen skrev:

Panzar_Audi skrev:

lindgreen skrev:
min gamla turbo e totalrasad, hela avgasimpellern flög ut i avgassystemet så avgashuset är kasst med.. jag ska provtrycka systemet imorgon och se efter läckage, det är inget jag hör när ja kör då ja har rakt rör smile har redan knäckt en ic så, men har den större icn, med riktiga gavlar smile

måste vara läckage, tycker att man borde få ladd med en t3 t4a...

Hahaha oj jävlar!

Okej, den större med riktiga gavlar? Finns det olika intercoolers till dieslarna? smile
Bra att veta isånafall!

Självklart skall du få ladd, finns ju ett par stycken här på forumet som kör med Holset HX35 och får ladd utan bekymmer så visst skall du få ladd smile

såg att du körde t3 t4 turbo på din, vart har du köpt den och hur kommer laddet med den ?

Får fullt ladd runt 3300-3500rpm. Dock så vill den inte ladda riktigt så mycket som jag vill.

Om man säger
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

lindgreen skrev:

Panzar_Audi skrev:

Hahaha oj jävlar!

Okej, den större med riktiga gavlar? Finns det olika intercoolers till dieslarna? smile
Bra att veta isånafall!

Självklart skall du få ladd, finns ju ett par stycken här på forumet som kör med Holset HX35 och får ladd utan bekymmer så visst skall du få ladd smile

såg att du körde t3 t4 turbo på din, vart har du köpt den och hur kommer laddet med den ?

Får fullt ladd runt 3300-3500rpm. Dock så vill den inte ladda riktigt så mycket som jag vill.

okej det hade ja med viljat ha, men va köpte du din ? är den från kl racing`??

Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

lindgreen skrev:

Panzar_Audi skrev:

lindgreen skrev:

såg att du körde t3 t4 turbo på din, vart har du köpt den och hur kommer laddet med den ?

Får fullt ladd runt 3300-3500rpm. Dock så vill den inte ladda riktigt så mycket som jag vill.

okej det hade ja med viljat ha, men va köpte du din ? är den från kl racing`??

Jag köpte min från stylingbutiken, men jag tror det är samma skit.

Om man säger
lindgreen
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

lindgreen skrev:

Panzar_Audi skrev:

Får fullt ladd runt 3300-3500rpm. Dock så vill den inte ladda riktigt så mycket som jag vill.

okej det hade ja med viljat ha, men va köpte du din ? är den från kl racing`??

Jag köpte min från stylingbutiken, men jag tror det är samma skit.

okej, ja det står inte mkt om min på kl, bara det här :

Kompressorhjul: 58mm
Turbinhjul: 56mm (65.3mm)
Avgashus: AR 0,63

Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

Denna info fanns på stylingbutikens hemsida.

Avgashus anslutning
85.5x45mm.

Avgashus utgång
79mm (yttre diameter).
63.5mm (inre diameter).

Turbinhjulsdiameter (ingång)
74.2mm.
Turbinhjulsdiameter (utgång)
56.6mm.

Kompressorshus ingång
70mm.
Kompressorhus utgång
52mm.

Kompressorhjuldiameter (ingång)
50.5mm.
Kompressorhjuldiameter (utgång)
76mm.

Om man säger
abbe50
26 september 2012 · 20 Inlägg

Men kan man ta en turbo från en scania och sätta den i en bensin motor? Då en scania trubo borde vara anpassad för höga temoeraturer eller?

jonTe
27 september 2012 · 5 710 Inlägg

Nja...bara för att det är en Scania har de inte extrema avgastemperaturer.
Man kan men aggregaten är ganska stora så det kräver en hel del andra modifikationer för att det skall fungera bra.
Sedan är aggregaten ganska olika beroende på vad det är för Scania oxo.
Snurran till en gammal 94 kan ju inte jämföras med det till 730hästaren precis.....

MVH Jonas
..............
Jayzis
24 augusti 2013 · 32 Inlägg

Hallå, ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd.
Men jag tänkte fråga en sak här, Först o främst så är jag helt ny inom turbo.
Jag har en Volvo 960 D24 TIC som är orginal med skruvad pump.

Om jag nu hade velat få ut mer hästar ur den, Vad ska jag göra då?
Räcker det med en ny turbo , tex. T3/T4 , Om inte, vad mer bör jag då införskaffa mig samt hur högt ladd ska jag ha?

Tacksam för svar big_smile

PMPerformance
24 augusti 2013 · 2 266 Inlägg

Jayzis skrev:
Hallå, ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd.
Men jag tänkte fråga en sak här, Först o främst så är jag helt ny inom turbo.
Jag har en Volvo 960 D24 TIC som är orginal med skruvad pump.

Om jag nu hade velat få ut mer hästar ur den, Vad ska jag göra då?
Räcker det med en ny turbo , tex. T3/T4 , Om inte, vad mer bör jag då införskaffa mig samt hur högt ladd ska jag ha?

Tacksam för svar big_smile

Läs genom denna tråd som är gjord av en amerikanare.
http://d24t.com/showthread.php?t=81

Senast redigerat av PMPerformance (24 augusti 2013)

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang